[Anmeldelse] Kirby and the Rainbow Paintbrush

Et skikkelig Kirby-spill har endelig ankommet Wii U med tittelen Kirby and the Rainbow Paintbrush. Det tok sin tid for Nintendo å få gitt Kirby et eget spill til Wii U, men nå er det endelig her. Likevel er spørsmålet, er Kirby and the Rainbow Paintbrush et spill som viser Kirbys sterke eller svake side? Det får du vite i denne anmeldelsen.

Et flott farget leireverden.

Spillet starter med at du blir presentert en vakker verden som er laget i leire. Kirby triller etter et rødt flott eple da Kirby og en fisker ser et svart hull i himmelen som suger til seg fargene i den leirete verdenen. Ut av det svarte hullet dukker det opp en malepensel som da vil hjelpe Kirby og fiskeren med å knuse det svarte hullet og gi spillverdenen fargene tilbake. Deretter blir Kirby og malepenselen kastet inn av det svarte hullet.

Her begynner reisen. Historien har aldri vært særlig fascinerende eller givende i Kirby-spillene, men greit nok, det er absolutt ikke historien som er det store fokuset i Rainbow Paintbrush, men selve gameplayet som er aldeles givende. Jeg har ingen tidsperspektiv på hvor lang tid jeg brukte på historien, men det var noen timer med mye moro.Likevel, når sant skal sies så brukte jeg en del tid til å perfeksjonere alle brettene ved å skaffe alle stjernene i hvert brett.

Kirby and the Rainbow Paintbrush (Rainbow Paintbrush heretter) sitt level-system minner meg delvis om det knakende gode Captain Toad: Treasure Tracker da hele spillet består av et stort sett med brett (levler) du må gjennom. Det er sju verdener med hvert sitt tema og hvert tema har tre store brett med en boss/sjefsfiende på slutten. Som skrevet tidligere, hvor mange timer du vil bruke på å komme deg gjennom alle brettene avhenger i om du vil perfeksjonere brettene. Det er altså stjerner du kan finne og annet småtteri i hvert brett. Noe jeg ikke helt forstod i en eller annen grunn er hva som skjer eller hva jeg fikk når jeg skaffet meg 100 stjerner.

Regnbueløypa som du tegner med pennen.

Saken er at når du har skaffet deg 100 stjerner ved å plukke dem opp på brettene, ved å knuse fiender ved å hoppe/dashe inn i dem og ved å skaffe noe form for «store stjerner» så vil stjernene gå ned til null igjen når du skaffer deg 100. Det kan hende jeg ganske enkelt ikke la merke til det, men inntil videre har jeg ingen anelse hva jeg får når jeg har skaffet meg 100 stjerner.

Spillet i seg selv er ganske enkelt. Det tok ikke mer enn maks fem minutter før jeg fikk taket på gameplayet. Her skal du bruke Wii U gamepaden sin penn til å tegne opp ei løpe til Kirby, tegner du løypa fra venstre til høyre vil Kirby kunne trille fra venstre til høyre om Kirby er på løypa og samme greia gjelder motsatt vei. Du må bruke pennenpå å presse lett på skjermen ved siden av Kirby for å få Kirby til å dashe/hoppe på fiendene og om du holder pennen på Kirby i rundt tre sekunder (mer eller mindre) vil Kirby bli større i tillegg til å rulle superrask slik at Kirby ødelegger nesten alt på veien.

Det eneste som gjør spillet litt vanskelig er at spillet har et såkalt «malemeter» som gjør at når malemeteret går tomt kan du ikke male vei til Kirby, men du trenger ikke å vente mer enn rundt fem sekunder før malemeteret er fullt igjen. Likevel så kan dette bli ganske frustrerende og veldig intenst når du kjemper mot bosser.Som for eksempel: du holder på å dø og malemeteret er tomt.

Som skrevet tidligere er Kirby sugd inn i det svarte hullet som stjal fargene til Kirbys verden. Derimot er leireverdenen bak det svarte hullet fullstappet av vakre farger. Likevel må jeg tilstå at jeg likte designet til spillverdenen i Kirbys Epic Yarn bedre enn leirverdenen i Rainbow Paintbrush, men dette er kun smak og behag. Heldigvis er leireverdenen i Rainbow Paintbrush veldig vakker takket være alle fargene.

Omgivelsene varierer fra brett til brett.

Kirby and the Rainbow Paitnbrush er ikke et stort og langt spill, men det er veldig underholdende og morsomt å spille. Det kan bli litt ensformig og langdrydig om man spiller i flere timer i ett, så jeg anbefaler å ta pauser. Spillverden er uslåelig vakker med fargene og til tross for noen intense og frustrerende øyeblikk med pennen er Kirby and the Rainbow Paintbrush et flott spill i Wii U-ens stadig voksende bibliotek.

Forresten, om du føler du blir raskt frustrert av pennen så anbefaler jeg deg å bruke deg god tid med hvert brett.

Karakter: 7.8/10