[Anmeldelse] Batman: Arkham Knight

Batman og superheltspill generelt gikk opp i nye høyder når det gjelder kvalitet når Rocksteady lanserte Batman: Arkham Asylum som mange ser på som et av spillhistoriens beste superheltspill. I år (nå) slapp Rocksteady og Warner Bros. ut det fjerde og siste spillet i Batman: Arkham-serien med navnet Arkham Knight. Så er spørsmålet, er Arkham Knight en god avslutning på Arkham-serien? Det får du vite i denne anmeldelsen.

Batmobilen i kampmodus.

 

Jeg elsker Arkham-serien. Arkham Asylum og Arkham City er de beste superheltspillene som eksisterer etter min mening, dog mener jeg at Asylum er et par hakk bedre enn Arkham City. Derfor var forventningene store for Arkham Knight. Infridde forvetningene? Det gjorde dem, spesielt store deler av dem.

Arkham Knight er det siste spillet i serien. Batman skal på sitt siste store oppdrag. Scarecrow har rasert Gotham City og sluppet løs de kriminelle. Du må ganske enkelt finne og ta knekken på Scarecrow, men det er lettere sagt enn gjort. Scarecrow er veldig skjult og har alltid noen ufine overraskelser til deg, så det gjelder å passe på. Det er det basiske av historien og med tanke på at det er store overraskelser i spillet historie vis vil jeg ikke skrive mer om historien.

Jeg brukte i underkant 15 timer på å fullføre historiedelen uten å gjøre særlig mange sideoppdrag og andre aktiviteter. Med andre ord er Arkham Knight like langt som forgjengerne med unntak av Arkham Origins som jeg brukte kortere tid på.

Lite har forandret seg gameplay messig fra forgjengerne. Batman har de samme kule duppedingsene du skaffet deg i forgjengeren som blant annet explosive gel, controllable batarang, zip line og mye mer.

Batman og Gordon.

Noe splitter nytt i Arkham Knight, den store nye innovasjonen er at man kan nå la Batman styre selveste Batmobilen. Det tok noen få minutter til å bli vant til å styre Batmobilen da jeg krasjet ofte i bygninger de første minuttene, men det ble enklere etterhvert og når styringen klikket for meg følte jeg meg som en hersker i Gotham. Det er utrolig herlig å ta i bruk Batmobilen, men problemet da er at den gode følelsen av å utforske hver eneste krok i Gotham på fots blir borte da det er mange skjulte hemmeligheter som man ikke kan finne om man er i Batmobilen.

Batmobilen har to moduser, kjøring og våpenklar. Når du kjører kan du bruke boost i tillegg til å hoppe litt med den, når Batmobilen er våpenklar kan du skyte fiendene med minigunnerne og raketter. I tillegg kan du gjøre sideaktiviteter som er spredt ut i Gotham (du finner dem på kartet) som lar deg oppgradere Batmobilen slik at Baatmobilen blir både sterkere og den får nye og bedre våpen.

Den første oppgraderingen jeg fant var at jeg kan skade rundt fem fiender på samme tid, Batmobilen automatisk sikter inn på disse fiendene og skyter raketter på fiendene på samme tid. Ganske heftig når man har fiender rundt bilen og dem vil angripe deg på samme tid.

Batman i kamp.

Det største problemet jeg har med Arkham Knight ligger i de rundt tre-fire første timene. Som skrevet tidligere har Batman allerede alt av duppedingser han skaffet seg i forgjengerne. Problemet ligger at det er mye jeg ikke husket særlig mye, både hvordan jeg skal bruke duppedingesene og hvordan jeg skal fullt klare å styre Batman. I første slåsskamp måtte jeg løpe vekk fordi jeg ikke husket hvordan jeg skal gjøre enkelte manøvre, som å ta knekken på en fiende når fienden ligger i bakken, men fienden er ikke ferdig.

Jeg savnet et tutorial/guide-system som skulle igjenopprette minnet mitt når det gjelder hvordan man gjør ting i Arkham Knight, så de første timene gikk for det meste ut på å finne ut hvordan ting skal gjøres, mye av det jeg lærte da jeg spitle Arham City og Asylum for noen år siden.

Det er tonnevis med aktiviteter og sideoppdrag, noen ligner på hverandre og bidrar til en del repetisjon, men mange av veldig varierte noe som er veldig bra. Riddler-puzzles er tilbake og spredd utover Gotham så her kan de små grå virkelig prøve seg. Mange av Riddler-puzzles er åpenbare, men føles ikke det i begynnelsen.

Det er deilig å sveve over Gotham, luske rundt i de detaljerte og vakre gatene, ta knekken på en kriminell bande og utforske hver eneste krog i Gotham. Rocksteady er jo tross alt studioet som lot spillerne tro at konsollen krasjet i Arkham Asylum, så bare forvent deg en rekke både små og store overraskelser i Arkham Knight.

Gotham er lekkert.

Konklusjon

Batman: Arkham Knight er et knall bra og lekkert superheltspill. De tre-fire første timene kunne vært mye bedre med noen tutorials, men ellers viser Rocksteady med Arkham Kngiht at de er fremdeles kongen av superheltspill. Løp og kjøp!

Karakter: 8.5/10

Legg igjen en kommentar

