[Anmeldelse] The Order: 1886

Spillstudioet Ready at Dawn har helt siden starten lagt seg ut på å utvikle mindre titler som God of War-spillene til PSP, Daxter til PSP, Okami til Wii og God of War: Origins Collection til PS3. The Order: 1886 som slippes ut den 20. februar eksklusivt til PS4 blir studioets første avanserte stortittel. Men lykkes Ready at Dawn med The Order: 1886 eller burde de gå tilbake til mindre titler? Det får du vite i denne anmeldelsen.

Slik ser enkelte rom ut i The Order: 1886.

I The Order: 1886 spiller du som den svært seriøse ridderen Sir Galahad, også kjent som Grayson som er medlem av ridderordenen Knights of the Round Table som har som sitt fokus på å opprette balansen mellom mennesker og half-breeds. Sammen med riddermedlemmene Lady Igraine, Marquis de Lafayette og Sebastian Mallory (også kjent som Sir Percival) skal de drepte, utslette og bekjempe half-breeds.

Half-breeds er mennesker som har blitt mutert til en form for varulv (grunnen er ukjent), bare enda styggere og aggressiv og de snakker også, noe som gjør dem enda styggere. Likevel kjemper ikke Grayson mot half-breeds hele tiden, for det meste består fiendene av mennesker fra en opprørsgruppe kalt Rebels.

Ikke alt går da selvfølgelig etter planen og Grayson avslører en hemmelighet som forandrer hans lojalitet til ordenen totalt. Mer av historien skal jeg selvfølgelig ikke avsløre da historien i The Order: 1886 er et av spillets viktigste trekk. Jeg brukte personlig i underkant av tolv timer på å fullføre spillet og de timene inneholdte utforskning av omgivelser og dø noen ganger. Ikke det lengste spillet som er utviklet med andre ord, men ikke den verste tiden heller. Når rulletekstene kom over skjermen hadde jeg likevel interesse for enda mer, noe jeg ser på som veldig positivt.

Selve spillet i seg selv består etter min mening av to deler, mellomsekvenser som ofte inneholder Quick Time Events (QTE). Dette er en mekanikk som man kommer ofte over i spill som God of War-spillene og Resident Evil 6. En god beskrivelse av Quick Time Events er handlingen der man må presse på en av knappene på PS4-kontrolleren på et bestemt tidspunkt eller trykke på X-knappen flere ganger så raskt som mulig for å få denne mellomsekvensen til å gå videre. Et eksempel er når Graysom blir truet av en fiende med kniv og om du ikke trykker på sirkel-knappen tidsnok vil Grayson bli knivstukket og dør, deretter vender du tilbake til siste lagringspunkt, som da er rett før QTE-en begynner.

Vakkert.

Det er egentlig veldig mange mellomsekvenser i spillet, ikke så mange Quick Time Events, noen er det, men jeg følte ofte at mellomsekvensene tok overhand, selv i scener der jeg gjerne ville styre Grayson selv og ikke la alt som blir vist på skjermen bli styrt av en mellomsekvens. Overbruket av mellomsekvenser (filmsekvenser) og plasseringen av noen rare Quick Time Events er nesten det eneste negative jeg har å si om The Order: 1886. Noe annet jeg likte dårlig var at for hver fiende du utførte et nærkampangrep på (melee attack) vil det bli utført en mellomsekvens. Så om du misliker mellomsekvenser anbefaler jeg at du holder deg unna nærkampangrep. Du kan heldigvis pause mellomsekvensene, noe som er positivt, men du kan ikke spole over dem.

Gameplayet er det herlige med spillet. Som du sikkert ved fra før er The Order: 1886 et tredje persons skytespill. Du kan bruke sirkelknappen til å sette Grayson i dekningen, du kan holde sirkel-knappen for å bevege Grayson i dekning rundt et objekt eller til dekning et annet sted, du kan springe eller gå raskere ved å trykke inne venstre spak på kontrolleren, D-Paden brukes til å velge røykgranat, granat, pistol eller gevær og resten burde være opplagt (sikting, skyting osv.).

Skytingen føles hard og herlig ut. Jeg følte virkelig at jeg traff motstanderen når jeg skjøt med de mange forskjellige automatgeværene. Spesielt hadde de forskjellige haglene herlig feedback når man gikk rundt og skjøt fiendene. Ganske enkelt er skytingen i The Order: 1886 herlig. Man føler at man skyter, motstandelsen føles og det ser utrolig vondt ut å bli skutt av disse våpnene når man ser fiender bli skutt. Det er dog ikke titalls med forskjellige våpen i spillet, men det er en rekke forskjellige pistoler og maskingevær i tillegg til noen moderne vitenskapelige våpen som skyter ut støv, flammer og elektrisitet som er produsert av selve Nikola Tesla for medlemmene i Knight of the Round Table. I tillegg dukker det opp andre våpen som en veldig flotte og kraftige som en armbrøst som dukker opp litt over halvveis i spillet.

En annen viktig mekanikk i The Order: 1886 som er en del av spillets kampsystem er Blacksight. Blacksight får man etter å ha skutt og drept en rekke fiender. Når du trykker på L1-knappen på kontrolleren vil spillet kjøre slow-motion i løpet av noen få sekunder (kommer helt an på om Blacklight-baren er full eller ikke) og Grayson vil bruke sin pistol til å skyte fiendene som er innenfor synets rekkevidde (Graysom kan ikke skyte fiender som er i dekning). Spillet hjelper i tillegg Graysom med å skyte fiender, du bare bruker spakene på kontrolleren for å gå fra fiende til fiende og spillet hjelper deg med å sikte inn og du skyter. Perfekt i tilfelle du har full Blacklight-bar, du holder på å dø og det er svært mange fiender som er rundt deg.

I kamp mot half-breed.

Noe av det mest «next gen» med The Order: 1886 er uten tvil det grafiske. Jeg spiller mye på PC og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har aldri sett noe som har vært så grafisk lekkert og detaljert som omgivelsene i The Order: 1886. Vannpytter, himmelen, atmosfæren, skyggene, lyset, alt er ganske enkelt helt utrolig å se på. Blant annet når jeg var ombord på et stort luftskip og skjøt meg gjennom en relativ stor bro måtte jeg finne meg i å legge merke til omgivelsene da de er så utrolig flotte å se på.

Ikke bare det, men takket være spillets relativt gode variasjon (man går ikke i de samme type miljøene hele tiden, men jeg hadde ikke hatt noe imot å se på snødekte omgivelser og kanskje jungel, men dette er bare pirk) ble jeg aldri lei av å se godt på omgivelsene for å få en skikkelig fryd av hva «next gen» grafikk virkelig betyr.

Om du liker å gå rundt og samle finnes det også noen samleobjekter i spillet. Du kan sjekke ut aviser, bilder og snu rundt på visse objekter. Du kan ikke ta bildene eller avisene med deg, kun se på dem, snu dem for å se på andre siden og legge dem ned. Jeg likte spesielt de gangene jeg kunne plukke opp et våpen eller da jeg plukket opp en figur av et East India Company-skip som jeg fant på et kontor i en av spillets mange kapitler. Det var utrolig kult å bruke kontroller-spakene til å snu rundt på objekter og se detaljene. Spesielt når det gjaldt en snikskytterrifle i laboratoriet til Tesla i bygningen til Knight of the Round Table. Jeg kunne snu rifla, sjekke den ut og laste inn et nytt magasin.

Slike små detaljer frydet jeg meg sterkt over mens jeg spilte. Det å se Graysons uniform flagre med vinden, objekter, stoler og ølflasker ramle over om jeg dulter borti dem og ikke minst blodet og gørret som skapes om jeg bruker en av spillets kraftigste og kuleste hagler til å lemleste menneskelige fiender. Ofte når jeg så nøye på de falne kroppene kunne jeg se både armer, legger, føtter og hoder som var revet av kroppen i tillegg til ødelagte ben. Grusomt, men likevel utrolig kult.

Og bare for å nevne det, innlastingen (loadingen) i spillet gikk overraskende raskt i tillegg kjører spillet som en drøm. Så jeg merket godt at Ready at Dawn har brukt mye tid på å optimalisere spillet.

Et av spillets mange våpen.

The Order: 1886 er ikke verdens beste tredje persons skytespill, men det er likevel er veldig underholdende, tilfredsstillende (kampsystemet) og spennende spill. Det blir ofte for mange mellomsekvenser og enkelte unødvendige Quick Time Events, men til å være Ready at Dawns debut for Playstation 4 har utviklerne klart å lage en fantastisk opplevelse.