[Anmeldelse] Super Smash Bros. 3DS

Super Smash Bros. 3DS er utviklet av Bandai Namco Games og Sora. Spillet er utgitt av Nintendo eksklusivt for 3DS i tillegg skal en Wii U-versjonen være planlagt for lansering senere i år.

Jeg må være ærlig å si at jeg har aldri spilt et Super Smash Bros spill med unntatt av to-tre timer med Super Smash Bros. Brawl hos en venn for mange år siden. Jeg likte det jeg fikk spilt av Brawl veldig godt, men etter de to-tre timene har jeg aldri rørt et Super Smash Bros. spill (SSB heretter). Noe som forsåvidt er ganske trist i seg selv da SSB-spillene skal være et av spillhistoriens beste slåssespill og jeg liker beat-em-up sjangeren veldig godt. Det var derfor meg en stor glede å kunne tafse på 3DS-versjonen av det nyeste SSB-spillet mens jeg venter på Wii U-versjonen som etter planen skal komme senere i år.

Hvis du i en eller annen grunn aldri har spilt et spill i SSB-serien før kan jeg forklare SSB med at det er et stort slåssespill fult opp til randen bestående kun av karakterer fra Nintendo-spill som skal kjempe mot hverandre i 2D/3D lignende sidescroller-brett som er fulle av variasjon. Det er deg mot opptil tre andre karakterer og i-stedet for å slå de andre karakterene gul og blå til helsebaren deres er borte må du heller bruke alle former for angrep for å slå karakterene ut av brettet. Med andre ord er SSB-serien et mer ukonvensjonell pga. hvordan man slår ut de andre karakterene. Nå har jeg som skrevet tidligere i denne anmeldelsen ikke prøvd mer enn to-tre timer av Brawl så jeg kan dessverre ikke foreta meg en sammenligning av spillene som til nå er utgitt i serien. Men når Wii U-versjonen har ankommet kan jeg sammenligne 3DS- og Wii U-versjonen.

Elementene som faller i midten av kampene er sprøere enn noensinne og har et bredere utvalg av effekter. Det er noen som kan levere one-hit-KOs og en annen som vil gi deg et ekstra liv. Alle elementene bidrar til å øke spenningen i SSB for 3DS og ofte er det et kappløp mellom karakterene angående hvem som klarer å fange elementet og hva det kan være som kan gi de andre karakterene en skikkelig blåveis. En av de største appellene i SSB for 3DS er spillets variasjon av forskjellige karakterer og SSB for 3DS leverer en liste full av etablerte favoritter. Jeg skal ikke avsløre for mye om de forskjellige karakterene, men alle 51 karakterene er pent balanserte. I tillegg har hver og en forskjellige spesialstyrker som gjorde at alle karakterene føltes likeverdige for meg. Likevel som den nybegynneren jeg er valgte jeg ofte kun Mario i en eller annen grunn. Det letteste var ofte det beste for meg.

Jeg har aldri vært en særlig stor fan av multiplayer i slåssespill. Det har ingenting å si om jeg spiller SSB, Tekken, Street Fighter eller Kingdom of Fighters. Jeg forholder meg alltid til solo-delen av spillet. Likevel prøvde jeg ut online-delen av SSB for 3DS. Jeg prøvde begge modusene For Fun der alt er aktivert som i solo-delen i tillegg til For Glory-modusen der alt også et aktivert med unntak av elementer som kommer tilfeldig på brettet som jeg har skrevet om tidligere. Jeg spilte noen runder og likte det, men jeg ble slått helt ut hele tiden så jeg fant ut at inntil videre var det beste for min egen del å holde seg unna online-spilling inntil jeg blir bedre i SSB for 3DS ved hjelp av solo-spilling. Det er i alle fall ingen tvil om at det eksisterer en god del profesjonelle SSB-spillere der ute. Likevel er det også to mindre moduser i online-delen der den ene heter Spactate som tillater deg å se på online kamper, ikke spille dem, men se på andre spille online i tillegg til en modus kalt Conquest der man skal få flest mulig poeng til sitt lag ved å gjøre forskjellige utfordringer.

En annen modus kalt Smash Run i solo-delen lot meg slåsse mot andre Nintendo-karakterer i et labyrint-lignende brett. Jeg skjønte egentlig ingenting som skjede så jeg lot det bare stå. Men den modusen jeg likte mest var uten tvil den klassiske Smash modusen der du ganske enkelt slåss mot enten CPU eller mennesker i nærheten. Nå var det ikke akkurat særlig mange mennesker som eier SSB da jeg ikke bor i byen eller et tettbefolket sted så dermed gikk det mest i solo-spilling i Smash-modusen. Så det gikk enten i Smash-modusen eller i For Fun-modusen i de over seks-timene jeg har spilt SSB for 3DS til nå.

Det er bare et eller annet med SSB for 3DS som gjør spillet så utrolig vanedannende og underholdende, men jeg klarer ikke å sette fingeren på hva det er. Når jeg først tar opp 3DSen og spiller SSB kan det ta to-tre timer får jeg klare rå legge spillet i fra meg. Det er virkelig ikke ofte det skjer i disse dager. Ofte tar ejg og starter et spill, spiller 45 minutter til en time og så tar jeg en lang pause, men ikke i SSB, her er det spilling så det holder og jeg gleder meg vannvittig mye til Wii U-versjonen ankommer. To SSB-spill på noen få måneder er virkelig ikke en dårlig sak, kanskje for den ellers korte fritiden min, men SSB for 3DS gjør slåssespill generelt enda bedre. Takk Nintendo!

Karakter: 8.8/10