[Anmeldelse] Splatoon

Har du noensinne tenkt på hvordan et skytespill der fokuset ligger på maling virker? Det tenkte i alle fall Nintendo på med det Wii U-eksklusive Splatoon. Men hvordan fungerer et spilll der maling og skyting kombineres og hva er dette for noe egentlig? Det får du vite i denne anmeldelsen.

Slik ser blekksprutene ut.

I Splatoon spiller du som enten en mannlig eller kvinnelig blekksprut. Før spillet starter kan du velge kjønn og basisvåpen (det er tre å velge mellom om jeg husker riktig) i tillegg til farge. Når du har ferdiggjort blekkspruten din havner du i en såkalt «Hub world», også kalt Plaza. Plazaet er spillets meny, her kan du gå rundt med blekkspruten din og finne ut hva du vil gjøre. Du kan kjøpe nye klær, våpen og andre kule ting til blekkspruten din i to forskjellige butikker i Plazaet, men ingen av butikkene åpner for deg før du er på minst level fire i online-delen.

Når du da er kommet til level 4 i online-delen kan du bruke pengene du har skaffet deg i online-delen på våpen, hatter, skjorter og mye annet klær i tillegg til våpen. Det er også slik at ikke alle våpnene kan kjøpes med en gang, mange våpen krever at du er i et bestemt level før du kan kjøpe våpenet.

Det er ellers to «moduser» i Splatoon, flerspillerdelen (online-delen) og enspillerkampanjen (historiedelen). Historiedelen kan du starte ved å hoppe inn i kloakken. Her møter du en stusselig kaptein som vil at du skal finne og ta tilbake noen spesielle fisker til han (Zapfish). Dette gjøres ganske enkelt ved å fullføre en lang rekke brett. For hvert rundt femte brett vil det være et sjefsfiende (boss) på slutten du må ta knekken på.

Ikke vær redd, du vil bli introdusert spillets gameplay før du dukker opp i Plazet i en liten tutorial del og enda flere mekanikker jo lengre du kommer inn i historiedelen. Likevel synes jeg historiedelen var en smule ensformig og repeterende. Det var underholdende i en time eller to, men det ble ganske raskt ensformig og repeterende. Det tok en rekke timer å fullføre historeidelen, men Nintendo burde ha lagt mer energi i å utvikle den. Når du da har fullført historiedelen kan du ta fatt i flerspillerdelen som er Splatoons store fokus.

Her er det bare å male ivei!

Først og fremst, bare for å ha det sagt, Splatoons flerspillerdel er ikke ferdig enda, det er ikke mange brett eller spilltyper per dags dato, men Nintendo vil oppdatere spillet med gratis innhold annenhver uke (eller noe i den duren). Dette er nok uten tvil for å opprettholde en aktiv stor spillerbase. Men fortvil ikke over innholdet, Splatoon sin flerspillerdel er vannvittig underholdende og veldig vanedannende. Hva enn Nintendo har gjort har de klart det.

Splatoon sin flerspillerdel har en rekke spilltyper. I Ranked Battles kan folk som er super seriøse når det gjelder å vinne og skaffe en høy poengsum spille mot hverandre, ellers kan dem som ikke er like seriøs spille i de andre spilltypene. Du har Turf War som ganske enkelt handler om at det er fire blekkspruter på hvert lag (4v4) og ditt lag har noen få minutter på seg til å male så mye av brettet med ditt lags farge som mulig. Laget som dekker mest av brettet med sin farge vinner og de får ekstra poeng i tillegg. Du kan, etter det jeg har sjekket, kun male gulvet, ikke veggene. Poeng for å levle opp (som også gir deg penger, du får penger du kan bruke i butikken når du levler opp) får du ved å ganske enkelt knuse blekksprutene på det andre laget og male brettet med din farge.

Det er vannvittig underholdende, mer underholdende enn jeg tenkte meg (helt ærlig). Det kreves dog litt trening for å bli god. Om du velger å bruke gamepadens motion control (spillet velger det for deg autmoatisk, men du kan endre dette i menyene) kan det kreve litt trening før du klarer deg godt nok, det gjaldt i alle fall meg. Jeg var elendig den første timen pga. gamepadens «motion control», men jeg klarte meg bedre etterhvert.

Til tross for at Turf War er vannvittig underholdende er det kun denne modusen som eksisterte sist gang jeg spilte Splatoon og det skal komme snart blant annet Rainmaker, Tower Control, Battle Dojo og flere spilltyper.

I tillegg til det var det kun to brett sist gang jeg spilte om jeg husker riktig. Begge brettene var veldig gode brett og jeg så store forskjeller blant dem begge. Om resten av brettene som skal komme gratis blir like gode så ser jeg det som en vanskelighet å si at Splatoon vil ha dårlige brett.

En av butikkene i spillet.

Det er en smule vanskelig å sette karakter på Splatoon da spillet ikke er ferdig. Men til tross for en relativ middelmådig enspillerkampanje og lite innhold i flerspillerdelen er Splatoon vannvittig underholdende og veldig vanedannende. Om resten av gratisoppdateringene lar spillet stå like underholdende og vanedannende som nå vil Splatoon til forbli et knallbra tredjepersons skytespill.

Karakter: 7.8/10