Anmeldelse: Trials Fusion

Trials Fusion er utviklet av Redlynx og utgitt av Ubisoft. Spillet er ute på PC (testet), Playstation 4, Xbox 360 og Xbox One.

Weeeeee!

Trials Fusion er i likhet med forgjengerne et motorsykkel-racing spill der du kjører i et 2D-3D lignende sidescroller miljøer der du skal kjøre fra A til B over en lang rekke hindringer. Trials-spillene har alltid vært veldig vanedannende og er mest kjent for avhengigheten spillet gir personen som spiller spillet. Den lignende avhengighetseffekten inneholder også Trials Fusion. Likevel, er Trials Fusion et like godt Trials-spill som forgjengeren eller kan man hoppe over spillet? Det får du vite i denne anmeldelsen.

Du har flere moduser du kan kjøre deg igjennom. Den første jeg vil presentere er kampanjemodusen. Dette er en modus med flere titalls brett fordelt på flere forskjellige verdener. Jo lengre man har kommet uti spillet, jo vanskeligere blir det. hvert brett har også sin egen vanskelighetsgrad. De første brettene og verdenene begynner med easy, deretter blir det medium, så hard og til slut expert. Når man har gjort alle disse brettene og verdenene vil man åpne en siste bonus verden opp som legger til enda være brett med en enda vanskeligere vanskelighetsgrad. Brettene i denne verdenenen klarte jeg aldri, så jeg tipper den er kun for profesjonelle Trials-spillere.

Variasjonen i kampanjemodusen er veldig sterkt takket være at hvert brett har forskjellige omgivelser og miljøer. Det er nesten alltid noe nytt som dukker opp. Enten er det skog, snø, industrielle områder eller noen futuristiske greier. Det var med andre ord alltid spennende å se hva det neste brettet jeg kulle kjøre gjennom inneholdt av omgivelser og hindringer. Jeg vil likevel ikke si at teknologien, det grafiske og tekniske har blitt særlig mye oppgradert fra Trials Evolution, men det er i alle fall ingen nedgradering fra Trials Evolution.

Er bare ikke å få vondt i magen av dette.

Den vanedannende prøv og feil metoden er fremdeles til stede. her er det bare å prøve så mange ganger som mulig til du kommer deg over den plagsomme hindringen du er på. Ofte er hindringen overraskende etter å komme seg over, selv på ekspert brettene, fordi da man kommer se gover hindringene følte jeg bare «Oi! Var det så åpenbart». Den verste følelsen var egentlig når jeg er kommet mot slutten av brettet og det er en hindring som skaper så mange replays at det blir for mange replays slik at jeg bestemmer meg for å starte brettet på nytt. Det var en skikkelig trist følelse, heldigvis (?) var det ingen brett i Fusion som tok 15 minutter å kjøre gjennom slik som det ene lange brettet i Evolution.

Jeg fikk dessverre ikke testet ut så mye flerspillerdelen, men jeg fikk spilt noen runder med et par tilfeldige folk. Jeg fant ut at jeg var ekstremt dårlig, så det ble bare et par runder. Likevel fungerte flerspillerdelen veldig bra. Så og si ingen lagg, så det er en forbedring fra Evolution der jeg opplevde mye lagg. Jeg fikk også brukt en del penger som jeg hadde opptjent ved å fullføre brettene i kampanjen. Så jeg fikset litt på noen av motorsyklene og kjøpte noen klær til figuren min jeg styrer.

I hvert brett, både brettene i historiemodusen og brettene du spiller som andre har laget ved hjelp av level editoren, vil du kunne få tre forskjellige medaljer. Bronse, sølv og gull. Hva som kreves for å oppnå de forskjellige medaljene står beskrevet. I et brett kan du for eksempel ha maksimum fire replays og en tid på to minutter for å få gullmedalje, så prestasjonene varierer veldig. Naturligvis blir det vanskeligere og vanskeligere å skaffe seg gullmedalje jo lengre man kommer.

Her er det om å lande bra, ikke tryne!

Trials Fusion er et ekstremt vanedannende Trials-spill. Til tross for litt få brett i hovedmodusen (flerspillerdelen og nedlastingen av andre brett redder litt her) og noe teknisk tullball (lav bildeoppdatering) svekker Trials Fusion litt, men heldigvis ikke veldig mye. Anbefales!

PS: Hovedsangen i spillet «Welcome to the future» har jeg fremdeles i hodet».