Mini-anmeldelse: Goat Simulator

Goat Simulator er utviklet og utgitt av Coffee Stain Studios. Spillet kan kjøpes via Steam. Anmeldelsen er skrevet av Philip Gran.

Woopsie.

Goat Simulator. Hvem hadde trodd at det noen sinne skulle fantes et simulatorspill ved det navnet, tross alle de hundrevis av latterlige simulatorene? Vel, takket være internett og et tullete konsept har du nettopp fått det. En spillsimulator hvor du styrer en geit.

Høres det idiotisk ut synes du? Vel ja, det har du mer enn rett i. Vi skulle kanskje alle ønske at vi elsket et spill som dette. Et latterlig konsept på dette nivået er noe alle elsker å elske. Men er dette virkelig et godt spill? Er denne spøken av et spill virkelig verdt penga? Svaret er nei.

Jeg må innrømme at spillet vekket interesse første gang jeg så det. Konseptet var så idiotisk at det måtte bli bra. Iallefall, det trodde jeg. Launch-traileren var også ganske morsom, en morsom parodi av den originale Dead Island traileren. Youtuberne som viste frem spillet så også ut til å le seg halvt ihjel. Vel, skuffelesen var stor når jeg først fikk tak i spillet. Jeg smilte ikke en eneste gang mens jeg spilte, til tross for alt det latterlige som skjedde på skjermen.

Spillet setter deg inn i skoene, eller skal jeg kanskje heller si hovene, til en geit. Du starter midt i en liten innhegnet gård med andre geiter, uten noen instruksjoner til hva du skal gjøre eller hvor du skal gå. Det er helt opp til deg hva du skal finne på. Man har en liten open-world verden å boltre seg i, med mange små detaljer som hemmelige rom, easter eggs og mange overraskelser. Og selv om det i utgangspunktet ser ut som om det er en del, er det egentlig ytterst lite du faktisk kan finne på. Man kan løpe med folk, plukke opp ting med tunga, løpe ut på veien og bli påkjørt av biler, rasere hus eller generelt sett løpe rundt og lage kaos på hele banen. Det tok meg ikke mer enn fem minutter før jeg ble kastet en kilometer opp i været av en bug før jeg så ble kastet ut av banen og satte meg fast. Heldigvis har spillet en egen «respawn» knapp, i tilfelle du setter deg fast (noe du gjør ofte) og ikke kommer ut igjen. Utviklerne har nesten reklamert med bugs som en feature. Og der ligg

Sky high!

11:23 – unTamed: ligger problemet. Uforventede bugs kan være morsomt, men når bugs blir sett på som en ren feature er det ikke lenger så morsomt. Det skjer rett og slett for mye og alt for irriterende.
Det er i det minste et par plusssider ved spillet. Grafikken er helt grei (til tross for elendig optimalisert), og spillet har mod-støtte. Allerede er det masse custom maps og karakterer man kan styre, som kan gi spillet litt ekstra dybde for de som faktisk synes det er moro.

Ingen liker å være partypooper og peke det ut, men det er dessverre sant. Spøken, eller spillet i dette tilfellet, er ikke morsomt. Det hadde vært greit hvis spillet kostet kanskje 10 kroner, men for 60 kr? Nei, det er ikke morsomt, og ikke verdt det. Utviklerne skal ha creds for å iallefall utvikle spillet. De hadde opprinnelig ikke planlagt å lage det til et fullverdig spill, men valgte å gjøre det likevel etter en enorm forespørsel fra diverse på internett.

Karakter: 3/10