Anmeldelse: Bound by Flame

Bound by Flame er utviklet av Spiders og utgitt av Focus Home Interactive. Spillet er lansert på PC (testet) Playstation 3. Playstation 4 og Xbox 360.

Pass deg for monsteret!

Jeg har alltid likt RPG-sjangeren, spesielt i Dragon Age-duren, dette gjorde mine forventninger for Bound by Flame fra utviklerne bak Mars: War Logs veldig spennende. Mest på grunn av at Bound by Flame ligner veldig mye på det jeg spilte i Dragon Age: Origins, et rollespill jeg likte veldig godt. Med andre ord bare måtte jeg anmelde PC-versjonen av Bound by Flame i håp om å kunne oppleve enda et godt RPG-spill. Gikk denne drømmen i oppfyllelse? Hvordan er Bound by Flame? Det får du vite i denne anmeldelsen.

I Bound by Flame får du utvikle den egen figur, karakterisere den med både navn, utseende og klasse (ridder, magiker, tyv osv.) som blir satt til arbeid som en leiesoldat for en gruppe mennesker i en veldig farlig verden. Dessverre går en mystisk og særdeles farlig ritual i lufta og figuren din blir besatt av en form for demon som gir han magiske krefter som blant annet det å kaste og skyte flammekuler. Medmenneskene i gruppa hans avskyr han på visse områder, men dem ser de trenger han for å ødelegge The Ice Lords. En ond gruppe rare skapninger som vil ødelegge verden og utrydde menneskeheten, ganske enkelt å gjøre alt bare jævlig. Med andre ord må du ta deg ut på en lang reise for å fine ut hvordan du skal ødelegge The Ice Lords før dem ødelegger deg.

Historien er ikke den mest originale. En ond her vil utrydde menneskeheten, lage en enorm hær og du må redde menneskeheten. Ganske generisk og uoriginal. I en eller annen grunn likte jeg historien. Det var et eller annet med den som gjorde den veldig spennende, hva det var kan jeg ikke sette fingeren på. Jeg vet ikke, men til tross for at Bound by Flame byr på en veldig generisk og enkel historie var historien likevel fornøyelig å spille gjennom. Jeg brukte flere timer på å fullføre historien, i alle fall godt over 15 timer, uten å gjøre noen sideoppdrag eller å utforske verdenen, så innhold er det i spillet uten tvil. Anbefaler jeg spillet på grunn av historien? Nei, men om du ikke bryr deg om den eller bare vil ha et underholdende nytt Europeisk RPG-spill anbefaler jeg deg Bound by Flame. Handlingene dine vil gi store konsekvenser over spillets fem kapitler, så det er bare å passe på at du gjør det du vil, ellers kan både positive og negative hendelser skje senere i spillet.

Dukk unna eller bare slå? Valget er ditt!

Kampsystemet er veldig simpelt. Du hamrer enkelt og greit bare løs på en eller flere av knappene spillet automatisk lærer deg om. Likevel er vanskelighetsgraden høy gjennom alle de forskjellige vanskelighetsgradene, selv når du spiller på det letteste. Fiendene dør heller ikke bare av en eller to hakk i hodet, men det krever litt tid å slå ut en eneste liten fiende. Fint system for de tålmodige, men ikke andre. har fienden et skjold må du sparke før du slår med sverdet, når de prøver å slå deg er det best å dukke unna og deretter er det bare å slå løs på fienden. Parring, altså da fienden prøver å slå deg og du slår tilbake i riktige millisekund er ganske viktig da det gir fienden et lite kakk i hodet slik at de besvimer i noen sekunder. Da er det bare å hakke løs.

Du har selvfølgelig også de forskjellige magiske kreftene demonen som har besatt deg gir deg. Du begynner først med å kunne ha flammer på våpenet og kaste ildkuler. Etterhvert vil demonen gi deg flere og sterkere krefter som du kan ta knekken på fienden med. Disse vil jeg ikke røpe slik at dem kan gi deg som spiller Bound by Flame en overraskelse. Slik som i de fleste andre rollespill kan du også oppgradere figurens ferdigheter, både i sverdkamp, blokkering, hoppe unna og de magiske kreftene ved hjelp av poeng du får ved å ranke opp i level. Det er svært mange forskjellige ferdigheter man kan løse opp som gjør kampsystemet mer variert, kompleks og fleksibelt. Jeg var virkelig ihuga av å få oppgradert alt, dessverre gjorde jeg fra få til ingen sideoppdrag som gjorde at jeg ikke fikk oppgradert mer enn rundt halvparten, så om du vil sette det å oppgradere alt som mål anbefaler jeg deg å gjøre sideoppdragene i spillet. Bare for å nevne det er det også et crafting-system som lar deg bruke ingrediensene og objektene du finner i spillverdenen til å mekke rundt på våpnene og rustningene dine. Det var ikke det mest avanserte crafting systemet i et rollespill jeg har sett, men det virket og var ganske bra.

Når det kommer til spillverdenen er oppdragene veldig underholdende til tross for at jeg virkelig hatet oppdragene der du får et bestemt antall minutter på å fullføre oppdraget, og du får heller ikke vite at oppdraget er tidsbestemt. Ellers synes jeg oppdragene var underholdende og varierte, likevel var det kun oppdragstyper jeg har sett i andre rollespill slik som Dragon Age og The Witcher, begge veldig gode RPG-spill. Stemmeskuespillet er veldig middelmådig, stemmene til figurene du møter i spillet og din egen figur har nesten ingen innlevelse som gjorde at det rett og slett var poengløst og ensformig å høre på dem. Leppe synkronisering var også veldig middelmådig, på grensen til dårlig da leppe synkroniseringen i forhold til det de sa ikke gikk i sammenheng i det hele tatt, i tillegg var leppene stive. Det er heller ingen sted i spillet, ingen meny der du kan lese biografier, sammendrag og notater etter spillingen som er ganske trist.

I kamp.

Bound by Flame gir deg også lov til å ta en eller flere kompanjonger med på tur. Valgfriheten består av at du kan velge hvem du vil ta med på reisen, ingenting mer. Du kan ikke kommandere dem til noe og om du har tatt med en av yndlingsfgurene dine og figuren dør kan du heller ikke helbrede han eller hun. Jeg skulle virkelig hatt mer valgfrihet i kompanjongsystemet. Ellers likte jeg det grafiske veldig godt. Bound by Flame har ikke de mest detaljerte og vakreste teksturene i et rollespill, men det var et eller annet med det grafiske designet jeg likte veldig godt. I likhet med hvorfor jeg likte historien, men jeg gjorde bare det, kan jeg heller ikke sette fingeren på hva som gjorde at jeg likte det grafiske i Bound by Flame.

Bound by Flame er ikke det beste RPG-spillet jeg har spilt. Det sliter med en generisk historie, et litt generisk kampsystem og middelmådig stemmeskuespill. Likevel blir det meste ebdre etterhvert og spillet e rlikevel utrolig underholdende og festlig.