[Anmeldelse] Act of Aggression

Eugen Systems, en av de bedre utviklerne innenfor RTS-sjangeren har endelig lansert sitt nyeste spill Act of Aggression. Eugen Systems er tidligere kjent for Wargame-serien, Ruse og Time of Conflict. Holder Act of Aggression opp til deres tidligere spill eller ikke? Det får du vite i denne anmeldelsen.

Først og fremst, spillets største problem er mengden informasjon du må ta inn deg. Det er ganske enkelt ekstremt mye informasjon i spillet som du må kunne for å klare å spille spillet. For noen, spesielt folk som spiller Paradox sine Grand-master strategi-spill kan dette sikkert være positivt, men for den vanlige RTS-spilleren som har spilt spill som RUSE og Wargame-spillene kan Act of Aggression veldig ofte gi deg for mye informasjon på for kort tid.

Det er informasjonsvinduer som popper opp overalt, menyene er stappfulle av informasjon og i tillegg får jeg mye informasjon mens jeg spiller. Mye hand-holding, ganske enkelt. For meg var hand-holding ganske greit da jeg trengte hjelp etter all informasjonen jeg fikk inn. Til syvende og sist kommer det helt an på om du liker å få mye informasjon i RTS-spill. For min del var det sånn høvelig grei, spesielt hand-holdinga, men litt for mye veldig ofte.

En annen sak er oppgraderinger. Act of Aggression er stappet fra topp til tå med oppgraderinger. Så å si alt av enheter, units, tankser, alt kan oppgraderes på en eller flere måter. Dette skapte ikke bare et bestemmelses problem rundt hva jeg skal oppgradere med de oppgraderingspoengene jeg hadde skaffet meg, men det ble veldig overveldende.

Act of Aggression er i forhold til for eksempel StarCraft 2 er mye tregere spill. Ting tar tid i spillet, enten du vil eller ikke. Det meste tar tid å fullføre og kanskje også å starte på, så for de utålmodige er nok ikke Act of Aggression deres beste valg, men for RTS-spillerne som har mye tålmodighet vil de få svært mye underholdning utav spillet. Likevel, om du har spilt noen av Eugen Systems tidligere spill som Wargame-serien vil du allerede vite sånn circa hvor tregt og raskt gameplayet er.

Alt dette innfører mye kompleksitet og forvirring i et spill som allerede var vanskelig å følge. Selv en relativt enkel hær-sammensetning reiser en gjeng med relativt marginale spørsmål: når kjøper du skytefelts-oppgraderingen? Før eller etter oppgraderingen skal jeg angripe fiendens raketter? Dette kan likevel sidestilles med strategi og taktikk som er en absolutt positiv ting. Dette er viktige spørsmål. De er ikke kompleksitet for kompleksitet skyld. Men de er også utrolig vanskelig spørsmål å vurdere i dette spillet, og alle disse små beslutninger gjøre det mye vanskeligere å forstå effekten av hver enkelt i en kamp.

Act of Aggression er en smule vanskelig å sette karakter på. På den ene siden har spillet alt et RTS-spill trenger. På den andre siden er det nettopp det som er problemet, det er ingenting nytt i tillegg er spillet overveldende komplekst med mye informasjon og altfor mange oppgraderingsmuligheter. Likevel fikk jeg mye underholdning av Act of Aggression, noe som teller mest. Spillet er bra og underholdende, men har sine problemer.