[Anmeldelse] Xenoblade Chronicles 3DS

Xenoblade Chronicles var en av mine mest ønskede spill til min Wii (og Wii U siden den er bakoverkompatibel). Dessverre fant jeg aldri en kopi, verken ny eller brukt noensinne. Å få spilt Xenoblade Chronicles, mest på grunn av all rosen spillet hadde fått fra spillere var et skyhøyt ønske fra meg. Derfor ble jeg utrolig glad da spillet skulle få en oppusset utgave til New 3DS. Så hvordan er Xenoblade Chronicles 3D? Lever spillet opp til mine forventninger? Det får du vite i denne anmeldelsen!

Stor verden.

Xenoblade Chronicles starter med en introduksjon som viser to gigantiske kjemper som går under navnet Mechonis og Bionis som slåss hardt mot hverandre midt et et åpent stort hav. Begge knuser hverandre til døds på samme tid og deres kropper ligger i havet urørt. Det jeg synes var mest fascinerende er at med tiden så starter det å blomstre liv på disse kjempene. Hele spillverdenen, rett og slett hele spillet foregår på disse kjempene.

Slik starter historien. Med tiden starter det også et mer anspent forhold til de forskjellige livsformene på kjempene. Som skrevet tidligere går den ene kjempet under navnet Mechnois som utgjør at livsformen på Mechonis er en stor gjeng med roboter kalt Mechon og på Bionis finner man rasene Nopons, Homs (mennesker) og High Entia.

Du spiller som hovedpersonen Shulk som får sin landsby angrepet av Mechons. Det tar ikke all verdens tid før Mechons tar livet av de fleste rundt ham og hans hevntokt har startet. Med deg på reisen vil du plukke opp flere forskjellige karakterer som skal hjelpe deg i tillegg vil du starte med et sverd kalt The Monado som du skal bruke til å knuse fiendene med. Med det starter en flere titalls timers lang reise for å knuse Mechons.

Historien er ikke noe å rope hurra for. Den funker egentlig kun for en smule motivasjon, men ellers ikke noe særlig. Det er derimot spillets åpne verden, utforskning og karakterbygging som gjør Xenoblade Chronicles til et så fantastisk spill som det faktisk er. Jeg har spilt spillet utrolig mye og har fortsatt ikke kommet til rulletekstene og har enda ekstremt mye å gjøre.

Et stort monster.

Områdene i Bionis og Mechonis er stappfulle av varierte omgivelser, sideoppdrag, skatter og andre godbiter. Mens jeg spilte kunne jeg nesten føle på meg hvor mye energi og initiativ utviklerne hos Monolith har brukt på spillet. Jeg er ikke verdens største fan av JRPG-spill som Final Fantasy og andre spill i den sjangeren (jeg likte dog Ni No Kuni til Playstation 3 veldig godt), men det er et eller annen med Xenoblade Chronicles som gjør det til et utrolig spennende spill. Jeg tipper det er den fullstappa verdenen jeg ikke klarte å kjede meg i.

Områdene og omgivelsene er stappet med monstre som du burde ta knekken på (du må ikke, men det er verdt det for å få mer penger, bedre utstyr og karakterprogresjon), fiender og dyreliv. Når du da kommer til et eller flere monstre/fiender så starer kampsystemet. Heldigvis er ikke kampsystemet turbasert som i Final Fantasy og mange andre JRPG-spill. For her er der masse slåssing i sanntid og kampene foregår akkurat der hvor du befinner deg slik at du ikke hopper inn i en kamparena. Dette mener jeg er noe av det beste med Xenoblade Chronicles. Den største grunnen for at jeg aldri har vært en fan av JRPG-spill er på grunn av det turbaserte kampsystemet som kjeder meg etter noen få minutter. Kampsystemet generelt kan være både frustrerende og enkelt på samme tid (du vet hva du må gjøre, men dør på grunn av dumme feil fra din side) og komplisert jo lengre du kommer. Du trenger bare å låse inn siktet på fienden du vil angripe og la Shulk slåss automatisk. I tillegg, slik som så og si alle RPG-er har du noen ferdigheter du kan bruke og du vil få mer jo lengre du kommer. Men husk at når du først bruker en ferdighet må du vente litt får du kan bruke den igjen.

Jeg vil si at om du har spilt et MMORPG noensinne (World of Warcraft, Guild Wars osv.) vil du forstå både kampsystemet godt og hvordan karakterprogresjonen er (når du får XP ranker du opp og du kan ta i bruk skill-treet). En annen sak er at du må bruke strategi til tross for at kampsystemet er MMORP-lignende. Du må planlegge handlingene og ferdighetene dine samt hvor du vil plassere deg i forhold til fienden(e). Noe jeg likte veldig godt er at Shulk får fremtidsvisjoner midt under kampene som gjør at Shulk kan se fiendens fremtidige angrep og dermed overraske fienden.

Kampsystemet.

Som skrevet tidligere er spillverdenen stappfull av innhold. Hver eneste NPC har et oppdrag og gi deg, mange oppdrag er MMORPG-lignende oppdrag som å gå fra A til B, hente noe, skaffe noe, drepe noe osv. Heldigvis er det så spennende å utforske at oppdrags variasjonen har ingenting å si, men jeg ville selvfølgelig ikke sagt nei til mer variasjon i oppdragene.

Xenoblade Chronicles er også et vannvittig langt spill, mye lengre enn de fleste JRPG-spill der ute (som også er rimelige lange). Det vil ta deg mange titalls timer, sikkert godt over 100 eller 200 timer å fullføre hele spillet 100%, Så om du har mye død tid i en eller annen grunn er det bare å sette deg ned og spille og ikke bekymre deg over lengden til spillet.

Nå har jeg som sagt ikke spilt Wii-versjonen av Xenoblade Chronicles, men spillet funker knallbra på New 3DS. Nå har jeg dog New 3DS XL som har større skjermer enn New 3DS, men det er ingen tvil om at en stor skjerm gjør mye. Kameraet er det heller ingen problemer med. Jeg ser alt som jeg trenger å se på skjermen og den trykksensitive skjermen funker knallbra også. Eneste spillet kunne vært bedre på er en smule bedre teksturer om det er mulig da jeg vil påstå at jeg har sett bedre grafikk i andre 3DS-spill enn i Xenoblade Chronicles, men det har sikkert også noe med den gigantiske åpne spillverdenen å gjøre.

Det er utrolig spennende å utforske for å se omgivelsene.

Xenoblade Chronicles 3DS er et fantastisk spill i de fleste områder. Det er et gigantisk velutviklet spill som funker godt på New 3DS. Men relativ dårlig variasjon på oppdragene og middelmådige teksturer trekker litt ned på karakteren.

Karakter: 8.8/10