[Anmeldelse] Football Manager 2015

Jeg har alltid likt fotballspill og da mener jeg fotballspill som FIFA og Pro Evolution Soccer. Det å være en manager for et helt fotballag og pløye seg gjennom medlemmene. økonomien, statistikkene, ja det meste av bokstaver og tall er noe helt annet. Jeg har spilt Football Manager 2014, men skjønte egentlig ingenting av spillet. Så jeg var veldig spent på hvordan 2015-versjonen ville bli i forhold til hvor mye kunnskap jeg har rundt Football Manager-serien. Football Manager 2015n er i likhet med forgjengerne utviklet og utgitt av SEGA eksklusivt til PC sålangt min kunnskap rekker.

Mange tabeller å følge med-

 

Mens mange årlig oppdaterte spill har blitt en smule homogen på overflaten er det ingen tvil om at Football Manager 2015 spesielt har fått et stort løft når det kommer til menyene . Den største nyheten i Football Manager 2015 er en sidebar som gir deg raskt og lett all informasjon du trenger for både fotballspillere, ansatte, økonomi, taktikk og mer. Det sier kanskje ikke stort, men det hjalp meg utrolig mye for å komme meg raskt i gang, jeg som er en nybegynner i serien, selv etter å ha spilt litt Football Manager 2014 Det er også en egen søkemotor på toppen av skjermen som lar deg raskt søke opp spillere i-stedet for å måtte pløye de ggjennom flere unødvendige menyer som tidligere.

Med andre ord er Football Manager 2015s sitt største fokus på å gjøre spillingen lettere, raskere og enda mer intuitivt enn før. Funker det? Ja, spesielt for meg som egentlig ikke har noen kunnskaper rundt hvordan Football Manager 2015 skal spilles. Jeg leker fortsatt meg bare rundt i spillet på jakt etter mer kunnskap om hvordan spillet skal spilles. Football Manager 2015 er nesten som Adobe Photoshop eller noen av Paradox Interactives grand-master strategispill som Crusader Kings, Hearts of Iron og Europa Universalis. Spillet er utrolig komplisert og du må bare forberede deg på mye leking fram og tilbake får du finner ut hva som skal gjøres.

Sports Interactive gjør også mye med animasjonene og lignende i Football Manager 2015. Hundrevis av nye flotte animasjoner har blitt implementert noe som bidrar til at Football Manager 2015 er det vakreste spillet til nå i serien . I tillegg ser jeg mens jeg spilte at SEGA også har brukt mye tid på grafikken. Fotballspillerne ser bedre ut enn noen gang. Lyssettingen og skyggene har også blitt svært mye forbedret, men det er likevel enkelte ganger skyggene kan se en smule dårlige ut, men jeg tipper at slike små grafiske feil kan lett fikses ved hjelp av en oppdatering.

Ja, spillet består hovedsaklig av statistikk og tabeller.

Likevel føles ikke Football Manager 2015 ut som et veldig revolusjonert spill for serien, mer en revolusjon. Det meste har blitt mer detaljert og fått noen ansiktsløft på, men mye er likevel av det samme. Noe som selvfølgelig skuffet meg da jeg skulle gjerne likt å se noen ny moduser og enda flere muligheter for personer som meg som har fra lite til ingen kunnskaper rundt og om Football Manager.serien. Det e ralltid bra med enklere navigering, ansiktsløft og flere detaljer, men jeg føler ikke kun det blir nok. Jeg vil ha enda flere nye elementer i spillet som hvert år ansees som å være tidenes beste fotball manager-serie.

Det er nå også enda flere omfattende kommunikasjonsalternativer når jeg skal kommunisere med fotballspillerene på laget mitt i tillegg til støtteapparatet mitt og media som bidro til at jeg fikk enda flere muligheter til å sette min egen personlighet på laget jeg hadde valgt. Dette konkluderte at jeg brydde meg mer om laget og fotballspillerne enn tidligere og jeg tenkte  over hver eneste handling. Ikke sjanse for at laget mitt skulle ryke ned på scoringstabellene, da ville jeg bare blitt forbanna.

Noe av det viktigste som alltid har vært et sterkt element i Football Manager-serien er  vanedannelsen. Med andre ord har tidligere spill i serien alltid vært så vanedannende at det var vanskelig å legge spillet fra seg. Dette går (heldigvis) igjen i Football Manager 2015. Det er vanskelig å legge fra seg spillet, det er alltid noe jeg vil gjøre får jeg avslutter eller tar pause. Så om man har mye tid til overs om dagene og er i tillegg relativt interessert i fotball er Football Manager 2015 et vannvittig god tidsdreper.

Delvis fra banen.

For å si det rett ut er ikke Football Manager 2015 min type simulator. Det var moro å leke seg rundt, men problemer er at jeg ikke har tålmodigheten til å senke meg dypt inn i spillet for å skjønne meg på hva jeg skulle gjøre, og svært fote, hva jeg allerede har gjort. Likevel, til tross for at spranget mellom Football Manager 2014 og Football Manager 2015 ikke er veldig stort mener jeg virkelig at Football Manager 2015 perfeksjonerer serien enda mer. Det er også nøyaktig det en årlig spillserie skal gjøre, nemlig å gjøre det neste spillet bedre, ganske enkelt, noe  SEGA har gjort med Football Manager 2015.

Karakter: 8/10

Legg igjen en kommentar

