Anmeldelse: Full Bore

Full Bore er utviklet av Whole Hog Games og utgitt av Nkidu Games. Spillet er ute på Steam.

Bare å finne veien her.

I Full Bore spiller du som et lite med veldig bestemt og sterkt villsvin som plutselig faller fra jordoverflaten hundrevis av meter ned mot jordens kjerne. Det finnes egentlig ingen historie i spillet annet enn akkurat det. Når villsvinet da har kommet seg på føttene sine igjen finner villsvinet ut at han eller hun kun har et mål; å komme sg opp til overflata igjen. Dette er da lettere sagt enn gjort nå som det finnes hundrevis av forskjellige hindringer som villsvinet må overleve.

Det er som sagt fra lite til ingenting av historie i Full Bore, men det gjorde ingenting da jeg tror at jeg heller ikke ville brydd meg om noe historie om det var en historie i spillet. Full Bore er ikke et langt spill, det tok meg noen timer å fullføre det, men de timene var utrolig underholdende og jeg vil påstå at Full Bore vil bli et bortgjemt perle i indie sjangeren, dessverre. Det er mane gode indie spill der ute som elsker livet på overflaten av «indie havet», Full Bore er et av disse spillene som burde vært der.Det er derfor jeg skriver denne anmeldelsen, for å kanskje hjelpe Full Bore med å bli litt synlig igjen.

Full Bore er ofte sett på som et Metroidvania-spill, et spill som er en blanding mellom action og eventyr i en 2D spillverden, ofte brukt for Metroid-serien og Castlevania-serien. Det er en liten spillsjanger som ikke er så stor, men som er elsket av svært mange, undertegnede inkludert. Spillverdenen i Full Bore er består altså i 2D, spillverdenen er veldig åpen slik at jeg rotet meg ofte bort. Det er ingen sti du må følge, så spillet er ikke i det hele tatt noe form for lineært. Her skal du finne veien til overflaten på egen hånd. Verdenen er ikke veldig stor, men den er såpass stor at det likevel er lett å gå seg bort.

Er det noen skjulte skatter her?

Det meste av handlinger du gjør i Full Bore består puzzles. Du vil møte på forskjellige typer blokker som du må finne ut hvordan du skal fjerne eller flyte. Enkelte blokker kan villsvinet bare enkelt og greit spise opp, andre ganger må du dytte på blokkene eller finne andre veier eller så er det andre mekanismer en eller annen plass i spillet som fjerner eller flytter blokkene. Med andre ord er det ikke bare lett å komme seg over hindringene som for det meste består av blokker. Noen ganger kan det også bli noe som ligner på futurisitiske laserstråler som du må finne en måte å komme deg unna på eller å slå dem av. Det høres kanskje lite ut når det kommer til variasjonen rundt hindringer, men takket være at variasjonen på de forskjellige typer blokkene er så store og at det er så mange måter å fjerne eller flytte blokkene på reddes Full Bore av ensformighet av nettopp dette. Det er utrolig underholdende å lete etter hvordan man skal løse disse problemene på.

Annet enn å spise og flytte på blokker og hindringer er det ikke mye villsvinet i Full Bore kan gjøre av handlinger. Det er for det meste det nevnte i tillegg til å klatre i små distanser og slå med føttene i gulvet slik at enkelte blokker knuses. Likevel er det ikke så mye ellers å skrive om Full Bore, på en side er det et lite indie spill, på en annen side har Full Bore veldig mye dybde slik som hvordan man løser hindringproblemene man kommer. over. Jeg fikk likevel svært mye underholdning av spillet og jeg kjedet meg aldri. For en gangs skyld tok heller ikke backtrackingen, som jeg tidligere har uttalt er noe jeg hater i spill, livet av motivasjonen min. Så det er veldig bra.

Jeg vil absolutt anbefale Full Bore til hver og en enten du har prøvd andre Metroidvania-spill før eller aldri hørt om sjangeren. Full Bore var en stor overraskelse og er er verdt hver krone. Anbefales!