[Anmeldelse] Mega Man Legacy Collection

Flere år har gått siden et skikkelig Mega Man-spill ble lansert. Det siste man hørte var at skaperen av Mega Man, Keiji Inafune, klarte å suksessfullt Kickstartet sitt eget Mega Man-lignende spill Mighty No. 9 som ryktene sier ikke skal lanseres før tidlig 2016. Nå har derimot CapCom brakt en helt samling med Mega Man-spill i forkjøpet. Så hvordan er Mega Man Legacy Collection? Det får du vite i denne anmeldelsen.

Enkel og grei meny.

Mega Man Legacy Collection inneholder NES-spillene Mega Man 1 til 6 slik at du får en god dose underholdning for en relativ liten penge. Likevel undrer jeg meg over hvorfor utvikler Digital Eclipse ikke la til flere Mega Man-spill i pakken da Mega Man Anniversary Edition som kom ut til Gamecube, Playstation 2 og Xbox hadde i tillegg Mega Man 7, 8 og ikke minst Mega Man: The Power Battle og Mega Man 2: The Power Fighters. Jeg skal ikke direkte klage da seks spill i Legacy Collection gir mye god underholdning, men jeg skjønner ikke hvorfor ikke resten av Mega Man-spillene ikke er med.

Så er det noen nytt i spillene i Legacy Collection? Ikke særlig. Alle spillene har fremdeles haltende bildeoppdatering i tillegg til de samme grafikkfeilene som eksisterte i NES-versjonene. På den ene siden er det positivt da man kan få spilt de originale NES-versjonene i sin helhet. På den andre siden kan dette bety at det har blitt gjort veldig liten jobb med Legacy Collection når utviklerne ikke en gang retter opp på flere gamle grafikkfeil og haltende bildeoppdatering.

Noe veldig positivt med Legacy Collection er at NES-versjonene og Anniversary Collection hadde en relativt uhyggelig kontrolleroppsett. Dette er rettet opp i Legacy Collection der kontrolleren og knappene føles logisk som forbedrer spillopplevelsen betraktelig. Likevel skulle det bare mangle at kontrolleroppsettet har blitt fikset ellers kunne jeg godt tro at ingenting hadde blitt gjort med Legacy Collection i det hele tatt.

Alle Mega Man-spillene har også hatt et rykte på seg for å være særdeles vanskelig i mange situasjoner og dette har ikke endret på seg i Legacy Collection. Spillene i NES-versjonen har noen ganger blitt sett på som umulige å gjennomføre, men takket være det oppdaterte kontroller-oppsettet er spillene blitt en god del enklere. Noe som kan både være positiv og negativt avhenger om man liker det gamle kontroller-oppsettet.

Mega Man 2

Til tross for at Mega Man 1-6 er gamle spill er det nesten som at spillenes pikselerte grafikk ikke har eldres seg i det hele tatt. Til tross for at ingen av spillene har avansert grafisk teknologi med ny fysikk, dynamiske skygger, anti aliasing, boom og mye annet mener jeg at spillene ikke ser særlig grafisk utdatert i det hele tatt. Alle spillene i Legacy Collection gir meg en god positiv retro-følelse som er det jeg ønsket meg aller mest i Legacy Collection. Å fikse grafikkfeil og haltende bildeoppdatering burde blitt gjort, så det er negativt, men det beste er fremdeles at den gode gamle mega Man-følelsen fremdeles er der like sterkt som tidligere.

Da Legacy Collection er en samling med de seks første Mega Man-spillene forventet jeg noe ekstragreier som konsepttegninger og annet kunstverk og det er det. Ikke veldig mye, men det er en del som du åpner opp mens du spiller spillene. I tillegg kan jeg høre på musikken fra spillene med full guffe i headsettet som gjør opplevelsen enda bedre.

Sist og ikke minst inneholder Legacy Colelction hele 50 utfordringsbrett som er utviklet eksklusivt for Legacy Collection som ligner på det som finnes i for eksempel NES-Remix til Nintendo 3DS. Disse brettene er bestemte brett fra Mega Man 1-6 som har blitt endret på i en eller annen måte for at jeg skal tilpasse meg andre typer utfodringer. De fleste av disse har en nedteller så du har kun en viss begrenset tid på å fullføre dem, men det er vannvittig underholdende og en fryd å spille igjennom.

Jeg elsker slike samle pakker med en rekke retro-spill til en billig pris som gjester en rekke ekstra brett og konsepttegninger og Mega Man Legacy Collection er et av dem. Jeg er skuffet over at ikke resten av Mega Man-spillene var med her i tillegg til at noen av grafikkfeilene og den haltende bildeoppdateringen ble fikset, men ellers er samlingen veldig bra.