[Anmeldelse] Super Mario Maker

Har du noensinne hatt et ønske om å ikke bare spill Nintendo-utviklede Mario-brett, men også å lage dine egne og ikke minst, spille brett laget av dine kreative venner? Da har Nintendo endelig kommet deg til unnsetning med Super Mario Maker til Wii U. Nå kan du endelig lage dine egne Mario-brett!

Det er hele 30 år siden det første Super Mario-spillet ble lansert med mye ros. Derfor kunne det vel ikke vært en bedre gave til Mario-fansen å faktisk utvikle et spill der du – spilleren, er sentral i spillet. Fordi i Super Mario Maker er det du som lager Mario-brettene, ikke Nintendo, med andre ord er Super Mario Maker et helt annerledes spill enn det man er vant med når det kommer til Mario.

Det første du får presentert foran deg når du starter opp spillet er en bitteliten tutorial som går ut på hvordan du utfører de mest basiske operasjonene når du skal lage et brett. Her får du vite hvordan du plasserer de forskjellige objektene (sopper, murklosser, rør, gullmynter, Koopas osv.) inn på brettet i tillegg til hvordan du kan fjerne det du vil fra brettet, på et vis ved hjelp av et viskelær.  Når du har fullført det som er av tutorialen, vil spillet at du skal lagre dette brettet og starte og lage dine egne brett. Du får en svær meny der du kan lagre uendelig med brett. Og bare for å ha det sagt, du lager brett ved hjelp av gamepadens trykksensitive skjerm, ikke ved hjelp av knappene på gamepaden. Det beste var for min del å bruke pennen til GamePaden da det å bruke fingeren for å plassere spillobjekter ble veldig ofte klumsete da jeg svært ofte plasserte objektene på feil sted.

Du kan bruke alt du har tilgjengelig i tillegg til så mye av det du har lyst til om du vil. Dete betyr at om du vil ha et brett fullt av Koopas eller gullmynter kan du gjøre det. Likevel så er det ikke alle spillobjektene, gameplay-mekanikkene osv. som er åpnet opp til bruk. For å åpne opp flere ting må du ganske enkelt bruke noe i minst fem minutter og dagen etter vil noe nytt låses opp, så du får ikke alle verktøyene tilgjengelig sekundet du starter opp spillet, mye må du låse opp etter hvert.

Noe annet som jeg likte er at om du vil laste opp brettene du lager til Internett slik at andre spillere kan gi tilbakemelding, gi karakter på dem og spille gjennom dem må du faktisk selv klare å fullføre brettet får du laster brettet opp. Dette er uten tvil et grep fra Nintendo for at folk ikke skal laste opp brett som er umulige å gjennomføre eller tullebrett.

Du kan også selvfølgelig spille andre brukerlagde brett, noe som er utrolig underholde. Det er sinnssykt mange brett du kan spille gjennom, noen er da lik andre selvfølgelig, men takket være alle verktøyene spillerne har er det sjeldent du vil spille prikklike brett. I tillegg til det har Nintendo gitt deg et verktøy fra starten som lar deg velge mellom om du vil lage retro-brett med lyd og design fra Super Mario Bros. 3, Super Mario Bros. Og New Super Mario Bros. Og som sagt, ikke bare er det design og det grafiske som forandres, men lyden og musikken forandres også.

Om du ikke er på den mest kreative siden i starten kan du i tillegg spille gjennom rundt 60 ferdiglagde brett fra Nintendo, et fint tiltak fra Nintendo om du har trøbbel med å gå online i en eller annen grunn. Så Nintendo har gjort mange flotte tilpasninger her og der. Likevel er spillets fokus på online-delen, det er der alt henger. Online-delen er også den mest vanedannende delen og takket være at variasjonen og nedlastingen på brukerutviklede brett er veldig sterk og raskt så er det veldig enkelt å bli avhengig  av spillet.

Super Mario Maker er en perfekt gave til Super Mario-fansen. Verktøyene du kan åpne opp er nesten endeløse, det er utrolig morsomt å spille andres brett i tillegg til at du kan spille Nintendos ferdigutviklede brett. Likevel vil jeg påstå at Mario Maker er best beregnet fordi med med et kreativt topplokk, men om du ikke har interesse over å lage dine egne brett kan du likevel prøve mange av de andre tusenvis andre brettene andre har laget for din fornøyelse.