Anmeldelse: Warlock 2: The Exiled

Warlock 2: The Exiled er utviklet av In-Oco Plus og utgitt av Paradox Interactive eksklusivt til PC. Spillet kan kjøpes på Steam.

Det er ganske vakkert.

Det første Warlock-spillet likte jeg veldig godt til tross for enkelte feil. Jeg brukte svært mange timer på det, spesielt likte jeg gameplayet, det var ikke noe revolusjonerende, men det funket og det gjorde spillet underholdende som selvfølgelig er blant de viktigste tingene for et spill, at et skal være underholdende. Jeg har selvfølgelig spilt en hel haug med spill fra samme sjanger som Warlock 2: The Exiled kom ifra. Så jeg har virkelig gledet meg til å spille oppfølgeren til Warlock for å se hvordan det står til med serien.

Warlock 2 er et 4X strategispill som dekker mange forskjellige typer spillverdener, og du må spille gjennom dem alle for å ta ut de andre store trollmenn før du kan utfordre den største trollmannen (også kalt sjefsfienden). Du starter å spille på et lite rike med et par enheter og derfra må du starte den lange ferden med å bygge imperiet for å ta voer alle spillverdenen. Det er ingen lett jobb, det er en svært vanskelig jobb, spesielt om du er en nybegynner innen denne type spill eller ikke har spilt forgjengeren, men det er utrolig underholdende og vanedannende. Du kan undersøke ny type magi, utforske området du er i, produsere enheter og kjempe mot trollmenn og andre fiender som lusker rundt på brettet. Verdener er full av farer, og du vil fote treffe på horder av skapninger som bare ute etter en kamp. Men når du beseire fiendene du blir belønnet med ressurser.

Det finnes en lang rekke spillmoduser i spillet, slik at du ikke kun må spille gjennom den klassiske sandkassemodusen som er i det originale spillet som er komplett med nye enheter, nye magi og mye annet stæsj. Eller så kan du spille gjennom den nye spillmodusen som har fått navnet Exiled, hvor du har en ganske typisk verdensherredømme.Det er litt vanskelig å forklare hva Exiled-modusen egentlig er, men rett etter jeg var ferdig med kampanjen prøvde jeg meg på Exiled og der satt jeg og spilte i en rekke timer. Det var ikke mye annerledes fra kampanjen, så det er det eneste negative jeg har å si om modusen, men den føltes likevel ut som en god fersk modus for Warlock-serien.

Det er vanskelig.

By bygnings aspektet er relativt interessant da du bare kan bygge en bygning per tusen innbygger. Dette gjør likevel at du må tenkte litt taktisk og strategisk på hva det neste byggverket du vil bygge skal bli.. Bygninger er også bygget på såkalte «hexes», som betyr at plass er ofte et problem senere når byen starter å vokse skikkelig. Dette gjør alle valg svært kritisk når det kommer til bygningen av byen(e).  Går du for å skaffe brød for å sikre at det er nok med brød for innbyggerne,  går for militære eller skaffer du deg flere bueskyttere? Det er en masse valg  å ta til tross for at bygningen av byen ikke gir deg så mye valgfrihet, men begrensningen av valgfrihet presser deg som spiller Warlock 2 til å tenke mer strategisk og taktisk.

Kjernene elementene fungerer like bra som noe annet i sjangeren. Det enorme mangfold av mystiske og mytologiske skapninger holder spillet svært interessant som om du hopper fra planet til planet. På de første  gjennomspillingene vil du stadig bli overrasket over bredden av enheter er tilgjengelig på tvers rasene, og det store utvalget av magiske tryllestaver som kan brukes som våpen er utrolig. Det er noen mindre kontrollspørsmål og områder hvor selve UIens navigasjon kan forbedres – veksling mellom de ulike trollmennene er litt av en smerte, men det er heldigvis ingenting som virkelig forstyrrer eller irriterer som ødelegger underholdningen til Warlock 2.

Visuelt skiller Warlock 2 fra forgjengeren og andre spill i sjangeren som et mer imponerende eksempel på hva et 4x-RTS kan se ut. Spillet vil ikke blåse deg unna, men sammenligner man Warlock 2 med forgjengeren og andre spill i sjangeren ser det mye bedre ut og det visuelle sett en klar forbedring, spesielt fra det første Warlock-spillet. Grensesnittet er litt rotete, spesielt i store kaotiske kamper kan det bli litt surr i hva man skal gjøre og ikke gjøre. Så grensesnittet kunne trengt en overhaling når det kommer til å være oversiktlig og ryddig, men ellers ikke mye mer. Lydbildet er veldig bra, ingenting mer å si på det.

Tenk taktisk og strategisk!

Warlock 2: The Exiled er et veldig underholdende og vanedannende RTS. Til tross for at spillet ikke revolusjonerer sjangeren er det et godt tillegg for RTS-fans.

Karakter: 8/10.