[Anmeldelse] Code Name: Steam

Intelligent Systems bringer et nytt turbasert spill til Nintendo 3DS med Code Name: Steam. Intelligent Systems er kjent for å ha tidligere utviklet en lang rekke fantastiske titler som Fire Emblem: Awakening, Pushmo og Advance Wars. Men er Code Name: Steam like kvalitetsfull som de nevnte titlene? Det får du vite i denne anmeldelsen.

På slagmarken.

Code Name: Steam (Steam heretter) tar spilleren med til en ordinær og klassisk steampunk-verden og som i alle andre steampunk-spill er designet i Steam ganske kult og lekkert. Ikke grafisk lekkert da det grafiske i Steam absolutt ikke er noe å juble for, men selve steampunk-designet er lekkert.

Historien starter i London da det er London som er sentrum for den dampmaskinerte nye verden. Du spiller som den unge og flotte soldaten Henry som steg veldig raskt i rank under den amerikanske borgerkrigen. Dessverre blir livet til Henry, befolkningen i London og resten av verden vendt på hodet da Henry blir angrepet av en mystisk hær fra det ytre rom som starter en invasjon av den dampmaskinerte verden.

Deretter får du beskjed at du blir kalt inn i en spesialenhet som er trenet for å krige mot disse romvesenene som ledes av selveste Abraham Lincoln. Det er her Steam-navnet kommer inn fordi spesialenheten Henry er medlem av heter S.T.E.A.M. og står for Strike Team Eliminating the Alien Menace. Historien er ikke akkurat den beste, det er spennende den første timen, men historien blir altfor forutsigbar og rotete ganske raskt. Jeg har spilt andre spill fra Intelligent Systems som Fire Emblem: Awakening og fantastiske Advance Wars på Gameboy Advance SP så jeg vet at utviklerne kan fortelle en historie mye bedre enn dette.

Når det kommer til gameplayet er Steam et turbasert tredjepersons skytespill med en rekke strategiske elementer. Jeg beveger Henry og de andre enhetene gjennom slagmarken som er delt opp som et rutenett og du kan kun gå en viss lengde før din tur er over og da er det fiendens tur. Om du ikke liker å sitte og vente på at romvesnene skal gjøre seg ferdig ble det lagt inn et «fast forward»-knapp med en oppdatering noen dager etter lansering som jeg likte veldig godt. Det er ganske intenst egentlig, jeg må tenke på flere ting samtidig, som når tid jeg burde gå til en plass jeg kan ta dekning bak et objekt, når tid jeg bør skyte, når jeg jeg bør angripe fiendene og når tid jeg bør sjekke omgivelsene om det er noen viktige skatter å finne.

Skatter og penger som kan plukkes opp.

Damp spiller en stor rolle i Steam. Alt av våpen, kjøretøy og teknologi bruker damp for å fungere og dette gjelder også rekkevidden når det gjelder hvor langt Henry kan gå gjennom slagmarken, når dampen er brukt opp (det er et damp-meter på skjermen), kan du ikke flytte på deg lengre. Det betyr at om du er i en åpen posisjon for fiendene så har du et problem. Så da er det bare å håpe på at fiendene ikke treffer deg når dem angriper deg.

Det mest negative med Steam er ikke den middelmådige grafikken eller den forutsigbare og rotete historien, men at det ikke eksisterer et oversiktkart som kan gi deg kunnskapene du trenger. Det er ingen mulighet for å få informasjon rundt fiendenes svakheter, angrepsmetoder, hvor mye skadet våpenet vil gi fiendene, våpenrekkevidde og mer. Ganske enkelt mangler Steam mye viktig informasjon som ville gjort spillopplevelsen mye bedre.

Slike statistikker er viktige å ha i slike strategiske spill. Det å vite fiendens svakheter, våpenets rekkevidde og hvor mye våpenet sårer fiendene er ikke totalt nødvendig, men det gjør opplevelsen bedre. Jeg fikk også sjeldent vite når tid fiendene ba om forsterkninger slik at jeg ble noen ganger overrasket over hvor mange fiender jeg måtte ta knekken på.

Begge skjermene i bruk.

Code Name: Steam er ikke et dårlig spill, men det er ikke et mesterverk heller. Spillet har en rotete historie, middelmådig grafikk og mangler et oversiktskart og forskjellige statistikker og informasjon. Likevel er Code Name: Steam et overraskende underholdende spill, spesielt når du skjønner hva som må gjøres og hvordan ting gjøres. Er du på jakt etter et skikkelig fantastisk turbasert tredjepersons skytespill til 3DS er nok ikke Code Name: Steam for deg så lenge du ikke bryr deg om de negative sidene ved spillet som jeg har ramset opp i denne konklusjonen.

Jeg håper Intelligent Systems neste spill vil bli et nytt Adance Wars da jeg virkelig elsket GameBoy Advance-versjonen av Advance Wars. Ellers hadde det også vært flott om Nintendo kanskje kunne lagt inn statistikker og oversiktskart gjennom en oppdatering om det er mulig.