Årets spill 2014

2014 har et et relativt godt år når det kommer til spill. Vi har fått flere titalls med flotte indie-spill i tillegg har Nintendo slått på stortromma med sine Nintendo-eksklusiver. Jeg har spilt det meste jeg har av interesse som kom ut i 2014. Likevel bestemte jeg meg for å ikke ta med HD-versjoner eller såkalte «remasters» av eldre spill. Som med andre ord betyr at til tross for at The Last of Us: Remastered, Grand Theft Auto V til PS4/Xbone, Killer is Dead til PC og mange flere er veldig gode så er dem ikke med på listen.

10) Donkey Kong: Tropical Freeze

Rett og slett en veldig god plattformer . Jeg likte ikke 3DS – versjonen veldig godt, men uansett hva enn det var Nintendo endret for Wii U-versjonen ble det Wii U-versjonen som ble best etter min mening. Tropical Freeze var ganske enkelt en fryd å spille fra start til slutt.

9) The Wolf Among Us

Jeg var svært skeptisk til The Wolf Among Us, mest pga. suksessen med The Walking Dead: Season 1 og jeg var derfor veldig redd for at Telltale ikke skulle oppnå suksessen som de hadde med The Walking Dead med The Wolf Among Us. Der tok jeg feil. Jeg har ikke en gang lest tegneseriene so The Wolf Among Us baserer seg på som heter «Fables», men The Wolf Among Us gav meg en spillopplevelse sammensatt av en historie jeg ikke vil glemme.

8) The Vanishing of Ethan Carter

Det er litt vanskelig å forklare Ethan Carter uten å spolere altfor mye, men spillet er langt mer enn en såkalt «walking simulator», et sjanger som har fått relativt mye kritikk fra spillere for å ligne for mye på film. Dette er i alle fall et unntak med Ethan Carter. Spillet byr på vakre landskap, mye interaktivitet, flotte puzzles og en flott historie. Hva som gjorde meg skikkelig oppslukt av spillet er jeg usikker på, men det er noe spesielt med Ethan Carter.

7) Dragon Age: Inquisition

Dragon Age: Origins var et godt spill, Dragon Age 2 var et skikkelig møkkaspill som jeg la fra meg etter rundt to timer med spilling, Dragon Age: Inquisition har jeg spilt i over 15 timer allerede og jeg er fremdeles oppslukt av rollespillet. Jeg har alltid likt Bioware sine rollespill, men pga. Dragon Age 2 og action-fokuset i Mass Effect 2 og 3 ble jeg veldig skeptisk til Inquisition. Denne skepsisen ble borte kun etter en time med spilling. Inquisition byr på alt et skikkelig stort rollespill skal ha. En god historie, en flott karaktergalleri, konsekvenser av valg, flotte omgivelser og ikke minst er det vanedannene.

6) Super Smash Bros. for Wii U

Nintendo viste nok en gang med Smash Bros for Wii U at de er kongen av party-slåssespill. Smash Bros for Wii U er enormt, det er vanedannende og det er utrolig underholdende å spille. Jeg likte også 3DS-versjonen, men Wii U-versjonen kapret meg mer enn 3DS-versjonen. Jeg har allerede tilbrakt litt for mange timer i Smash Bros og jeg vil tilbringe enda flere timer. Nintendo viste muskler i 2014!

5) Mario Kart 8

Nok et Nintendo-spill på listen, rett foran Smash Bros. I 2014 spilte jeg en god del racingspill, blant annet Driveclub, Grid Autosport og Forza Horizon 2. Likevel ble det Mario Kart 8 som tronet listen av racingspill i år. Det var vanskelig å ikke like Mario Kart 8. Spillets sjarm er intens og det var vanskelig å legge fra seg spillet når jeg først hadde begynt å spille det, noe jeg anser som farlig positivt.

4) Transistor

Jeg hadde relativt høye forventninger til Transistor, mest pga. at spillet ble utviklet av skaperne bak Bastion, også et spill jeg likte veldig godt. Forventningene ble holdt og jeg fikk en aller tids spillopplevelse. Det jeg likte mest var det utrolig flotte grafiske designet som jeg virkelig elsket i tillegg til den storslåtte musikken til Darren Korb. Transistor vil jeg uten tvil spille gjennom enda en gang i den nærmeste framtid.

3) Shovel Knight

En skikkelig stor overraskelse. Jeg hadde null forventninger til spillet og jeg hadde heller ikke støttet Kickstarteren til Yacht Club (utviklerne), men jeg ble hodestupt forelsket i spillets retro-piksel stil og spillets musikk. Shovel Knight viste meg at det fortsatt er absolutt mulig å lage et ekstremt godt retro-spill til dagens moderne spillmarked og jeg elsket hvert eneste sekund av Shovel Knight.

2) Wolfenstein: The New Order

The New Order var også en gedigen overraskelse for meg. Jeg hadde null forventninger til spillet i likhet med Shovel Knight og jeg har lenge vært veldig lei av FPS-spill. The New Order er ikke teknisk avansert heller ikke grafisk vakkert, men gud så vannvittig underholdende det er. Spillbarheten, våpnene, våpenlydene og den pompøse historien fullpakket av testosteron gjorde FPS-spill underholdende for meg igjen. Etter jeg fullførte spillet ville jeg bare ha mer.

1) Divinity: Original Sin

Årets spill er et spill som åpnet øynene mine for en ny type sjanger kalt CRPG (og jeg vet fremdeles ikke hva denne sjangeren er definert som). Original Sin er spillet som jeg har hatt det mest underholdende med i år. Det er spillet som jeg har brukt flest timer på i år og det er det spillet jeg mener virkelig fortjener all skryt og ros. Det er så mye jeg kunne skrive om Original Sin, men jeg er fast bestemt på at Divinity: Original Sin er for min del 2014s beste spill.

Legg igjen en kommentar

