[Anmeldelse] The Last of Us: Remastered

The Last of Us var det beste spillet som ble lansert i fjor etter min mening. Så jeg var ikke akkurat lite spent da jeg hørte at spillet skulle komme i bedre form for Playstation 4. Jeg har allerede anmeldt The Last of Us for Playstation 3 og gav spillet 9.5/10 så dette blir ikke en veldig dyp anmeldelse. Men jeg vil beskrive de store forskjellene mellom Playstation 3 og Playstation  4 versjonene. Med andre ord vil denne anmeldelsen være mer en analyse som baserer seg på hva som er nytt i denne nye versjonen.

Photo-mode action!

Det viktigste i Remastered er uten tvil at The Last of Us nå kan spilles i full HD oppløsning i 1080p (1920×1080 for å være enda mer presis), noe Playstation 3-versjonen ikke klatre da den kun tok spillet på 720p, også ofte kalt sub-HD (1280×720). Så hvordan er The Last of Us egentlig i full HD? Er de tnoe forskjell på det jeg ser på skjermen? Er spilelt blitt noe vakrere enn før? Absolutt! The Last of Us har takket være 1080p-oppløsningen blitt vakrere enn noensinne. Noe som på en måte egentlig burde vært åpenbart da full HD alltid er bedre enn sub-HD.

Likevel ser hele spillet himla vakkert ut, spesielt i de relativt vakre post-apokalyptiske ute-områdene. Til tross for at en zombie (ellers Clickers som de heter i spillet) symboliserer fote kun svart, grått og generelt sett triste fargeklatter så byr The Last of Us heldigvis på en lang rekke flotte grønne områder som jeg tipper de fleste allerede vet som har spilt PS3-versjonen av spillet. Men det er ikek bare de grønne ute-områdene som har blitt bedre takket være den flotte HD-oppløsningen. Atmosfæren i trange steder. trange og mørke korridorer legger til et ekstra lag med grøssende, men likevel herlig atmosfære.

I PS3-versjonen var det relativt nifst å gå i rundt i trange, mørke steder mens man hører de ekle lydene av Clickers som rusler rundt på jakt etter Joel og Ellie. I Remastered ser skyggene enda bedre ut takket være HD-oppløsningen. For å si skrive det rett ut så er det et eller annet med HD-oppløsningen som har gjort The Last of US nifsere og skumlere enn før. Hva det enn er har jeg enda ikke klart å finne svaret på, men det har vel gudene hos Naughty Dog svaret på tenker jeg.

Fra DLC-en Left Behind som følger med.

Om ikke HD-oppløsning er en god nok grunn til å enten gå til anskaffelse av The Last of Us: Remastered eller både spillet og en Playstation 4 (som fortsatt er vanskelig å finne i Norske butikker) så burde i alle fall den oppgraderte bildefrekvensen (ofte beskrevet som framerate eller FPS på Engelsk) være god nok grunn. For å prøve å skrive det enkelt og greit: Jo flere bilder som oppdaterer per sekund i et spill, jo bedre både kjører og ser spillet ut. Et spill som kjører på 35 FPS kjører og ser dårligere ut enn om det samme spillet kjørte på 50 FPS.

The Last of Us på PS3 kjørte kun på 30 FPS. Spillet var kjørte dog ikke akkurat dårlig og så ikke dårlig ut heller, men det kunne kjørt bedre. Det er dette PS4-utgaven fikser på. The Last of Us: Remastered er låst på 60 FPS som ganske enkelt betyr at spillet kjører mye bedre enn PS3-versjonen, spillet ser ganske enkelt «smoothere» ut. Noe som jeg synes avr ganske kult er at man kan likevel gå i instillinger-menyen i spilelt og aktivere 30 FPS og gjør man det har jeg lest meg opp på nettet at spillet vil få automatisk integrert bedre skygger. Om dette er sant er jeg usikker på, modusen kan også være for folk som ikke har spilt PS3-versjonen og vil oppleve den først, noe som er helt greit, alltid godt med valgfrihet.

Ellers har spillet fått en rekke ansiktsløfter. Mange teksturer rundt omkring i spillet ser bedre ut. Naughty Dog har alltid vært fantastisk på grafikk, men jeg ble veldig overrasket av at søppelposene som ligger omkring i PS3-versjonen så regelrett veldig dårlige ut. Dette har fått en ansiktsløft og i PS4-versjonen ser søppelposene bedre ut. Dette gjelder svært mange forskjellige objekter og steder i spillet. Generelt sett ser The Last of Us: Remastered mye mer detaljert enn PS3-versjonen. HD-oppløsningen hjelper også at man ser de oppgraderte teksturene bedre. Kantlinjer, altså kantene rundt spillets objekter ser rundere ut og mindre hakkete enn før, noe jeg tipper er en implementering av sterkere antialiasing, eller i alle fall noe form for antialiasing, kantutjevning enkelt og greit.

Forskjell.

Ellers har The Last of Us: Remastered fått en ny «Game +» modus. Dette er en modus veldig mange RPG-er (rollespill) har i dag og i The Last of Us: Remastered virker Game Plus på samme måte. Når du har fullført historien kan du kjøre gjennom historien på nytt i Game Plus som lar deg beholde alle oppgraderinger, våpen osv. Noe som automatisk skaper mer gjennomspillbarhet som alltid er fint. I tillegg har The Last of Us: Remastered fått flere vanskelighetsgrader, foto modus som gjør at du kan ta bilde av deg selv og omgivelsene midt inne i spillet og til slutt en modus som deaktiverer sansene til Joel som lar han oppfatte hvor Clickers er enklere for å gjøre spillet vanskeligere og mer realistisk.

Konklusjon

The Last of Us: Remastered er etter min mening et praktfullt eksempel på en god remake/remastered-versjon av et spill. Spillet byr på mye nytt som forbedrer spillet på flere måter og det å spille gjennom det utrolig emosjonelle eventyret til Joel og Ellie i 60 FPS og full-HD var fantastisk. Anbefales!

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s