[Anmeldelse] Devil’s Third

Tomonobu Itagaki, skaperen av Dead or Alive og mannen bak gjenoppstandelsen av Ninja Gaiden har endelig kommet med sitt nyeste spill, eksklusivt til Nintendo Wii U med navnet Devil’s Third. Er Devil’s Third enda et mesterverk til Wii U-samlingen eller kan man bare glamme spillet allerede? Det får du vite i denne anmeldelsen.

Ivan i kamp!

I Devil’s Third spiller du som den skallede russiske eks-terroristen Ivan som sitter dypt inne i et høysikkerhetsfengsel. Fengselscella hans er dog ikke som andre fengselsceller, her har han trommesett og en enorm flatskjerm TV. Historien går ganske så enkelt ut på at noen terrorister angrep en rekke satellitter som går bane rundt jorden. Angrepet forårsaker en elektromagnetisk puls som setter de fleste steder av verden ute av spill. USA bestemmer seg da for å kontakte Ivan og her starter det.

Historien er som du hører ikke noe særlig i det hele tatt, men det hadde jeg aldri forventet heller, spesielt ikke sammenlignet med Itagakis tidligere spill som Dead or Alive og Ninja Gaiden som heller ikke bød på noe særlig god historie, men heller et fantastisk gameplay. Jeg brukte i underkant av sju timer på historien. Absolutt ikke den lengste historiedelen i et spill, men heller ikke den korteste. Likevel var det i underkant sju ganske underholdende timer.

Devil’s Third er et tredjepersons hack’n’slash skytespill. Til tross for dette kan man likevel spille i førsteperson, men dette er kun når man skal sikte med et skytevåpen. Da går spillet automatisk fra tredjeperson til førsteperson, men kun da. Ellers foregår alt i tredjeperson der du skal svinge enten et sverd, et rør, ei kølle, hva enn det er, i trynet på fiendene. Og dette var overraskende moro, spesielt de fire første timene, deretter ble det litt for repetivt og monotont da slåssingen viste de samme animasjonene og teknikkene Ivan har i ermet hele tiden.

Det er ingen knappekombinasjoner eller oppgradering i Devil’s Third. Så om du blir lei kampsystemet må du bare prøve å holde deg i ro og prøve å ikke la det bli ensformig. Jeg har spilt mange spill uten oppgraderinger og knappekombinasjoner i kampsystemer, så jeg ble ikke lei, i alle fall ikke før etter rundt fire timer. Jeg synes det var veldig underholdende, men jeg ser godt hvordan mange vil bli lei kampsystemet og føle at det er repetivt og monotont.

Spillet er bygd opp gjennom brett og omgivelsene er ganske varierte. Dessverre ble det altfor mange fiender på en gang. En bølge med ti fiender der, neste hjørne en bølge med seks fiender, neste hjørne er jeg ute på en parkeringsplass med en bølge på 15 fiender og helt til slutt er det en bosskamp som var ganske vanskelig. Itagaki er kjent for å legge til vanskelige bosskamper i sine spill, Devil’s Third er ikke et unntak.

AIen til både mine lagkamerater som du kommer over og fiendene er det mest negative med spillet. AIen er ganske enkelt grusom, her løper fiendene rett mot deg mens våpenet hyler ut kuler, lagkameratene dine kan stå midt i skuddvekslingene uten å bry seg. Devil’s Third skulle absolutt ha blitt utsatt for at utviklerne kunne bruke mer tid på å utvikle en bedre AI. Spillet har tross alt vært gjennom et utviklings helvete der spillet både har vært kansellert (om jeg ikke husker feil) i tillegg til å vært gjennom en lang rekke spillmotorer i utviklingen.

Overraskende var det for min del flerspillerdelen som gav meg absolutt mest underholdning. Det var flere typer moduser og utfordringer, som blant annet den klassiske Team Deathmatch-modusen du kan prøve deg på i tillegg en haug med forskjellige oppgraderinger til karakteren. Det tok likevel meg noen timer på å bli vandt med gameplayet, men når gameplayet satt i flerspillerdelen ble det ekstremt gøy.

Devil’s Third er ikke et dårlig spill, men heller ikke et fantastisk spill, det er et ganske middelmådig spill med en god rekke både små og store feil. Overraskende nok, til tross for alle feilene og all den krasse kritikken Valhalla Studios har fått ble jeg veldig mye av spillet. Det var ganske enkelt velidg gøyt å spille Devil’s Third. Slik at om du vil ha litt hjernedød, pompøs action så er Devil’s Third for deg.

Karakter: 6.5/10