[Anmeldelse] Huryle Warriors

Fantomena anmeldelser Hyrula Warriors, Zelda-serien sitt svar på Dynasty Warriors. Hyrule Warriros er ute nå eksklusivt for Wii U.

I kamp mot en boss.

Hyrule Warriors ‘Legend-modus er der spillets historie finner sted. Her starter du med å spille gjennom en rekke faser og introdusere deg til mange kjente karakterer, om du da har spilt noen Zelda-spill før. Historien er standard Zelda, du starter som helten Link og må redde landet Hyrule fra en ondskapsfull kraft. Du ender opp med å krige gjennom mange forskjellige steder i Zelda-universet der forskjellige portaler åpner opp til epoker fra blant annet Ocarina of Time, Skyward Sword, og Twilight Princess. Jeg vil ikke snakke for mye om historien her til tross for at historien e rnokså enkel å få med seg. Det er den vanlige «de onde mot de gode» for å si det slik. Likevel er det ikke historien det skinner mest av i Hyrule Warriors ette rmin mening, men selve gameplayet/spillbarheten.

Premisset for spillet er enkelt. Du blir kastet bort i en slagmark, ofte fylt med hundrevis av fiender og må fullføre visse mål der du vanligvis ender opp i en boss kamp for å sikre seieren over landet. Det er heller ikke enkelt å fullføre alle oppdragene. Det krever tid og mestring. SMed en gang du hopper inn i kampen blir dø møtt med en rekke valg, som blant anne tom du vil bare ødelegge fiendene eller gå til fiendens «base» og okkupere dem (her har du enkelte ganger også en  tidsbegrensning). Valget er ditt! Og når du har gjort det valget vil du bli truffet av et annet dilemma, en av dine egne baser er under angrep og er i ferd med å falle for fienden. Bør du gå dit for å hjelpe i stedet? Spillbarheten inneholder mye prøv og feil, men herligheten med spillbarheten i Hyrule Warriors er nemlig at når du faktisk klarer oppdragene kommer det belønninger som gjør deg avhengig og du vil spille videre.

Å se de intrikate kombinasjonene et par ganger er kult, men når du spiller oppdrag som varer mellom 20-30 minutter og du gjør de samme kombinasjonene  i strek, om og om igjen og dreper tusenvis av fiender og du bare står der med kombinasjonene dine så blekner spillet for mye. I nesten alle tilfeller, når jeg har spilt en ny karakter for bare noen få minutter, begynner karakterens knappekombinasjoner etterhvert å føle seg helt utslitt. Det etterlater meg stadig på jakt mer variasjon i kampene.

Det er mange forskjellige fiender i forskjellige former du møter på i Hyrule Warriors.

Miljøene og omgivelsene gjør ikke mye for variasjonen heller. Du kjemper i klassiske steder som utenfor Deku treet eller på Dead Mountain, men de ulike nivåene ser i en eller annen rar grunn relativt like ut. Oppdragene slippe deg i midten av en slagmark som består av smale gater og lite annet å samhandle med. Alt du gjør dreier seg om å drepe fiender for å fange fortene/basene. Trenger du å snu en bryter? Fang fort som inneholder bryteren. Ønsker å åpne en dør? Fang fort ved porten inngang. Det er ingen oppgaver å løse eller faktiske tenkning involvert. Du bare mos knapper og drepe skurkene. Dette skuffet meg ganske mye, men Hyrule Warriors var likevel veldig underholdende enn jeg skulle ha tross til tross for de skrevne negative sidene ved spillet.

Den ekstra Adventure-mode og co-op bidrar ikke nok til å hindre det relativt monotone gameplayet, men det hjelper litt.Adventure-modus foregår i  brettspillstil som en sideaktivitet som lar deg utforske det opprinnelige Zelda universet, samle flere elementer og noe som lignet på ranker. Dessverre måtte jeg fortsatt kjempe de samme fiendene jeg allerede har kjempet mot i Legend-modusen i flere timer i miljøer og omgivelser som ofte ble gjentatt. Det mest underholdende er å få en venn å spille sammen med i Adventure-modusen for å gjøre målene enklere å fullføre.
Wii U sin gamepad fungerer som en forlengelse av spillets UI og navn, helse, forskjellige tegn og mye annet viktig og verdifullt informasjon på skjermen slik at du vet hva du får i oppgave å utføre neste gang. Du kan også bruke den til å bytte elementer med touch som også var veldig nyttig og flittig.

Og vips en boss dukket opp.

Hvert kart leveres komplett med Zelda-musikk fra fortiden der alle er gitt en moderne og gitarbasert, overhaling. Bare jeg hører musikken på titteleskjermen fortalte meg at jeg kom til å nyte dette spillet, ikke bare for sin innstilling, men på grunn av nostalgi som treffer meg «overalt». Du kan også velge hvilken musikk du vil ha spilt i bakgrunnen når du går inn i spillets Free Mode, en modus som gjør at du kan velge hvilken som helst scene i spillet og spille scena på nyt med alle tegn du har låst opp.
Huryle Warriors er et ganske rart og forvirrende spill om du aldri har spilt noen av Dynasty Warriors-spillene, så det tar litt tid for å skjønne hva som egentlig skjer. Når jeg derimot fikk «tak» i spillet ble det utrolig underholdende, men det monotone kampsystemet og de gjentatte fiendene og miljøene gjorde Hyrule Warrios mer ensformig. Likevel fikk jeg en god dose underholdende timer ut av Hyrule Warriors.