[Mini-anmeldelse] Z: Steel Soldiers

Til tross for at jeg ikke har spilt særlig mye i Z-serien vil jeg likevel påstå at Z-serien er en av spillhistoriens mest undervurderte strategispillserier. For en stund siden ble Z: Steel Soldiers lansert på Steam og jeg kunne ikke la være å ta bryet og teste ut hvordan spiller holder seg nå i 2014. Så hvordan holder egentlig Z: Steel Soldiers dagens standard og er denne Steam relanseringen noe å bry seg om? Svarene på disse spørsmålene vil du forhåpentligvis finne ved hjelp av denne anmeldelsen. Så jeg har bare en ting å si til slutt: Z needs you!

Litt for få farger?

Den nylig utgitte oppfølgeren Z : Steel Soldiers er mye det samme med hvert kart delt inn i flere territorier og spillerne kjemper for å nå de flaggene og kontrollere dem . Jo flere territorier du styrer jo raskere vil du få fine poeng til å bruke på nye enheter og bygninger og hver kamp pleier derfor å begynne med å angripe og kontrollere så mange flagg som overhodet mulig, snart etterfulgt av mange svært kaotiske kamper der fiendene angriper deg for å okkupere flaggene du nettopp har tatt over og kontrollerer. Det er nå kampens hete i Z: Steel Soldiers begynner.

Tretti oppdrag kan spilles på seks unike verdener, inkludert ørken, skog, vulkansk, is, skjærgården og ødemark. Denne oppdaterte versjonen av spillet har en super og veldig enkel tutorial på begynnelsen (i motsetning til det opprinnelige spillet) som gjør spillingen til en lek (om jeg kan skrive det). Når du spiller mot datamaskinen derimot, er det nesten nødvendig å spille spillet i sakte tempo, sakte og bevisst, for ellers har du lite sjanse for å overleve. Datamaskinen og bygge og sende soldater til en sinnsyk effektivt nivå som kan være veldig vanskelig å ta hvis du ikke bruke tid på å forsvare og bygge opp dine styrker. Men hvis du gjør dette, er det nesten sikkert at du vil vinne. Det du gjør er egentlig kun å bygge opp forskjellige units og baser og deretter la spillet og robotene du kontrollerer bygge alt for deg. Etter min mening gikk bygningen litt for sakte som skadet tempoet om jeg måtte bygge noe midt i kampens hete.

I hjertet av Z: Steel Soldier er en enkel liten kampanje med en lineær progresjon av tretti oppdrag, koblet av tegneseriestil cutscenes som ser bra ut. Noen må ha kirurgisk fjernet Bitmap Brothers ‘sans for humor siden 1996, fordi det spøker i spillet vanligvis faller ganske flat.

Full krig!

Oppdragene varierer fra å redde krigsfanger og eskortere din kommandant gjennom fiendens territorium for å overfalle konvoier og fange fiendens bygninger. Dette holder historien beveger seg langs pent, med din sjef Zod klarer å bryte en våpenhvile mellom Transglobal Industries og MegaCom Corporation, akkurat da det så ut som fem århundrer med krig var i ferd med å ta slutt. Den gode nyheten er at han kan ha avdekket en sammensvergelse i prosessen.

På den estetiske siden av ting har det definitivt sine gode sider med noen bra modeller og flott teksturert terreng til tross for at Z: Steel Soldiers egentlig er relativt gammelt. Jeg skulle bare ønske spillet hadde litt mer variasjon når det kommer til farger i spill. De fleste av de nivåene er relativt ensartet. Snødekte omgivelser, øde-lignende omgivelser, vanlig grønn skog-omgivelse og faktisk noen flotte vulkanske omgivelser…. du vet, det blir litt kjedelig. Men effekter som eksplosjoner er til tross ganske stilige i Z: Steel Soldiers ellers relative generiske utseende.

Men selv med de problemene som jeg nevnte er Z: Steel Soldiers veldig moro strategi-fans som meg. Det er uten tvil et underholdende strategi-spill, men jeg tror at Steel Soldiers relanseringen er best egnet for fans av serien enn strategifans som aldri har rørt serien før. Om du derimot har noen timer til overs en dag og du interesserer deg for litt utdaterte strategispill kan jeg trygt anbefale Z: Steel Soldiers