[Anmeldelse] Armikrog

Mange mennesker har sikkert hørt om eller sett barnefilmer eller voksenfilmer der leirfigurer er animerte slik at leiren beveger på seg og ting skjer. Ganske enkelt film der alt er leire. Utviklerne hos Pencil Test Studios med hjelp fra utgiver Versus Evil tok dette lengre og har utviklet et pek og klikk spill der alt er leire. Så hvordan tar dette seg ut i spillform? Det får du vite i denne anmeldelsen.

Historien i Armikrog er bisarr, men svært spennende. Du spiller som leirfiguren Tommynaut, en astronaut som er sendt til verdensrommet for å skaffe en veldig viktig ressurs for å redde sin døende planet og hans døende alien-hund Break-Break. Dessverre krasjer romskipet deres på en farlig planet og etter ¨ha rømt fra en stort og stygt monster befinner dem seg i et stort palass kalt Armikrog. Uten å vite noe som helst hva som skjer og hva dette palasset faktisk er starter Tommynaut og Break-Break å utforske palasset og dets hemmeligheter.

Armikrog er som skrevet tidligere et pek og klikk-spill i en leireverden. Alt i spillet, både karakterene, objektene og spillverdenen er laget av leire. Jeg likte leirdesignet utrolig godt, spesielt på grunn av at jeg har så vidt jeg vet aldri spilt et spill der spillverdenen er laget av leire. Det er en svært fascinerende grafisk stil og designet er veldig stilig gjennom hele spillet.

Som sagt, et pek og klikk-spill. Du bruker musepekeren til å kontrollere karakterene. Å klikke på dører og objekter er den eneste måten Tommynaut eller hunden kan styres på og heller ikke alt av dører kan åpnes opp eller objekter kan bli brukt. Man kan selvfølgelig styre begge karakterene og det eneste man gjør for å gå over til Break-Break eller til Tommynaut er å klikke på dem når tid som helst.

Med tanke på at man kan styre begge karakterene er det åpenbart at mange av gåtene i spillet må løses ved hjelp av begge to karakterene. Break-Break kan krype gjennom hull og ta i bruk objekter som ikke Tommynaut kan. Det er mange vanskelige gåter som må løses også så her gjelder det å være tålmodig ellers vil man klare seg dårlig i spillet. Det er uten tvil mange gåter i Armikrog som ikke vil løses om man ikke er tålmodig og man kun vil rushe gjennom spillet.

Når Break-Break eller Tommynaut plukker opp et objekt er det ikke noe lager som gir deg oversikten over hvilke objekter dem har plukket opp. Du må huske hva du plukker opp og om du kommer over en mekanisme som krever at du bruker en eller flere av objektene du har plukket opp så vil ting gå automatisk. Jeg føler at Armikrog krever at jeg hadde i alle fall en høvelig god hukommelse slik at i tilfelle man glemmer at man har plukket opp for eksempel et hjul og du går fram og tilbake uten å finne hjulet og du har det allerede med deg i lageret. Det skjedde med meg noen ganger og det var ganske irriterende.

Jeg likte Armikrog. Det var ikke et revolusjonerende og innovativ spill, men et godt gammelt klassisk pek og klikk spill med sjarmerende karakterer, flott leirestil og kule gåter og puzzles som må løses. For folk som liker klassiske og sjarmerende pek og klikk-spill er Armikrog et godt valg.