[Anmeldelse] Mortal Kombat X

Det nyeste slåssspillet i den populære Mortal Kombat-serien er endelig ankommet dagens konsoller med navnet Mortal Kombat X. Jeg har lenge ventet på et skikkelig Mortal Kombat-spill til dagens konsollgenerasjon, men hvordan er egentlig Mortal Kombat X? Det får du vite i denne anmeldelsen. Mortal Kombat X er i disse dager ute på Playstation 4, Xbox One, PC i tillegg til en Android-vesjon. Etter Wikipedia å dømme skal en Playstation 3 og Xbox 360 versjon kommer på et punkt senere i år, når tid er dog fremdeles uvisst.

MKX er ganske lekkert.

Først og fremst, kjerna til Mortal Kombat-serien er absolutt med i Mortal Kombat X (MKX heretter). Det er vannvittig blodig og brutalt, enormt mer brutalt enn andre slåssspill-serier som Street Fighter og Soul Calibur. Blodet vises sterkt på skjermen takket være detaljene i omgivelsene og karakterene. Brutaliteten står like sterkt som i tidligere spill i serien. Angrepene er ekstreme og spesielt spesialangrepene som er kalt Fatality er helt vannvittig blodige og brutale. Her river Johnny Cage opp rivalens ansikt eller Sub Zero lager hull i rivalens mage.

Det eneste som egentlig skuffet meg i MKX er historiedelen. Mortal Kombat-serien er kjent for å virkelig «trøkke» på og lage en utrolig givende historiedel der historien faktisk er veldig god og interessant. Så og si ingen slåssspill har klart å gi meg en skikkelig god og verdig historiedel med en god historie, heller ikke Mortal Kombat-serien, men det er den serien som har klart det best.

Historien i forgjengeren var utrolig bra, men det som skuffet meg i MKX er at historiedelen er så kort. Jeg brukte rundt åtte-ni timer på historiedelen i forgjengeren, i MKX varte den i rundt fire timer, noe jeg synes er altfor lite. Selve historien i seg selv er full av klisjeer, men den er likevel veldig spennende, verdifull og givende, derfor synes jeg fire timer var altfor lite, historien i MKX hadde ganske enkelt utrolig med potensiale.

Det er heldigvis en god del vanskelighetsgrader i de fleste moduser i MKX slik at både dem som aldri har spilt et slåssspill før og dem som ser på seg som profesjonelle innenfor sjangeren vil kose seg med vanskelighetsgradene, noe som er veldig bra. Jeg har spilt mye slåssspill, spesielt Street Fighter V, men jeg ser på meg fremdeles som en nybegynner.

En stor nyhet i MKX er at du nå kan velge mellom te forskjellige spillfigur-variasjoner for hver eneste karakter. Hver av de tre figurvariasjonene forandrer karakterens spilleliste veldig mye. En variasjon kan gjøre karakteren ekstremt offensive, men lite defensive og motsatt. En annen variasjon kan gjøre karakteren din nesten ubrukelig i nærkamp. Du vil få velge mellom disse tre forskjellige variasjonene i alle moduser (om jeg ikke husker helt feil), så her det bare å holde tunga i munnen og tenke godt hva du mener er best for deg.

Figurene i MKX og figurvariasjonen.

Når du da er kommet deg igjennom den altfor korte historiedelen kan du bryne deg på alle de andre modusene MKX har å by på og det er heldigvis veldig mange. Du kan spille mot andre over nett (flerspillerdelen sliter dog av lagg inntil videre noe som er veldig skuffende da lagg kan ødelegge kampene) eller så kan du gå til Practice for å trene deg opp og gjøre deg mer kjent med spillfigurene og du kan spille Tutorial før du starter med historiedelen der spillet lærer deg opp i de basiske knappekombinasjonene.

I tillegg har MKX Living Towers å by på som er en nett-generert modus der du kan spille deg gjennom flere brett fra historiedelen, men brettene får en eller flere modifikasjoner hver dag, uke og måned. Dette betyr at du eller rivalen ikke kan bli dyttet over ende, du eller rivalen får rustning og andre småting. Jeg prøvde meg på disse modusene i noen uker (en av grunnene for en sen anmeldelse) og jeg møtte aldri på de samme modifikasjonene, så jeg tipper det er en del av dem. Alle modifikasjonene legger til nye kule (og rare) ting til kampene slik at ingen kamper blir like. Nesten som Mortal Kombats svar på en roguelike-lignende modus.

I tillegg, første gangen du starter opp MKX blir du bedt om å velge mellom fem fraksjoner, disse går under navnene Lin Kuei, White Lotus, Brotherhood of Shadow, Black Dragon og Special Forces. Når man da spiller spillet, uansett hva man spiller, vil man tjene poeng når man vinner kamper som går til fraksjonen din. Den fraksjonen som får mest poeng i løpet av uka vinner og alle spillerne innenfor denne bestemte fraksjonen får noe i bonus.

En annen modus jeg likte veldig godt var Test your luck. Her kan du velge hvor mange modifikasjoner du vil aktivere i en kamp slik at når kampen starter braker helvete løs. Saken her er at selv om mange av modifikasjonene er små utgjør de store konsekvenser og mange gjør spillinga ekstremt underholdende. Det er egentlig ganske overraskende at utviklerne hos Netherrealm har klart å finne på og utvikle så mange nye spennende moduser til MKX, så de er en kreativ gjeng.

Starten på en Fatality.

Mortal Kombat X skuffer når det gjelder den korte historiedelen og noe lagg når jeg spilte over nett, men ellers er Mortal Kombat X et like godt, ofte bedre, slåssspill enn forgjengeren. Til tross for en kort historiedel er spillet proppet med innhold som gav meg mange timer med brutalt, blodig og voldelig Mortal Kombat-underholdning. Anbefales!

Karakter: 8.7/10