[Mini-Anmeldelse] Out There Omega Edition

Jeg har spilt det lekre indie-romspillet Out There Omega Edition. Les anmeldelsen!

Lekkert!

Out There er et rombasert roguelike-spill som plasserer deg som spiller inn i rollen som en astronaut som har blitt fortapt i en ukjent del av universet. Astronauten må reise til forskjellige stjerner , samle drivstoff, oksygen og minerale forsyninger for å prøve og overleve så lenge som overhodet mulig. Det endelige målet i spillet er å nå et fjernt system som lover å avsløre hemmeligheter om ikke bare astronautens skjebne, men skjebnen til menneskeheten (litt klisjé?). Spillerne står overfor en prosedyregenerert (som kjent fra roguelike-sjangeren) reise fra system til system, noe som betyr at hver gjennomspilling er forskjellig fra den første. Noe som jeg liker best med roguelike-sjangeren, ingen gjennomspillinger er like.

Out There gameplayet er helt basert rundt sårbarhet og overlevelse. Spilleren er ikke i stand til å stole på andre romskipog må ofte ta et valg om man skal angripe andre romskip for å ta ressursene eller la dem være. Problemet her et at man aldri vet om de andre romskipene er vennlige eller ikke og mesteparten av spillingen er i stedet fokusert rundt ressursforvaltning. Holde orden på drivstoff, luft og skrogets stabilitet er viktig og med ulike elementer for å reparere eller å fylle romskipet ditt med det nevnte kreves det mye av spilleren . Disse elementene kan finnes ved  å lete i gruvedriften i en rekke planeter.

Det er heldigvis mye å holde på med i spillet om man ekskluderer kjernefokuset i gameplayet. Out There er nesten som en liten historie med tekstbokser som avsløre tanken til astronauten din slik at du vet hva astronauten på tenker og føler i tillegg kan det komme noen overraskelser imellom. Spillere vil også bli møtt med viktige valg underveis. Out There har mye til felles med FTL – Faster Than Light når det kommer til å møte andre skip. Du vil enten ødelegge andre skip og ta ressursene eller få ditt skip mer skade tog det andre romskipet flykter.

Ressursene i skipet.

Det er som sagt viktig å finne ressurser, men det er også et tøft valg her også. Jo mer ressurser du skaffer deg, jo mindre plass er det for olje som driver skipet. Slik at om du har både lite ressurser og lite olje, men du har ikke nok plass til begge deler krever det et vanskelig valg. I tillegg føler jeg ofte at ressurssankingen på planetene minner meg om Mass Effects ressurssanking på planetene, noe som ikke er en dårlig ting etter min mening.

Det jeg dog  vil kritisere Out There Omega Edition for er at spillet har en relativ bratt læringskurve. Til tross for at spillet ser relativt simpelt ut tok det meg en del minutter for å skjønne meg på spillet og om man kun sanker ressurser fra planet til planet som man ofte blir å gjøre vil spillet bli litt ensformig. Ellers er det grafiske og lydbildet utrolig bra laget, spesielt designet som jeg virkelig likte godt.

Planeter.

Out There Omega Edition er ikke et perfekt spill, men det er likevel utrolig underholdende og roguelike-elementene gjør at spillet har utrolig mye gjennomspillbarhet. Liker du FTL sitt gameplay og Mass Effects ressurssanking på planetene kombinert med et lekkert grafisk design vil du like Out There Omega Edition.

Karakter: 8.3/10

One thought on “[Mini-Anmeldelse] Out There Omega Edition