[Anmeldelse] Blood Bowl 2

Blood Bowl 2 er oppfølgeren til Blood Blowl som var det første spillet (så vidt jeg vet) som kombinerte Warhammer-universet med strategi og sport. Blood Bowl var er relativt underholdende spill, men hadde sine mangler og feil. Derfor må jeg innrømme at jeg var faktisk ganske spent på hvordan oppfølgeren ville ta seg ut i forhold til det første spillet. Svaret på det spørsmålet får du vite i denne anmeldelsen.

Selve konseptet i Blood Bowl 2 er enkelt å forstå. Det er 11 spillere på hver side (lag) på banen og laget som klarer å føre ballen over til det andre lagets ende sone vinner. Nesten som et NFL-spill sånn egentlig. Den største forskjellen er likevel at i-stedet for mennesker er det brutale og grusomme orker, alver og andre avskyelige skapninger man spiller som og mot. Slik at bare her er forskjellen stor.

Blood Bowl 2 er dødelig, altså i spillet kan man faktisk få spillerne sine drept av motstanderen ganske enkelt. Om motstanderen klarer å komme nær en av spillerne dine vil de mest sannsynlig slå spilleren din ut, uansett hva. Dette gjelder selvfølgelig også motsatte vei med rivalens fiender der du kan ta knekken på motstanderne og blodet så jeg tydelig. Slik at kampene i seg selv er brutale og blodige.

Selve spillet er tur-basert. Du kan kontrollere spillerne dine en gang hver ved å merke på banen hvor du vil at spillerne skal løpe til, men du har kun en viss avstand å løpe. Når du har flyttet spillerne dine er det motstanderens lag sitt tur å flytte på spillerne. Du kan også høyre-klikke på en av dine spillere og velge blant annet «block» som vil blokkere et fremtidig angrep fra en av motstandernes spillere. Dette er mer et angrep fordi det sekundet motstanderen prøver å angripe deg vil du blokkere og slå tilbake som vises av en skikkelig heftig animasjon.

Selve runden gir lagene 16 turer, åtte turer hver. Om det er ingen som vinner vil det kastes terning på hvem som skal prøve en siste gang med å vinne, ellers blir det «tie». Dog forstod jeg ikke helt denne delen så det er nok mulig jeg misforstod hva som skjer når alle rundene er over og ingen har vunnet. Om man ikke er særlig glad i sportspill, som blant annet NFL, vil du nok ha problemer med å skjønne både hvordan du spiller Blood Bowl 2 og reglene i spillet til tross for at spillet har en overraskende god tutorial. Tutorialen hjalp meg veldig med å forstå spillet, men det var fremdeles veldig mye jeg måtte skjønne meg på etter tutorialen var ferdig.

Enspillerdelen er veldig bra. Den varer i en god del timer, kampene er varierte og den har en overraskende god voice acting (stemmeskuespill. Historien lignet også mye på historien i Warhammer-spillene (de gode mot de onde) som ikke er den mest originale historien man kunne tenke seg, men den funket knallbra i Blood Bowl 2 og jeg ble faktisk motivert av den.

Flerspillerdelen spilte jeg ikke særlig mye, men den virket veldig bra til tross for at jeg tapte hele tiden. Jeg hadde ikke fullført hele enspillerdelen den tid da jeg prøvde meg på flerspillerdelen. Slik at for alt jeg vet ville jeg gjort det bedre, om ikke vunnet en kamp eller to om jeg hadde fullført enspillerdelen før jeg prøvde meg på flerspillerdelen. En sak som er verdt å nevne er at i Blood Bowl 2 kan du lage en eller flere såkalte «leagues» som jeg mener på er lag som du og vennene dine kan danne slik at når du spiller flerspiller kan dere spille på samme lang. Jeg fikk dog ikke helt prøvd ut «leagues» så det er jeg usikker på.

Blood Bowl 2 er uten tvil et bedre spill enn forgjengeren. Man har flere muligheter, menyen er bedre designet, grafikken er bedre, generelt sett er Blood Bowl 2 et bedre spill. Likevel er det ting som kan forbedres som konkurrentenes AI, noe av UIen er litt uoversiktlig og spillet burde hatt en bedre tutorial. Likevel vil de som elsker både NFL og Warhammer-universet få mye glede av Blood Bowl 2.