[Anmeldelse] Battlefield: Hardline

Dead Space-studioet Visceral Games er ute med sitt første Battlefield spill med Battlefield: Hardline. Med andre ord er det fortsatt ingen tegn til et nytt Dead Space og såvidt mine kunnskaper rekker hjalp DICE og Criterion Games også med utviklingen av Battlefield: Hardline. Men hvordan er dette sidesporet for Battlefield-serien? Det får du vite i denne anmeldelsen.

Fra flerspillerdelen.

I likhet med Battlefield 3 og Battlefield 4 består Hardline av en enspillerkampanje. Kampanjen er lagt opp som en TV-serie med opptil ni episoder om jeg ikke husker helt feil. Du spiller som Nick Mendoza, en cubansk flyktning med en relativ kjip far som ikke bryr seg om han. Nick har et stort ønske om å stoppe kriminell aktivitet, men ting går ikke som forventet for ham.

Hele etterforskningen tar Nick med til noe han helst ikke ville og før han kan snu seg og gå tilbake står han fast midt i et korrupt system der selv enkelte av hans egne politikolleger kan være korrupte. Resultatet av dette er en tur innom et skittent fengsel, men han klarer selvfølgelig å bryte seg fri fra fengslet og hans jakt på personene som fikk sendt ham til fengselet har begynt. Dette lar ham få muligheter til å operere på motsatt side av loven, som jeg synes var ganske underholdende.

Historien er ikke noe særlig god om du vil ha en skikkelig dyp «Prison Break»-historie, men jeg forventet det heller ikke. Hele kampanjen er en ren pompøs Hollywood seanse med masse action fulle av klisjeer, så om du liker slike ting er kampanjen i Battlefield: Hardline perfekt for deg, for oss andre, ikke noe særlig. Jeg brukte forresten rundt sju timer, mer eller mindre på kampanjen.

Til tross for at brettene ikke består av sandkasse-åpne områder er det likevel en,to eller tre forskjellige veier man kan ta for å nå målet i hver episode. Du kan for eksempel velge om du vil gå rambo med våpnene dine og skyte alt og alle eller kan du bli mer stille og trykke på en knapp så tar du opp politi-beviset ditt, vifter den mot de kriminelle og du kan ta innføre håndjern på dem og la dem bli liggende, noe jeg synes var moro. Ærlig talt ble jeg overrasket at jeg kunne ta den metoden og ikke bare gå rambo som eneste måte. Likevel må du være med øynene åpne, om du finner på å arrestere en hel gjeng og du har kun arrestert en person kan de andre finne på noe annet, som å ta knekken på deg.

Fra enspillerkampanjen.

Du vil i tillegg få tilgang til zipline og entrehake for å finne andre alternative ruter for å nå målet. Spesielt likte jeg å bruke entrehaken til å klatre opp på hustakene og dermed overraske bøllene med en zipline ned til bakken og flaging med politibeviset. Enkelte ganger kan også de kriminelle finne på å ta i bruk tåregass, så da må du huske på å ta på deg gassmasken for ellers er du ferdig.

Ellers er ikke AIen noe å rope hurra for. Noen ganger er de kriminelle stokkdumme og jeg kan snike meg forbi dem rett foran øynene på dem, andre ganger skyter de meg før jeg vet hvor dem er (da er de kanskje for smarte?). Du kan dermed også ranke opp ved å arrestere bestemte personer og ransake områder for bevismateriale, da får du tilgang til nytt våpen og utstyr som gjør enspillerkampanjen mer underholdende.

Flerspillerdelen er selvfølgelig der Battlefield: Hardline virkelig er. Etter flere timer med spilling vel jeg påpeke at flerspillerdelen er svært underholdende. Den første betaen jeg spilte var som om jeg spilte en tilleggspakke til Battlefield 4, den andre betaen var mye bedre og den gjorde at jeg følte at jeg spilte et mer eget spill, noe også den ferdige versjonen av Hardline gjør.

Flerspillerdelen består av syv moduser og ni kart. Det er dog fem moduser som er utviklet spesialegnet for Hardline, nemlig Crossfire, Blood Money, Hotwire. Heist og Rescue. Crossfire er en rask modus der du kun får ett forsøk (!). Her skal du enten spille rollen som en livvakt for en informant eller så skal du sørge for at han aldri kommer seg frem til målet. Spiller du informant har du kun pistol og du må holde deg litt på avstand mens du venter på at livvaktene dine skal ta knekken på fiendene.

Vise politibeviset.

I Blood Money er det to lag som skal kjempe om en svær pengehaug som skal legges på hvert av lagenes base, så her gjelder det å være raskt, få tak i alle pengene og legge dem i din egen base. Likevel blir det alltid en kamp om overlevelse, da prøver du å ta knekken på fiendene i tillegg å angripe fiendens base og beskytte din egen base.

Hotwire er noe Conquest-ish. Her skal du og dine lagkamerater kontrollere bestemte punkter på kartet. Forskjellen mellom Conquest er at disse kontrollpunktene er kjøretøy som du må kjøre og holde i gang for at fiendens tickets skal tømmes. Dette var uten tvil den mest intense modusen etter min mening.

I Heist skal de kriminelle bryte seg inn i en bygning, stjele noe viktig og komme seg raskt til et bestemt helikopter og rømme fra politiet som er andre spillere. Her er det utrolig viktig med samarbeid. Om ingen beskytter personene med det stjålne tyvegodset kan politiet raskt avskjære personene og ta tilbake tyvegodset.

Til slutt i Crossfire spiller det fem mot fem og målet er å frigi ett av to gisler eller ganske enkelt, ikke sørg for at noen redder gislene. I tillegg har Hardline de ordinære Conquest og Team Deathmatch-modusene med opptil 64 spillere. Ellers er kartene generelt mindre slik at du bruker mye tid på å kjempe og ikke bare løpe og kjøre til kampens hete som i tidligere Battlefield-spill. Dog finnes det verken tanks eller fly i Hardline, litt skuffende, men det hører nok med settingen.

Noen kule gadgets byr Hardline også på.

Battlefield: Hardline er ikke et dårlig spill i generell forstand, men det er ikke et veldig godt spill i Battlefield-forstand. Enspillerkampanjen er en skikkelig pompøs actionopplevelse som kan kjede enkelte, men flerspillerdelen er overraskende underholdende selv til å utelukke Battlefield-elementer som tanks og fly. Ellers et overraskende underholdende spill.