[Anmeldelse] The Legend of Zelda: Majoras Mask 3DS

Jeg har spilt 3DS-versjonen av The Legend of Zelda: Majoras Mask. Les anmeldelsen!

Hvem er dette?

The Legend of Zelda-serien er det ingen tvil om er en av spillhistoriens mest kritikerroste eventyrspill-serier og det for en grunn. Alle spillene trollbinder spilleren på en magisk og fortryllende måte der spilleren måper fra start til slutt. Undertegnede har derimot aldri vært den store Zelda-fanen. Til tross for at Ocarina of Time ansees av svært mange som verdens beste spill ble jeg aldri like trollbundet og jeg synes spillet var generelt sett veldig ensformig.

Derimot gjorde A Link Between Worlds et vannvittig sterkt inntrykk på meg (les min anmeldelse her) og det samme gjorde HD-remaken til Wind Waker til Wii U (les min anmeldelse her). Jeg var veldig skeptisk til Majoras Mask egentlig da jeg var redd for at spillet skulle bli like ensformig som Ocarina of Time. Hva skjedde? Det motsatte.

For å si det rett ut, jeg har aldri spilt Majoras Mask før. Jeg har hørt utrolig mang gode ting om spillet, mange Zelda-fans anseer spillet som bedre enn Ocarina of Time. Så jeg var både skeptisk og gledende til 3DS-versjonen. Dette betyr også at jeg ikke kan sammenligne det originale spillet med 3Ds-versjonen.

Link som Deku Scrub!

Jeg blir introdusert av Link som kommer ridende på hesten sin Epona gjennom den mørke skogen Lost Woods som er en svært kjent del av Zelda-universet. Så skjer det verste, Link blir overalt av noen feer og et krek ved navn Skull Kid. Mens Link jakter på Skull Kid blir Link dratt inn i den parallelle verdenen Termina der han besøker byen Clock Town. I denne verdenen blir Link forhekset og forvandlet til en skapning ved navn Deku Scrub av ufyselige Skull Kid. Etter en del leting gjennom Clock Town møter Link på en maskert selger som forteller at den eneste måten Link kan oppheve forbannelsen på og forvandles til seg selv er om Link får tak i en spesiell maske ved navnet Majoras Mask fra Skull Kid. Dessverre kan ikke Link dra på ferie i Termina, Link har nemlig kun 72 timer på å finne Skull Kid før Majoras Mask bringer ødeleggelse til Termina.

Dette høres sikkert skummelt ut. Hva skjer etter de 72 timene har gått? Blir det «game over» og du må starte spillet på nytt? Heldigvis ikke. Takket være Ocarina-fløyten kan du starte de 72 timene på nytt og på nytt så mye du vil. Haken er derimot at alt du har gjort på de siste 72 timene forsvinner og du må gjøre alt på nytt. Så her gjelder det å ikke sose bort de verdifulle sekundende i vakre Clock Town. Mer av historien vil jeg ikke avsløre til tross for at det originale spillet kom for lenge siden. Å avsløre historier i anmeldelsene mine er noe jeg aldri gjør uansett om det er et nytt spill, en remake, en remaster, ganske enkelt uansett.

Så hvordan er da Majoras Mask på 3DS? For å si det ganske enkelt: knallbra! Nintendo har gjrot mye mer med Majoras Mask 3DS enn Ocarina of Time 3DS. Kontrolleren funker perfekt og jeg hadde ingen plager med noe som helt. Menyene er nærmest identiske til menyene i Ocarina of Time, med andre ord fungerer menyene utmerket og er svært oversiktlige. Det er lett å finne fram i inventoryen (lageret) der du har alle objektene og deretter plassere dem på en av 3DS-maskinens knapper. Det å sjekke kartet og resten av menyene er like lett og oversiktlig som det er i Ocarina of Time, med andre ord, ingenting å klage på her.

Grafisk og designmessig er Majoas Mask 3DS en bedre remaster enn Ocarina of Time. Ikke bare har både lys og skygge blitt bedre ved hjelp av maskinvaren til 3DSen, både lys ser sterkere ut og skyggene ser bedre ut (kanskje litt anti-aliasing er brukt her?). Når det gjelder omgivelsene og det grafiske ser teskturene faktisk ganske gode ut. Selvfølgelig ikke grafisk avansert, men etter å ha sjekket videoer og bilder fra det originale Majoras Mask er det uten tvil en god del teskturer som har blitt skarpere og mer detaljerte.

Fra det originale Majoras Mask.

Ikke bare det, men enkelte omgivelser ser også ut til å ha blitt redesignet. Noe som imponerte meg veldig mye da det er sjeldent at jeg hører om at utivklerne redesigner omgivelser i en remaster. Sist dette skjedde var i remaster-utgaven av Metro 2033 og Metro: Last Light. Med andre ord er det veldig sjeldent og det sier mye om at Nintendo har virkelig brukt mye tid og ressurser på Majoras Mask for 3DS.

I tillegg til noen tweaks og litt fiksing her og der som at boss-kampene er bedre og kampsystemet er blitt litt enklere å ta i bruk enn det var i Ocarina of Time har noe helt nytt blitt implementert kalt Bomber’s Notebooks. Dette er en logg i spillet som lar deg ha en god oversikt over hvilke oppdrag du har gjort, hva du skal gjøre nå, når tid på dagen det er, hvilken dag det er og mye annet kult informasjon.

Link og en av feene.

The Legend of Zelda: Majoras Mask til 3DS er et eksemplarisk tilfelle for en god nyutgave (remaster) av et ellers veldig gammelt spill. Gode kontrollere, oversiktlige menyer, Bomber’s Notebooks, reteksturerte objekter og redesignede omgivelser gjør at Majoras Mask til 3DS ikke bare knuser Ocarina of Time til 3DS, men også mange andre remasters som kun oppdaterer spillet til HD og finpusser teskturer her og der.

Skal Nintendo lage en remaster av et annet Nintendos-spill eller Zelda-spill til 3DS anbefaler jeg Nintendo å gjøre det samme som de har gjort med Majoras Mask.