[Anmeldelse] Yoshi’s Woolly World

Yoshi får enda et spill for seg selv i det Wii U-eksklusive Yoshi’s Woolly World. Et spill som har blitt relativt overskygget av mange andre stortitler de siste ukene som for eksempel The Witcher 3 og Batman: Arkham Knight. Så da er spørsmålet, er Yoshi’s Woolly World et spill man burde få med seg eller er det helt forglemmelig? Det får du vite i denne anmeldelsen.

Lekkert

Yoshi’s Woolly World er et veldig søtt plattformspill. Historien er som jeg forventet den, på Mario-nivå. Garn-yoshiene lever det glade liv inntil Bowsers tjener Kamek angriper garn-yoshiene. Kamek forvandler alle garn-yoshiene til garn og tar dem med seg i en stor sekk. De få Yoshiene som er igjen tar opp kampen for å redde vennene sine tilbake og her starter spillet.

Det er 48 brett, derav er brettene fordelt på en rekke verdener (worlds). I hvert brett kan du samle opp fem blomstre, fem garnøstre og stempler i tillegg til å øke livet til Yoshi ved å samle opp penger i likhet med Mario-spillene. Klarer du å samle alle garnøstene vil du redde en ny Yoshi. Ingen av disse Yoshiene har spesielle egenskaper eller andre ting som skiller dem ut fra de andre Yoshiene annet enn forskjellig farge.

Man kan finne Forest Yoshi, Flower Yoshi, Carnival Yoshi og mange flere. Og det beste er at disse Yoshiene er ikke til pynt, men du kan spille som dem. Så om den ene Yoshien du startet spillet med blir ensformig å spille som er det bare å samle opp gearnøstene, redde en ny Yoshi og spille som den.

Garn er spillets hoved element og alle løsningene på problemene du kommer over vil løses i en eller annen form med garn. Eggene Yoshi har kastet i tidligere spill er nå formed som garn-klumper, men garn-klumpene brukes ikke kun til å knekke fiendene. Om du ser noe som ligner på en plattform du kan hoppe på, men kun omrisset er der, kast en garn-klump slik at du får hoppet og gått på den. I tillegg kan Yoshi bruke garnet til å fjerne vegger som ser rare ut og der kan det skjule seg en blomst, et stempel eller penger.

Hindringer vil absolutt forekomme.

Noe jeg likte veldig godt med Woolly World er at det er ingen tidsbegrensing som det er i mange av Nintendos andre plattformspill. Du kan være tålmodig og bruke så mye tid du vil i Woolly World. Er det noe du vil gå forsiktig fram på? Bruk tiden. Dette lot meg også bli mindre stresset som selvfølgelig er en positiv ting.

Når det gjelder lyden er lydbildet like bra som Nintendos plattformspill bruker å ha. Det grafiske er derimot på et annet nivå. Garn-grafikken i Woolly World er som LittleBigPlanet tar et stort steg framover. Spillet ser ganske enkelt helt fantastisk ut og ofte måtte jeg bare se nøye på de lekre omgivelsene. Til tross for at Woolly World er et sidescroller-spill så er noen av objektene på brettene i 3D og det ser ganske enkelt helt fantastisk ut.

Spillet er utviklet for samarbeids spilling, men det var til tross for det, et veldig underholdende spill også å spille alene. Når jeg startet opp spillet fikk jeg ogs beskjed om å velge mellom to vanskelighetsgrader, en for nybegynnere og en klassisk modus for erfarne spillere.

Grønn garn-Yoshi under jorden.

Yoshi’s Woolly World er ikke et veldig langt spill. Det tok meg rundt seks timer å fullføre brettene uten å tenke på å samle opp alt av blomstre, stempler osv. Likevel er Woolly World et lekkert og veldig underholdende plattformspill. Det bringer lite nytt av spillelementer, men det gjør det som allerede eksisterer veldig underholdende