Mini-anmeldelse: Blackwell: Epiphany

Blackwell: Epiphany er utviklet og utgitt av Wadjet Eye Games for PC.

Blackwell: Epiphany inneholder små morsomme dialoger.

Blackwell: Epiphany er det siste spillet i Blackwell-serien og vil dermed avslutte serien. Til tross for at jeg aldri har vært den mest ihuga pek og klikk-spilleren har jeg likevel alltid likt Blackwell-spillene veldig godt. Så det å ta farvel med Blackwell-serien med Blackwell: Epiphany var en ganske så trist avskjed. Jeg håper likevel at utviklerne hos Wadjet Eye Games fortsetter å lage like flotte pek og klikk-spill i fremtiden. Likevel, hvordan er da slutten på Blackwell-serien? Det får du vite i denne anmeldelsen.

I The Blackwell Epiphany spiller du som Rosangela Blackwell, det siste medlemmet av familien sin til å få i oppgave fra «universet» med å hjelpe spøkelser gå videre til sin evige hvile . Hun er ikke alene, hun har en hjelper som heter Joey som er godt kjent med åndelige spørsmål og svar etter å ha vært et spøkelse for om lag hundre år . I tidligere spill har vi lært at Rosangelas tante og bestemor har begge jobbet med Joey. Men det finnes flere ubesvarte spørsmål som hvorfor folk mistet sitt sinn eller hvorfor Joey er fast ansatt å hjelpe familien. Dette er den type mysterier mange fans håper blir løst i dette siste kapittelet i serien . Jeg vil ikke avsløre noe, men jeg er veldig fornøyd med avslutningen og fikk svar på mange av spørsmålene jeg selv har lurt på. Enkelte vil kanskje ikke like alle svarene eller ha enda flere spørsmål da rulletekstene starter.

Både Joey og Rosangela kommer med sine egne sett av ferdigheter som de bruker i jakten på informasjon. Rosangela kommer utstyrt med hennes smarttelefon, som er den informasjons plassen i spillet der alt av informasjon man kommer over blir lagret, veldig nyttig virkemiddel for å holde oversikt, og en alltid varm kopp kaffe som er brukt en håndfull ganger i løpet av spillets mange gåter. For Joey, å være et spøkelse har Joey unike evnen til å traversere gjennom solide vegger og låste dører, slik at Joey kan finne informasjon som Rosangela ikke kan ha direkte tilgang til. Så det er svært mye samarbeid mellom Rosangela og Joey som skapes i Epiphany. Noe som selvfølgelig er et sterkt tegn på et godt vennskap.

Hva skjer her?

Spillet foregår på tvers av den virkelige verden i New York og spillere som kjenner regionen kan gjenkjenne noen landemerker og steder her og der. Slå man på kommentarfunksjonen i innstillings menyen vil mye interessant bli fortalt av utviklerne bli sagt man selv kanskje ikke har tenkt på, så det er ganske tøft. Jeg vil også anbefale å spille gjennom spillet for første gang med kommentar-funksjonen på (spesielt hvis du ikke er den personen som spiller gjennom pek og klikk-spill flere ganger). Så jeg vil absolutt si at kommentar-funksjonen var veldig interessant og nyttig.

Har man spilt de tidligere Blackwell-spillene vil man merke en skikkelig kraftig oppgradering i grafikken i forhold til tidligere titler. Såkalte «sprites» og bakgrunner er helt nydelig og små detaljer er også blitt implementert, slik som at Rosangela forlater fotavtrykk når hun går gjennom snøen, eksos fra biler og røyk fra skorsteinspiper. Stemmeskuespillet har også alltid vært sterkt i Blackwell-serien, men det er i The Blackwell Epiphany hvor jeg fikk noen virkelige fantastiske stemmeskuespill gjennom hele spillet.  Abe Goldfarb (Joey) og Rebecca Whittaker (Rosa) har gjort en fantastisk jobb med stemmeskuespillet.

Blackwell: Epiphany er en verdig og god avslutning til Blackwell-serien. Spillet byr på en god historie, mange flotte og interessante gåter, flott lyd og en god oppgradering i både grafikk og stemmeskuespill. Anbefales!