[Anmeldelse] Skyshine’s Bedlam

Har du noensinne spilt det fantastiske FTL – Faster Than Light? Har du noensinne spilt Fallout-spillene? Om du har spilt dem begge og undrer over hva som ville skjedd om begge ble kombinert ville svaret vært Skyshine’s Bedlam. Men så er spørsmålet, er kombinasjonen av Fallout og FTL en god ting eller noe man kan hoppe over? Det får du vite i denne anmeldelsen.

I Bedlem kjører du en svær bil med en rekke passasjerer i en post-apokalyptisk verden. Kartet er akkurat som i FTL, du velger et punkt nær bilen for å kjøre ditt. På veien til punktet kan du treffe på både fiender, NPCer og plukke opp forskjellige typer ressurser. Likevel må du være obs på vha du gjør. En gal handling kan få store konsekvenser og her er det heller ingen angrerett. Det som du gjør blir gjort og du kan ikke forandre på noe, gå tilbake i tid eller laste inn et tidligere lagringspunkt.

Første gang man spiller det det veldig vanskelig og jeg døde veldig raskt da noen fiender fikk overtaket på meg. Likevel, når det gjelder kombinasjonen av Fallout og FTL som jeg skrev om tidligere så er FTL-elementene at du får presentert deg et kart der du kan som sagt velge hvor du vil kjøre. Deretter så vil du møte på fiender, ressurser, folk som vil være med deg og mye annet. FTL var et utrolig underholdende og vanedannende spill, den oppskriften følger også Bedlam. Når det gjelder Fallout elementene er det bare den post-apokalypstiske verdenen som minner meg om Fallout.

Den store forskjellen fra Bedlam til FTL er at i Bedlam, når du møter på fiender, vil passasjerene i bilen gå ut av bilen og slåss i en liten, men veldig flott designet arena. Kampsystemet er turbasert slik at både dine passasjerer og fiendene får hver sin tur. Saken her er at om du taper passasjerene dine så er spillet over og du må starte på nytt. Slik at her gjelder deg virkelig å være fokusert. Spesielt irriterende vil det nok være om du har kommet deg godt på vei til Aztec City som er målet i første omgang og alle karakterene dine dør rett før du kjører inn i Aztec City.

Når det gjelder kampsystemet så kan du enten flytte karakteren din to ganger, flytte en karakter og deretter angripe, flytte to karakterer en gang hver og angripe to ganger, slik at du har kun to ganger du kan gjøre noe. Hver klasse har en rekke kule triks og angrep som klassen kan ta i bruk for å hjelpe både seg selv og de andre på laget, noe som gjorde at kampsystemet fikk en god del variasjon i seg slik at  kampene ikke ble repetive og ensformige.

Skyshine’s Bedlam var et veldig underholdende og vanedannende spill. Det føles veldig vanskelig ut i begynnelsen i tillegg til at spilelt har en ganske bratt læringskurve om du ikke har spilt FTL eller spill med et turbasert kampsystem. Du vil bli sinna om du dør, men etter min mening var det verdt det. Anbefales!