Anmeldelse: Mario Kart 8

Mario Kart 8 er utviklet av Nintedno EAD Group No. 1 og utgitt av Nintendo eksklusivt til Wii U. Spillet er ute.

Hanglideren.

Mario Kart-serien har alltid vært en av mine favoritt arcade-spillserier noensinne. Antallet timer jeg har brukt på serien er skremmende og derfor hadde jeg store forventninger til Mario Kart 8, blant annet fordi det er det første spillet i serien som kan spilles i HD-oppløsning, noe jeg har gledet meg veldig lenge til. Likevel, hvordan er egentlig Mario Kart 8? Slår det mine forventninger eller kunne Nintendo bare droppet spillet? Det får du vite i denne anmeldelsen.

I Mario Kart 8 er det 32 baner derav 16 er gamle, klassiske baner og de 16 andre er nye baner osom også er fordelt på åtte cupper som man må komme seg igjennom. Alle brettene er helt forskjellige og hele spillet består av enormt mye variasjon i gameplay og omgivelser. Noe av det beste jeg vet når det gjelder banene i Mario Kart-serien og da selvfølgelig også i Mario Kart 8 er at jeg blir aldri lei av dem. Uansett hvor mange timer jeg tilbringer på den samme banen kan jeg fortsatt tilbringe flere timer til. Nintendo har en oppskrift som gjør at Mario Karit 8 aldri blir ensformig og den fungerer supert. De gamle brettene ser ut til å ha blitt pusset opp for å klare HD-oppløsningen med bedre teksturer, bedre lys, bedre skygge osv. Jeg skal uansett ikke klage. De 16 gamle brettene er tross alt gode, gamle klassikere og de 16 nye brettene er like fantastiske.Nintendo har med andre ord gjort jobben sin.

Det store nye gameplay virkemiddelet i Mario Karit 8 er uten tvil antigravstasjonsystemet som de aller fleste av de nye brettene i spillet har med seg. Dette betyr selvfølgelig at spillerne vil ta i bruk antigravitasjon på bestemte deler av brettet som jeg kunne bruke. Slik at du nå kan kjøre oppe i tak og på vegger som legger til mye moro i Mario Kart-opplevelsen. Den første timen følte jeg at antivgravitasjonen var en gimmick som Nintendo aldri burde implementert i Mario Kart 8, men etter den ene timen forsvant denne følelsen og antigravitasjonen er etter min mening en revolusjon innen Mario Kart-serien. Slik som alle andre deler av Mario Kart 8 tar det noen timer å fullt mestre antigravitasjonen og når man faktisk har mestret systemet er Mario Kart 8 blitt utrolig mye mer underholdende (som om spillet ikke allerede var ekstremt underholdende før dette).

Antigravitasjon.

I likhet med forgjengerne er gameplayet mye av det samme. Kjøringen, bremsing, rydding, drifting for å få boost og ikke minst det å plukke opp objekter på veien som skilpadder, raketter, lynangrep osv. for å stoppe fienden. Dette funker selvfølgelig best om man ikke ligger på førsteplass. Ligger man på førsteplass er det bare å bruke boost og krysse fingrene for at du plukker opp mer boost eller kanskje et skjold som stopper rivalenes angrep mot deg. Med andre ord krever det meste man gjør i Mario Kart 8 bdåe presisjon, timing og skills så det er ikke mange tilfeldigheter som går igjen i spillet. Det er bare å passe seg og tenke på det man gjør av handlinger, spesielt om man spiller online over nettet eller split-screen med venner.

Det er svært mange spilltyper i Mario Kart 8 både for flerspillerdelen og singleplayer. Quick battle (en rask runde), time battle (her får du tid på seg), world cup (spilllets kampanjedel) og et par flere. Alle modusene kan spilles alene eller med venner over skjermen og til sammen vil alle disse spilltypene bringe flere titalls timer med underholdning. Så igjenspillbarhet (replayability) er det absolutt ignen mangel på i Mario Kart 8. Nå har igjenspillbarhet likevel (heldigvis) aldri vært et problem i Mario Kart-serien så det kommer egentlig ikke som noe overraskelse, men det   ri alle fall bra at Nintendo fortsatt kan oppskriften og gjør jobben sin med igjenspillbarhet i Mario Kart 8 også.

Flerspillerdelen fikk jeg dessverre ikke prøvd mer enn et par runder i. Det var veldig moro, ingen lagging eller hakking og alt gikk som det skulle. Med andre ord kom jeg hele tiden på sisteplass, noe som var forventet. Jeg er ikke verdens beste Mario Kart-spiller for å si det sånn. Rundt 90% av mine spilltimer befant seg i spillets singleplayer da jeg likte best å spille alene. Noe som da også selvfølgelig betyr at singleplayeren byr på rikelig med innhold. Slik at om du ikke er en gamer som liker å spille mye online så passer Mario Kart 8 perfekt for deg.

Mario Kart 8 byr ikke kun på gokarts.

Spillet byr også på herligheten der man kan lage egne gokarts og andre droninger. Spillet starter opp enkelt med få deler og farger som kan endres, men mens mans piller vil man åpne opp nye ratt, nye hjul, ny front osv. Antall objekter på droningen eller gokarten man kan endre er heller ikke lite slik at man har også mye valgfrihet når det gjelder å lage sine egne kjøretøy. Likevel er Mario Kart 8s «lag egen gokart modus» som jeg vil kalle den ikke den mest avanserte til tross for mye valgfrihet som er litt skuffende.

Mario Kart 8 er uten tvil et av årets beste racingspill, et av Wii U-ens beste spill og et av Mario Kart-seriens beste spill (mye «best spill» her ja). Eier du en Wii U anbefaler jeg at du kjøper Mario Kart 8 snarest. Eier du ikke en Wii U anbefaler jeg deg å kjøpe maskinen så raskt som mulig. Mario Kart 8 ligger an til å komme på min årets topp 10 liste over årets spill. Takk, Nintendo!