[Anmeldelse] Bloodborne

From Softwares Souls-serie har blitt en av mine favorittspillserier gjennom tidene da det hele startet med Demon’s Souls på Playstation 3 etterfulgt av Dark Souls på PS3, PC og Xbox 360. Likevel ble jeg relativt skuffet over Dark Souls 2 da jeg følte spillet hadde mistet mye av magien som var i Demon’s Souls og Dark Souls, blant annet fordi Souls-skaper Hidetaki Miyazaki ikke regisserte spillet. Dette viste seg å være fordi Sony, Miyazaki og From Software samarbeidet med å utvikle det Playstation 4-eksklusive Bloodborne. Men lever Bloodborne opp til mine skyhøye forventninger? Det får du vite i denne anmeldelsen.

Broa i Central Yharnam.

I motsetning til tidligere spill i Souls-serien vil du ikke kunne få velge klasse i Bloodborne, i-stedet vil du få velge bakgrunnen til figuren din, som for eksempel Lone Suvirvor, Troubled Childhood, Military Veteran, Waste of Skin og en rekke andre. Dette valget bestemmer hvor høy level din figur vil starte opp på når det gjelder Strength, Endurance, Vitality, Skill, Bloodtinge og Arcane. Alle disse starter opp med forskjellige numre avhengig hvilken bakgrunn (Origin) du velger. Likevel, uansett hva du velger så vil du likevel starte på level 10 når det gjelder figuren din generelt.

Etter å ha lagd din egen person og valgt bakgrunn våkner du opp i en mørk, farlig, skitten og ikke minst utrolig stilig designet viktoriansk by kalt Yharnam. En skummel person som snart forsvinner forteller deg at du er en såkalt hunter som jakter og dreper de mange forskjellige nifse og farlige skapningene i Yharnam og du må finne en løsning til et ekstremt stort problem. Det har seg nemlig slik at menneskene i Yharnam er blitt infiserte av en fryktelig blodsykdom som forvandler alle til monstre og dette må du finne løsningen på. Problemet er at du må finne ut alt selv.

Til tross for at Bloodborne ikke har Souls-ordet i navnet føles spillet likevel ut som et Souls-spill. Den høye vanskelighetsgraden er der og det er heller ingen såkalt «hand-holding» som leier deg gjennom spillet som altfor mange av dagens actionspill har. Du må finne ut absolutt alt selv og det er veldig mange ruter du kan velge å gå i, men ikke alle ruter leder deg til noe positivt. Om du dør, noe du absolutt vil gjøre utrolig mange ganger, noe jeg gjorde, vil du bli sendt til ditt siste lagringspunkt som er faste lamper som du finner svært sjeldent. Med andre ord er det ingen bonfires i Bloodborne, men lamper på bakken.

Saken er den at det finnes vannvittig mange forskjellige fiender i Bloodborne og hver og en er fantastisk designet. Hver og en har helt spesielle angrepsmetoder og egenskaper. Jeg anbefaler at du ikke er bråkjekk i spillet, at du ypper deg mot fiendene, fordi da vil du dø. I Bloodborne må du respektere hver eneste fiende, du må lære deg fiendenes angrepsmetoder. Dette gjelder også sjefsfiendene (bossene) som er ekstremt vanskelige å ta knekken på. Den første sjefsfienden jeg kom over var Cleric Beast på en smal bro. Jeg døde sikkert 50 ganger før jeg tok knekken på Cleric Beast, noe jeg gjorde ved å kaste et par molotovs på monsteret som jeg enten plukket opp fra døde fiendekropper eller som jeg kjøpte i en butikk i Hunter’s Dream.

I kamp.

Når du da dør vil du ikke miste våpen eller det du har i lageret som molotovs, kaste-kniver og andre ting, men du vil miste valutaen i spillet du har samlet opp som går under navnet Blood Echoes. Du får Blood Echoes når du dreper fiender og når mener du har nok kan du gå til en lampe du har tatt i bruk og dra til Hunter’s Dream, «basen» din. Her kan du kjøpe masse forskjellige duppeditter som blood vials, kaste-kniver, molotovs, noe mot gift og masse mer (det er enormt mange forskjellige viktige ting du kan kjøpe her).

Blood vials er det du må bruke når du mister helse og ikke vil dø. Du kan ha maks 20 blood vials med deg, resten som du plukker opp plasseres i lageret i Hunter’s Dream og når du for eksempel har brukt tre blood vials og du dør vil lageret sende tre nye til deg (om du har tre i lageret) og du har nå 20 stykker du kan bruke. Blood vials øker ikke hele helsa så om du har oppgradert Vitality veldig mye så må du nok ta i bruk en god del blood vials for å fylle helsemåleren helt.

Går du til ei mystisk dame i Hunter’s Dream som dukker opp relativt tidlig i spillet kan du også bruke Blood Echoes til å velge hvilket attribute (Strenght, Vitality, Endurance osv.) du vil øke. Når du øker en attribute vil du også levle opp karakteren et hakk. Jo mer du levler opp, jo sterkere, raskere og mer brutal blir du (åpenbart?). Likevel var det et dilemma for meg. Skal jeg levle opp figuren min eller skal jeg kjøpe noe når du trenger mer av noe? Det satt jeg ofte igjen med.

I begynnelsen av spillet får du også valg om hvilke våpen du vil starte opp med. Vil du starte opp med ei øks (Hunter Axe), en hammer (Kirkhammer) eller noe som ligner på en ljå (Saw Cleaver)? Det ekstremt kule med våpnene i Bloodborne er at alle våpen har to stadier. Velger du Kirkhammer er det første stadiet et lite sverd du kan bruke, men om du vil kan du når som helst trykke på en knapp og vips så er det lille sverdet blitt forvandlet til en gigantisk, men treg stein hammer. Selv valgte jeg Saw Cleaver som i det første stadiet lignet på en veldig rar og liten ljå, men i det andre stadiet blir den forvandlet til en lang og en smule tregere ljå-lignende våpen.

En liten bit av Yharnam. Dystert, mørkt, grufullt og lekkert.

Med andre ord, det første våpenstadiet er våpenet ofte veldig raskt, men gir ikke veldig mye skadet, det andre våpenstadiet er våpenet enten større, lengre og bredere og den gir mer skade, men da blir våpenet tregere. Du kan likevel oppgradere våpnene svært ofte for å gjøre våpenet enda bedre, sterkere og at våpenet varer lengre (når du har brukt våpenet en del blir det dårligere, da må du bruke blood echoes i workshoppen i Hunter’s Dream for å reparere det). Men ikke vær redd, du vil ikke kun ha et våpen tilgjengelig gjennom hele spillet. Når du finner såkalte merker (Sword Hunter Badge, Powder Keg Hunter Badge osv.) vil du få muligheten til å kjøpe disse våpnene fra samme plass du kjøper alt annet utstyr, men våpnene koster en del og figuren din må være oppgradert en del i bestemte attributes for å ta våpenet i bruk. For å oppgradere et våpen trenger du forskjellige typer Bloodgems som du finner i spillet.

Insights er en annen ektremt viktig mekanikk i Bloodborne. Insight kan du få ved å ta i bruk bestemte gjenstander i spillet og ved å drepe sjefsfiender. Insights kan brukes til å kjøpe bjellene Beckoning Bell og Resonant Bell som lar deg, en kompis eller en ukjent person spille sammen (Coop) enten i den andre personens spill eller ditt eget spill. Det koster en Insight å be en annen spiller hjelpe deg i ditt spill, motsatt likeså. Det er flere ting du kan bruke Insights til, men disse vil jeg ikke avsløre. I tillegg, om du samler opp mange Insights uten å bruke dem vil fiendene bli enda hardere og aggressive.

Det er altså svært mange forskjellige ting du kan bruke blood echoes for og svært mange ting du kan finne i spillet for å gjøre deg enda bedre. Bloodborne er gigantisk kun på dette ene området, men vær strategisk på hva du bruker og oppgraderer.

For å si det klart, Bloodborne sitt gameplay er ingenting som Souls-spillene. I Bloodborne går alt raskt, effektivt og aggressivt. I-stedet for skjold så får du et skytevåpen (du kan kun velge mellom tre skytevåpen i starten om jeg ikke husker helt feil, men du kan kjøpe flere senere). Skytevåpenet fungerer på en måte som et skjold (du vil finne skjold i spillet, men jeg anbefaler skytevåpen). Skytevåpenet fungerer best som en forsvars mekanikk, som når en fiende løper mot deg kan du stanse fienden ved å skyte fienden. Men du kan også bruke skytevåpen til å tiltrekke deg fiendene, som om det er en stor gruppe fiende kan du skyte en og en for å ta dem ut en og en.

Noen fiender er fryktelig fæle.

Det er dog ingen maskingevær her, men flere forskjellige skrøpelige jaktgevær. Som skrevet tidligere, Bloodborne sitt gameplay er raskt og aggressivt. Her kan man hoppe og springe raskere og lettere, i tillegg om du har låst kameraet på en bestemt fiende kan du bruke sirkelknappen til å kaste eller «dashe» fra ene siden til den andre for å komme deg bak fienden. Et spesialgrep er at om du kommer deg bak fienden ved å dashe/kaste seg bak kan du holde inne R2-knappen for et hardt slag og deretter presse R1-knappen for et megaslag som tar mye helse fra fienden. Samme gjelder om du er heldig nok til å få skutt en sjefsfiende i trynet når sjefsfienden angriper.

Greia her er at det tar tid til å bli god nok med disse kaste, slenge og «dashe»-mekanikkene. Når man først forstår seg på dette vil spillet bli lettere. Det er ganske enkelt utrolig underholdende og tilfredsstillende når du først forstår deg på disse raske og aggressive manøvringsmekanikkene og du dreper den ene fienden etter den andre.

Hele Yharnam føles ekstremt godt designet og sammensveiset og hele den gigantiske byen er en fantastisk opplevelse å rusle gjennom. Det er skjulte ganger som viser vei til forskjellige kule skatter overalt. Noen veier kan være blindveier til skrekkelige monstre, andre kan lede til neste sjefsfiende, en annen vei leder til et helt annet sted. Yharnam er likevel ikke lik Dark Souls og Dark Souls 2, men heller Demon’s Souls med en såkalt «hub world». Dette vil si at i Bloodborne så må du dra til Hunter’s Dream for å komme deg raskere fra sted til sted. Om du vil for eksempel bort fra Central Yharnam må du finne lampen i Central Yharnam som transporterer deg til Hunter’s Dream og der vil det være en gravstein som du kan bruke til å raskere transportere deg til mange av de forskjellige stedene i spillet. Det eneste negative her er at innlastingen (loading screen) er ganske lang og du kan ikke bruke lampene til å transportere deg fra sted til sted som i Dark Souls 2, du må innom Hunter’s Dream og må gå til gravsteinen for å gjøre dette. Det er ikke super negativt, men jeg bruker unødvendig med tid.

Men som skreve tidligere, Yharnam er enormt, byen er full av gåter, mysterier, ganger, korridorer, veier, stier og skjulte innganger som fører deg til mange forskjellige steder eller en blindvei. Vil du utforske hver eneste krok i Yharnam vil det ta deg vannvittig mange timer, men det beste er at det er utrolig underholdende å utforske, enda mer underholdende enn i Souls-spillene etter min mening.

Det kunne dog vært en smule mer variasjon i omgivelsene. Det hadde vært ganske kult med snødekte omgivelser, men dette er ingen stor sak. Bloodbornes fokus er en mørk og dyster atmosfære, så snødekte omgivelser ville nok ikke helt passet inn i spillets kjerne. Fiendene er det også utrolig mange av og det er veldig mange forskjellige fiender. Fra små krek til enorme beist. Jeg kjedet meg aldri i Blooborne, ganske enkelt.

Bloodborne har også en annen modus som kan aktiveres i Hunter’s Dream kalt Chalice Dungeons. Når du spiller vil du av og til finne gjenstander kalt chalices som du kan bruke for å skape egne dungeons. Hver dungeon består av flere nivåer/etasjer og jo lengre du kommer, jo vanskeligere blir det. Hver dungeon består også av nye fiender og skatter og på slutten må du kjempe mot en skikkelig farlig sjefsfiende. Når du har tatt sjefsfienden får du enda en Chalice og du kan lage en enda vaskeligere dungeon.

Et av spillets våpen.

Velger man bort remasters som The Last of Us: Remastered vil Bloodborne ikke kun være det beste på Playstation 4 akkurat nå og Playstation 4 har allerede utrolig mange knallgode spill. Men Bloodborne er et av det beste spillene i dagens konsollgenerasjon. Bloodborne er et fantastisk lekkert, vanedannende, spennende og blodig brutalt spill på alle måter. Bloodborne oser av ekstrem høy kvalitet. Har du ikke Bloodborne? Skaff deg Bloodborne. Har du ikke en PS4? Skaff deg en PS4. Bloodborne vil være med på å definere dagens konsollgenerasjon.

Karakter: 9.2/10