[Anmeldelse] Monster Hunter 4: Ultimate

De fleste liker nok å kjempe mot store, sterke og noen ganger feite og farlige monstre? Ja, det tipper jeg, for hvem liker vel ikke det? Oppfølgeren til det fenomenale monster-jeger spillet Monster Hunter 3: Ultimate er endelig her med Monster Hunter 4: Ultimate til Nintendo 3DS. Men er 4ern like god som forgjengerne? Det får du forhåpentligvis vite i denne anmeldelsen.

Vrææææl!!!

En av de store forskjellene mellom MH3:U og MH4:U er at MH4:U er akkurat nå kun tilgjengelig på 3DS, det eksisterer nemlig ingen Wii U-utgave. For å si det rett ut, jeg liker best Monster Hunter på storskjerm, men med tanke på at 3DS-versjonen av MH3:U var mer en «ekstra utgave» på en måte av Wii U-versjonen føles likevel MH4:U mer som et «skikkelig» spill. Det er litt vanskelig å forklare, men det føles ut som at Nintendo har brukt mer tid og ressurser på MH4:U til 3DSen enn Nintendo brukte på 3DS-versjonen av MH3:U.

I likhet med forgjengerne tar du på deg rollen som en monsterjeger og reiser sammen med en gruppe karakterer og andre jegere som skal jakte og ferde rundt etter monstre å drepe og skatter å avsløre. Det er like underholdende å jakte på monstre, skatter og andre mystiske objekter i MH4:U som det var i MH3:U. En av de store forskjellene her er at i forgjengeren kunne du kun skaffe deg oppdrag å utføre i en begrenset landsby, i MH4:U kan du reise mellom mange flere forskjellige byer. I tillegg, noe jeg merket meg mye, var at landsbyen og omgivelsene både føltes og så ut mye mer levende, en følelse jeg ikke fikk av 3DS-versjonen til forgjengeren. Forgjengeren ble relativt raskt repetivt og ensformig pga. av dette.

En ny mekanikk som er introdusert i MH4:U som jeg likte veldig godt er muligheten til å hoppe på ryggen til monstrene. Dette gjøres ved å springe mot en kant eller klippe mens monstret har baken sin mot deg og du faller automatisk på ryggen til monstret. Dette gjorde kampene enda mer intense og underholdende. Når du da er på ryggen kan du hakke på monstret så raskt du bare kan mens monstret prøver så hard den kan å kaste deg av. Holder du deg lenge nok på ryggen vil du i tillegg få bonusgjenstander.

Mange store monstre må tas knekken på.

Det mest negative med MH4:U er nok gjenbruken av lyd, effekter, fiender, animasjoner og objekter der mye er hentet fra forgjengerne. Dette var ikke noe jeg likte særlig og det satte en negativ følelse i spillopplevelsen. Når sant skal sies er våpenutvalget større noe som åpenbart betyr at gameplayet er enda mer variert. Det var vanskelig å finne noe favorittvåpen da jeg likte mange av de, så jeg varierte enkelt og greit med våpenbruken.

Til tross for at MH4:U på 3DS er et veldig godt spill og veldig godt utviklet savner jeg likevel en Wii U-versjon. Det er bare det at 3DS-skjermen er liten (har den originale 3DS-versjonen) og jeg liker å spille slike storspill på storskjerm mer enn liten skjerm. Når sant skal sies så er det likevel veldig kjekt å ha MH4:U med på tur, noe jeg da ikke kan med en Wii U-versjon.

Når det er sagt, om du liker forgjengerne, spesielt MH3:U på 3DS vil du like MH4:U enda mer. Større, bredere og fyldigere er alltid (tror jeg) en god ting for spill og MH4:U passer perfekt til lange reiser da spillet varer i titalls timer. CapCom har gjort en god jobb med MH4:U, men jeg savner likevel som sagt en Wii U-versjonen.

Flotte omgivelser.

Konklusjon

Monster Hunter 4: Ultimate er et veldig godt spill. Spillet oser av kvalitet og byr på innhold i flere titalls timer. Til tross for en del gjenbruk av animasjoner, våpen, objekter, lyd og effekter i tillegg til at jeg ble litt sliten etter bare to timer så fungerer Monster Hunter 4: Ultimate mye bedre enn 3DS-versjonen til forgjengeren. Løp og kjøp!

Karakter: 8/10.

Legg igjen en kommentar

