[Anmeldelse] Screamride

Å bygge og kjøre berg-og-dal-baner har jeg alltid synes vært veldig underholdende. Helt siden jeg prøvde det svært så populære og veldig gamle Rollercoaster Tycoon har jeg alltid hatt en sans for berg-og-dal-bane simulatorer, spesielt der man skal bygge og kjøre berg-og-dal-baner. Den 6. mars utgir Microsoft det Frontier-utviklede Xbox One-eksklusive Screamride. Men kan utvikleren av det PC-eksklusive romspillet Elite: Dangerous utvikle et godt berg-og-dal-banespill? Det får du vite i denne anmeldelsen.

Fra «Screamrider»-spilltypen

Aller først, Screamride er ikke et Rollercoaster Tycoon-lignende spill der du blir utdelt en enorm editor med hundrevis av verktøy og utvikler en giga stor fornøyelsespark fullstappet av berg-og-dal-baner. Screamride er mye mer begrenset enn som så. For det første foregår Screamride i en futuristisk tidsperiode der teknologi som «boost» og selve designet er veldig futuristisk og teknologisk.

Screamride består av to primære moduser, karriere- og sandkasse kategoriene. Karrieredelen består av tre forskjellige spilltyper som er ferdig utviklet for deg. Disse er Screamrider, Demolition Expert og Engineer. Du kan velge selv hvilken spilltype du vil starte med til tross for at spillet vil føre deg fram til Screamrider først (altså, spillet vil at du skal begynne med Screamrider, men du trenger ikke det). Av disse tre typene var favoritten min Demolition Expert, det neste var Screamrider og til slutt Engineer. Men la meg nå først forklare hva disse spilltypene går ut på.

I Screamrider styrer du din egen vogn, du sitter sammen i vogna med noen andre mennesker som ligner på deg med futuristiske klær. Screamrider minner meg mest om et bilspill, men du har ingen bevegelsesfrihet. Det som skjer her er at du må styre vogna di i rask og lav fart, så perfekt som mulig, uten at vogna stopper opp eller at vogna faller ut. Jeg starter med å trykke på skulderknappen for å komme opp i fart og da begynte det. Du må bruke spakene for å ha en god nok balanse, med andre ord, om du kommer til en sving som dreier ut mot høyre må du trykke lett på spakene på kontrolleren og bevege vogna mot venstre. Gjør du ikke det vil vogna miste fart som betyr at du mister poeng.

Hovedpoenget med Screamrider er ganske enkelt å få flest mulig poeng, men det er også noen valgfrie utfordringer du kan bryne deg på som gjør spillet mer vanedannende. Når du kjører vogna i sirkler/rundinger vil spillet gi deg tips om at på et bestemt tidspunkt burde du trykke på X-knappen for å få boost som gir deg mer poeng. Trykker du for tidlig på X-knappen vil du få mindre poeng enn det maksimumer (om jeg husker helt feil er det 10 tusen poeng). Det er flere måter å skaffe poeng, som å steile vogna på to hjul (pass på at vogna ikke faller), balansere vogna fint på skinnene, skaffe boost, ganske enkelt få vogna til å kjøre så raskt som mulig uten at den faller, mister balanse osv.

Bygninger som ødelegges i «Demolition Expert»-spilltypen.

Screamrider er en modus jeg likte relativt godt. Det var frustrerende i begynnelsen, men etter et par restarts begynte jeg å mestre det. I tillegg var det utrolig moro å prøve på nytt og på nytt for å maksimere poengsummen og få gull-pokal (som alltid er vanskelig).

I Demolition Expert er målet ganske enkelt å skape mest mulig ødeleggelse for å få flest mulig poeng (det er utfordringer her også du kan prøve deg på om du vil). I denne spilltypen blir menneskene satt inn i en liten ball (du kan velge mellom to typer baller om jeg ikke husker helt feil) og du må kaste denne kula mot en rekke bygninger og andre objekter. Så fort noe blir ødelagt øker poengsummen betraktelig og jo mer ødeleggelse en ball gjør, jo mer poeng får du. Du har heller ikke ubegrenset med baller du kan bruke.

Jeg synes denne modusen også var veldig underholdende, men også utrolig vanskelig. Det er alltid vanskelig å bestemme hvor høy fart jeg skal bruke til å svinge og kaste ballen. Bruker jeg toppfart kaster jeg ballen rett opp eller bak, har jeg for lite fart, når ikke en gang ballen bygningene og objektene. Det er med andre ord mye feiling og testing i denne modusen, men det er likevel det som gjør Demolition Expert underholdende.

I Engineer skal du derimot bygge berg-og-dal-banen, men du kan kun bygge deler av berg-og-dal-banen som ikke allerede er bygd og selve målet er å bygge/reparere berg-og-dal-banen på en måte som gjør at ingen av menneskene faller ut før vogna er kommet i mål. Ikke den beste modusen da jeg følte at kreativiteten min ble svært begrenset og det var ikke særlig underholdende.

Det er dog i sandkasse-modusen hele spillet ligger. Karriere-modusen med de tre spilltypene som jeg har nevnt i denne anmeldelsen er kun en oppbygning til sandkasse-modusen. Fordi saken er at alle poengene du skaffer deg i karrièremodusen er det som åpner opp for nye objekter og gjenstander du vil kunne bruke i sandkasse-modusen. Med andre ord, har du få poeng, vil du ha svært få muligheter tilgjengelig.

Sandkasse-modusen er dog ikke like god og stor som den i Rollercoaster Tycoon-serien, men det er likevel veldig underholdende å lage futuristiske berg-og-dal-baner i Screamride. Men som sagt, spill gjennom karrièremodusen først og skaff deg så mange poeng som mulig, jo flere poeng du skaffer deg i karrièremodusen, jo flere muligheter har du til å bryne deg på i sandkasse-modusen og spillet blir da naturligvis mer underholdende.

Lyden og musikken er et godt avbrekk fra den ellers frustrerende Screamrider-spilltypen. Det er alltid morsomt å høre på de teite vitsene til mennesket som assisterer deg gjennom nye ting i spillet. Lyden er dog mye mer imponerende enn det grafiske som ikke imponerer i det hele tatt. Screamride er ikke et stygt spill, men det er ikke visuelt vakkert heller.

Fra «sandkasse»-modusen.

Screamride er absolutt ikke det beste berg-og-dal-banespillet ute på markedet, men det er ikke et dårlig spill heller. Det er for det meste sandkasse-modusen som gør spillet underholdende og verdt pengene, men du får egentlig ikke gjort noe i sandkasse-modusen før du har fullført karrièren. Et godt spill, men det kunne vært mer.