Forhåndstest: Galactic Civilizations 3

Galactic Civilizations 3 er utvikles og er utgitt av Stardock Entertainment. Dette er min inntrykk av mine timer fra early access-versjonen.

Mye som skjer på en gang.

Stardock annonserte Galactic Civilizations III i oktober i fjor, og jeg har ventet spent på oppfølgeren og har aktivt fulgt spillets utvikling siden da. Det var ingen lite sjokk da jeg så en nøkkel for den tidlig early-access Steam-versjonen av spillet for noen uker siden. Mens jeg er veldig spent for GalCiv III og du bør  sannsynligvis også være det. Faktum er at dette en utrolig tidlig alpha-versjon av spillet, og de ​​fleste av systemene er faktisk ikke ferdig utviklet enda, mens de som har er mest sannsynlig utsatt for store endringer.

Galactic Civilizations III i sin nåværende tilstand er litt av en utfordring, spesielt for de med lite kunnskap rundt 4X-sjangeren. Kompleksiteten og dybden i Galactic Civilizations 3 er like sterk som i de tidligere spillene. Skaffer du deg GalCiv3 allerede anbefaler jeg deg å møte spillets med ekstremt god tålmodighet da det er mye å lære. Med tanke på at spillet er langt fra ferdig så eksisterer deg heller ingen tutuorial som skal hjelpe deg gjennom spillets mange forskjellige systemer.

Til tross for at GalCiv3 er er et uferdig spill og det er utrolig vanskelig å komme seg inn i hva spillet har å by på er alpha-versjonen likevel ekstremt vanedannende og underholdende. Jeg satt ved PCen og spilte spilelt i flere timer. Jeg visste aldri hva jeg gjorde, men jeg bare lekte meg rundt. Det er noe av det jeg liker spesielt godt med 4X-spill, at det er lett å leke seg rundt til tross for at man ikke vet hva man skal gjøre i spillet. Spesielt vanskelig blir det med alt av tekniske feil og uferdige spillbare elementer som dreper litt av motivasjonen.

Mye å holde oversikt over.

En av de nye tilskuddene i serien Ideologi-treet som lett minner om Civ V sitt sosialpolitikk. Du vil gjøre rare moralske beslutninger gjennom hele spillet som for eksempel når du koloniserer en ny planet, vil du at kolonistene skal utrydde eller bo sammen med befolkningen på den planeten? Valgene du tar i det ideologiske treet vil nok bidra til mange sterke moralske beslutninger som jeg personlig raskt angret på. Du vil bruke disse poengene til å avansere gjennom disse Ideologi trær for å plukke opp perks mest relevante for din spillestil. Det er en raffinert Alignment system, mye som du så i GalCiv II, med en tilhørende tech treet. Hvis det er én ting jeg kan aldri få nok av i et strategispill er det Tech Trees, så dette er et svært velkomment tilskudd.

Rasene i denne alpha-versjonen e er begrenset til fire av åtte planlagte spillbare fraksjoner, inkludert ett nytt ansikt, Iridium fraksjonen. Som du kanskje forventer har hvert løp sine egne unike fordeler og spredte bonuser for industri, forskning, befolkning, og mer. I likhet med Ship Builder, som ennå ikke er gjennomført, Custom Races er ikke et alternativ i dette bygge heller, selv om det er nesten sikkert at funksjonen vil være tilgjengelig etter hvert. Tilpasse GalCiv erfaring gjennom tilpassede løp og skip er en stor del av moroa, så selv om jeg vet at det kommer, jeg fortsatt savnet det i alpha build.

Galactic Civilizations 3 er i skrivende stund utrolig dyrt på Steam til tross for å befinne se gi early-access. Så jeg vil med andre ord kun anbefale de virkelig hardbarke interesserte 4X-spillerne i å kjøpe spillet nå. Men det beste er kanskje likevel bare å vente til den offisielle utgivelsen?

Legg igjen en kommentar

