Anmeldelse: Wargame: Red Dragon

Wargame: Red Dragon er utviklet av Eugen Systems og utgitt av Focus Interactive eksklusivt for PC.

På tide med krig!

Wargame: Red Dragon er det tredje spillet i en av mine favorittspillserier når det gjelder strategi-sjangeren. Jeg fikk svært mange flotte underholdende timer med forgjengerne European Escalation og Airland Battle, så Red Dragon hadde jeg store forventninger til. Blant annet med tanke på at Red Dragon skal være et enda større ambisiøst prosjekt fra utviklerne hos Eugen Systems (som også er skaperne bak R.U.S.E.), noe som virkelgi økte mine forventninger til Red Dragon. Men hvordan er egentlig Wargame: Red Dragon? Det får du vite i denne anmeldelsen.

Wargame: Red Dragon er den nyeste utgaven i Eugen Systems Wargame-serie. Denne gangen er krigsfokuset lagt rundt perioden mellom 80 og 90 tallet. Dette betyr at hundrevis av nye enheter har blitt lagt til, sammen med en ny marine-del av spillet for å legge enda mer strategi. Wargame- serien er kjent for sitt ekstreme detaljnivå som betyr at mye planlegging og strategi går inn i kampen, og ingen av kampene vil være noe form for like, takket være spillets enorme brett og massive rekke-enheter har Wargame: Red Dragon alt spillet trenger for å bli et fantastisk RTS.

Tilpasningen og modifiseringen  kommer inn i bildet før du begynner en kamp. Du kan lage ditt eget «dekk» av enheter som skal brukes i kamper. Dette betyr at du selv vet hvem du spiller mot før kampeen starter som gjør at  du må sette opp hæren din for å være i stand til å håndtere fiendene som blir kastet på deg av spillet mens du fremdeles er i stand til å utføre dine egne strategier. Valg av nasjonalitet, spesialisering, enheter osv. er utrolig viktig i Red Dragon. Alt om tilpasning du finner i Wargame: Red Dragon er egentlig utrolig viktig for å finne. Men dette er bare noe jeg måtte forvente av et skikkelig RTS.

Ut på tur.

Det å sortere dine dekk kan være litt vanskelig uten hjelp. Heldigvis finnes det en rekke såkalte «out-of-game»-ressurser (for eksempel dekk-deling tråder) for å hjelpe deg i gang. Det er også en innebygd dekk delingsmetode for mindre tålmodig spiller. Hver enhet har massevis av elementer – fra våpnene enheten har, hvilke typer ammunisjon, til hvor snikete enheten er og mer. Du kommer til å bli rammet med mye informasjon og noe du er nødt til å gjøre er å bygge et dekk som kan hjelpe deg i enhver situasjon. Det var ufattelige spennende å ha så mange valg og muligheter som var tilgjengelige for meg.

Spillet bruker en kombinasjon av tastatur og datamusen. Når du først starter, vil du bruke musen og grensesnittet for de fleste av dine handlinger. Det er heldigvis et glatt og og lett lært UI er dette er ikke et problem, mer en forfriskning fra de mer avanserte UIene i andre RTSer. Senere derimot, vil du begynne å bruke hurtigtaster mer og mer, og til slutt vil du ende opp med å bruke musen for bare et par ting, for eksempel å fortelle en enhet hvor du skal angripe. Jeg har aldri merket noen problemer med kontrollene, og det var alle ganske enkelt å lære med masse triks for veteranspillere.

Da Red Dragon er det nyeste spillet i Wargame-serien lurer du kanskje på hva som er endret fra tidligere spill. Det er to store endringer så vidt jeg kan huske. I tillegg av flere hundre nye enheter er den mest åpenbare endringen, noe som gjør for nesten 1500 ledige enheter i spillet. Men mange av disse enhetene er ulike varianter av samme type – ulike kjøretøy, våpen, osv. Dette bringer inn et helt nytt lag til strategien i spillet, og det er mange av marineenheter å velge mellom. Ulike marineenheter er nyttig for ulike typer krigsføring.

På tide med modifisering!

De detaljerte enhetsmodellene kombinert med den fantastiske bruk på terreng gjør Red Dragon til et veldig pent spill. En av grunnene til at jeg har kost meg med kampene så langt var på grunn av det faktum at  designet er rett og slett fantastisk bra. Lydbildet funker nærmest perfekt og spillmusikken er stemningsfull av den tidsperioden spillet foregår i. Det kan godt være noe stort like under overflaten som gjør kampene i Wargame: Red Dragon gode, men bare hvis du er villig til å tilgi at det er en smule vanskelig å navigere og læringskurven er utrolig bratt.

Brettene er generelt veldig store med et varierende antall soner som kan okkuperes. Ved starten av kampen får du et visst antall ressurspoeng som kan brukes til å bygge opp din første bølge av enheter. Fra det tidspunktet kampen starter, er det et såkalt «rus» for å prøve å okkupere så mange territorier som du kan mens du samtidig må forberede deg for flere angrep fra fienden. Hver sone vil gi deg en viss mengde poeng (vanligvis to eller fire, noen ganger mer på større brett), noe som vil gi det større sjanser for å vinne kampen. Du kan også få poeng for å ødelegge fiendens enheter. Det er i din beste interesse å kontrollere så mange soner som du kan for å samle poeng mens du ødelegger fiendens enheter. Ditt endelige målet er å enten ha flest poeng på slutten av runden eller å ødelegge alle fienders enheter. Jeg fokuserte på førstnevnte.

Wargame: Red Dragon er et like fantastisk RTS som de tidligere spillene i Wargame-serien. Likte/liker du de tidligere spillene i serien vil du også like Red Dragon. Løp og kjøP!