[Anmeldelse] Resident Evil: Revelations 2

Resident Evil: Revelations var et overraskende godt spill og føltes mer ut som et skikkelig Resident-Evil spill enn både Resident Evil 5 og Resident Evil 6. Nå er oppfølgeren Resident Evil: Revelations 2 her som et episodebasert spill til PC, Playstation, Xbox og senere Playstation Vita. Men hvor godt er spillet? Det får du vite i denne anmeldelsen.

Barry og Natalia.

Revelations 2 er som skrevet tidligere i denne anmeldelsen først og fremst et episodebasert spill på lik linje med spill fra Telltale (Walking Dead, Tales from the Borderlands, The Wolf Among Us) og Dontnod sitt nyeste verk Life is Strange. Det er såvidt jeg vet første gang at et spill i Resident Evil-serien er episodebasert. I dette tilfelle består Revelations 2 av hele fire episoder, men det er ingen sesonger i Revelations 2, når du er ferdig med alle fire episodene er spillet ferdig.

Episodene har blitt utgitt med en ukes mellomrom gjennom mars-måneden og hver episode inneholder mer eller mindre to timer med spilletid. Med andre ord vil det ta rundt åtte timer å fullføre Revelations 2. For prislappen som er på under 200 kr er det et godt stykke spilletid og jeg synes at jeg fikk mye god spilling i løpet av disse åtte timene.

Jeg vil ikke skrive for mye om historien i Revelations 2 da den er en av spillets viktigste elementer. I alle fall, episode en starter med at Claire Redfield og Moira Burton (datter av Barry Burton fra det første Revelations) jobber for et biohazard bekjempelse selskap kalt TerraSave (de arbeider for å bekjempe et virus). De blir kidnappet av maskerte menn og begge våkner i ei fengselsøy på et uvisst sted. Ei anonym kvinne hjelper dem å rømme fra fengselscellene mens de prøver å finne sikkerhet og da bryter helvete løs (naturligvis).

Alt dette skjer kun i starten av episode en og mer vil jeg ikke avsløre. Jeg likte historien utrolig godt, ikke den beste historien for å si det sånn, men jeg synes den var spennende og den grep fatt i meg. Jeg brukte som sagt rundt åtte timer på alle episodene og jeg synes historien klarte å holde fast i meg veldig godt gjennom alle timene.

Claire i Raid-modusen.

Du har alltid enten Calire, Moira eller noen andre med på slep i spillet. Alle episodene kan spilles i coop uten problemer ,dog spilte jeg ikke coop i Revelations 2. Claire kan ta i bruk pistol, kniv og annet dilldall. Moira på sin side liker ikke skytevåpen så hun holder seg til en lykt som lyser fiendene i øynene i tillegg til et brekkjern hun slår fiendene med som faktisk funker bra.

Det er fullt lovlig å bytte mellom personene i spillet. I løpet av de første ti minuttene var det spillet som bestemte når tid du kunne bytte, men etterhvert fikk du full frihet til å bytte. Likevel likte jeg best å spille som personen med skytevåpen og kniv. Til tross for at Claire er enklest å bruke for å drepe fiendene så har Moira en fin greie med at hun kan oppdage hemmeligheter i omgivelsene, noe ikke Claire kan. Spiller du som Moira vil du ofte se noe som glinser i omgivelsene, oftest bak bokser og annet skrot og om du bruker lykta til Moira og zoomer inn på det som glinser vil objekter avsløres og hun kan plukke det opp. Dette kan være penger hun kan bruke til å kjøpe forskjellige ting med, mer ammunisjon eller herbs.

Likevel skulle jeg ønske det var mer variasjon i omgivelsene da jeg følte at jeg ofte gikk i sirkel fordi mye så veldig likt ut. I tillegg kunne det grafiske vært litt bedre da teksturene ofte så veldig dårlig ut, ofte minnet det grafiske meg om Playstation 2-æraen. Tekniske feil skal heller ikke utelukkes, det er noen tekniske feil her og der, men heldigvis ingenting som ødelegger spillet.

Likevel er episodene bygd opp på en måte som gjør at alle personene får like mye spilletid hver. Barry og Natalia (Barrys nye følgesvenn) leter etter Moria og Claire. Det er en ganske kul sammenkobling utviklerne har gjort mellom disse parene. Med tanke på at Barry og Natalia leter etter Claire og Moria vil de finne seg i å dukke opp på steder det andre paret allerede har vært i.

Pass deg, Claire!

Alle personene har forskjellige trekk og egenskaper den andre ikke har. Det er ikke mange forskjeller, men forskjellene som er der er merkbare og store (finne hemmeligheter i omgivelsene blant annet). I tillegg noe jeg synes var veldig kult er at med tanke på at Barry og Natalia leter etter Claire og Moria og de dukker opp på de samme stedene Claire og Moria allerede har vært, skjer det ofte at Barry og Natalia må løse problemer Claire or Moria har skapt. Som strøm som Claira eller Moria har slått på som Barry og Natalia må slå av, en bro som Claire og Moria har ødelagt noe som gjør at Barry og Natalia må finne en annen vei.

Når du er ferdig med alle episodene kan du spille Raid-modusen, en modus som er best spilt i coop, men kan også spilles alene. Her kastes du ut i forskjellige spilltyper som å forsvare et område fra horder med zombier til en spilltype der du må komme deg til et bestemt mål før tida er ute.

Det kan være rart å ha Raid-modusen i et episodebasert spill, men hver episode legger til innhold. Du kan låse opp flere figurer du kan velge mellom, erfaringspoeng du kan låse opp, våpen og andre objekter du kan oppgradere og mer. Det er overraskende underholdende og vanedannende og kampen om poengsummen på leaderbordsa er veldig artig. Det eneste triste akkurat nå er at man ikke kan spille med andre over nett.

Claire og Moria – side om side

Helt ærlig var jeg veldig skeptisk til Resident Evil: Revelations 2 da jeg synes at mange av videoene jeg så på før første episode ble lansert ikke gav meg et særlig bra godt inntrykk av spillet, jeg synes at spillet ganske enkelt ikke Revelations 2 så veldig bra ut. Dette endret seg raskt. Spillet har sine problemer med en veldig ustabil framerate, tekniske feil her og der og mangel på variasjon i omgivelsene og det grafiske ikke er på toppen. Likevel er Resident Evil: Revelations 2 et veldig bra spill med en relativt god historie og mye innhold,