[Anmeldelse] Grand Ages: Medieval

Grand Ages: Medieval kommer fra Gaming Minds Studios, skaperne bak Patrician og Port Royale-seriene. Jeg har dog aldri spilt noen av spillene i disse seriene, derfor hadde jeg ingen forventninger på hva jeg ville få ut av Grand Ages: Medieval. Så hva fikk jeg? Det får du vite i denne anmeldelsen.

Grand Ages: Medieval er et RTS-spill (real-time strategy) som befinner seg i år 1050 før Kristus i Europa. Du er en person som styrer en by, nesten som en keiser, men ikke helt og jobben din er da å lede folket ditt til storhet mens du dominerer, okkuperer og tar over mer land.  Dette er dog lettere sagt enn gjort da folket ditt kan dø av sult eller kulde, de kan gjøre opprør om du er elendig på å styre byen i tillegg vil du måtte kjempe kamper for å ta over mer land.

Verdenen i Grand Ages: Medieval er veldig store. Kartet du spiller på er giga svær, på rundt 30 millioner kilometer, i alle fall noe i den duren og kartet ser nøyaktig ut som det Europeiske kontinentet, noe som jeg likte veldig godt, det var veldig lite til ingen fiksjonelt land i spillet. Noe annet veldig kult er at det er ingen innlasting eller hakking (lagging) når du zoome rut og inn av byene, som gav meg en god følelse over hvor stort spillverdenen er.

Gameplayet er ganske åpenbart. Du må få folk til byen for å bo der, dette gjøres ved å skaffe mat, vann, butikker, ganske enkelt aktivitet. Dette var veldig vanskelig de første timene, men ble lettere etter hvert, altså en god mestringsfølelse. Når du skal handle med noen så er det 20 forskjellige varer du kan handle med og alle har forskjellige priser. Dette var relativt vanskelig i Civilization-spillene, men det var veldig enkelt her.

Det er veldig enkelt å forhandle mellom byene, det er bare å velge en diplomat eller en vanlig person til den andre byen også får du en reke muligheter. Det er veldig viktig å forhandle med andre byer, ikke kun å gå til krig for å ta over alt. Du kan i tillegg danne allianser slik at om du og en annen by blir angrepet av noen så kan du og den andre byen stå sammen mot angrepet, ganske kult.

Ellers, når det kommer til kampsystemet er et svært simpelt. Det er langt ifra like avansert som andre RTS-spill, her er det viktigste at soldatene dine har gått med klær og ikke går sulten til krig, da er det sjanse for at de drar fra deg, du står alene med byen din og angriperne tar over byen din og da er spillet over. Det vil også tilfeldig skje naturkatastrofer som vollkanoer, jordskjelv og stormer som du må være obs om, soldatene kan dra fra hæren din om du ikke hjelper dem ved å sende dem hjem igjen.

Det tok meg rundt 15 timer å fullføre historiedelen, deretter kan du spille uendelige med kamper i en såkalt “endless mode”. I tillegg Kan du spille både online og offline flerspiller med opptil åtte andre spillere der hver rundt kan gå fra 30 minutter til uendelig. Det skuffet likevel stort at det var veldig få valgmuligheter i flerspillerdelen.

Grand Ages: Medieval er et veldig simpelt og basisk RTS, ikke noe Civilization eller StarCraft 2 avanserte systemer her, så spillet passer best for nybegynnere innenfor sjangeren (som meg, hihi). Grand Ages: Medieval bringer heller ikke noe nevneverdig nytt til sjangeren, men det er likevel et veldig underholdende spill, spesielt når spillet klikket for meg etter en rekke timer.

Konklusjon: 8/10