[Forhåndstitt] Layers of Fear

De siste årene har det kommet flere og flere nye skrekkspill, der mange av dem faktisk har vært veldig gode. Amnesia, Penumbra, Alien Isolation, Until Dawn, Soma og mange flere. Layers of Fear er et av dem og i motsetning til mange andre, deriblant spillene jeg har listet opp er ikke Layers of Fear et ferdig spill, det befinner seg på Steam i early access.

Layers of Fear er altså ikke et ferdig spill, det er under utvikling som et early access spill på Steam. Det betyr likevel ikke at det er dårlig eller veldig uferdig. Spillet er fullt spillbart, men som sagt, det er visse ting som kreves mer av. Deriblant finpussing og litt fiksing her og der, blant annet optimaliseringa.

Jeg fikk ikke riktig med meg historien i Layers of Fear da introduksjonen var litt klønete forklart, men jeg spiller som en mann som er på leting etter et eller annet i et forlatt (?), skummelt stort hus. Historien og bakgrunnen vil du få vite mer om ved å plukke opp notater du finner som er plassert i rommene i huset. Det er mye papir, papirruller og brev i huset, men kun enkelte notater og papirer kan leses. For å se hvilke notater som er interaktive vil det vises et hvitt symbol av ei hånd når musepekeren er over notatet.

Dette gjenspeiler også gameplayet. Du kan bruke forskjellige objekter i huset, som pianoer, åpne dører, skuffer og kister. For å se hva du kan åpne opp/ta i bruk vil det, i likhet med papirer og notater, være ei hvit hånd som dukker opp på skjermen. Når det gjelder kister vil det være som oftest objekter som du kan plukke opp og sjekke objektene ut nærmere på, du kan ikke ta objektene med deg. Noe jeg  håper på vil kunne gjøres i den ferdige versjonen av spillet, jeg ble faktisk overrasket at spillet ikke hadde et lager som du kan plassere alt av objekter, papirer og notater i.

Når det gjelder skrekken så kommer det av ekle lyder, ting som knuses, men jeg klarte aldri å finne hva som ble knust, dører som lukkes at av seg selv, bilder på veggene som forandres, korridorer som forsvinner, rom som forandres eller blir borte for å gjøre meg forvirret (noe jeg ble svært ofte). Dette høres sikkert ut som et helt ordinært skrekkspill, men det er utrolig bra lagd i Layers of Fear. Det er ike ofte et skrekkspill skremmer meg pga. dumme “jumpscares” og andre ekle kryp. Her har du ikke hender, ikke lommelykt (du må forholde deg til stearinlys og lamper), ikke noe våpen, bare deg som går og finner notater og hvor du skal dra.

Jeg fikk svært ofte hjertet i halsen, den skrekkfulle opplevelsen starter rundt 10-20 min inni spillet (kommer an på hvor ask du er). Jeg anbefaler deg likevel å ta deg tid, være tålmodig når du spiller, det er da skrekken virkelig setter seg og du har lyst til å bare springe deg gjennom et skummelt rom eller å stirre ned i bakken mens du går i tilfelle noe skulle skje.

Konklusjon

Til å være et spill fremdeles i utvikling føles Layers of Fear overraskende godt ferdig. Det er et knallbra skrekkspill dom satt hjerte ti halsen min svært ofte, noe ikke mange skrekkspill gjør n om dagen, trist nok. Jeg bruker som regel ikke å anbefale folk å kjøpe spill som ikke er ferdige, som er i early access, kun om dem føles veldig gode, kvalitetsfulle og ferdige. Layers of Fear er i den kategorien. Det eneste frykten du vil ha om du ikke kjøper deg Layers of Fear er frykten om hva du vil gå glipp av.

 

 

Legg igjen en kommentar

