[Anmeldelse] Samurai Warriors 4-II

Så la oss bare begynne med å skrive ned hva Samurai Warriors 4-II faktisk inneholder. Spillets største trekkplaster er historiemodusen, som i stedet for å følgebestemte  fortellinger av bestemte grupperingen, følger historien i Saumari Warriors 4-II kun noen få bestemte samurai-klaner. På en måte skuffet dette meg da jeg gjerne vil se og høre historien fra flere synsvinkler for å få en bredere nyanse av historien, men på den positive siden ble historien fokusert så kraftig på en synsvinkel at de mest spesifikke detaljene kom fram som gjorde at jeg fulgte med historien bedre enn i forgjengeren.

Som med Samurai Warriors 4, mellom hver kamp er det en mellomsekvens (cutscene) som spilles av som gir historien større dybde slik at at jeg fikk mer med meg hva spillets handler om. Rikelig med dialog legges ut sammen med karakterenes personligheter til en rimelig grad, og hvert scenario er polstret ut akkurat nok til at du vet hva det er du kjemper for. Det er 12 forskjellige historier å se i totalt, og selv om det er noen overlapping med noen få tegn, de alle har en tendens til å følge bestemte historiske temaer som gjør dem forskjellig.

Mitt så og si eneste negativitet med historien i 4-II  er det faktum at for å forstå nøyaktig hva som skjer, vil du sannsynligvis trenger forkunnskaper i den historiske perioden. Samurai Warriors 4 historie modus fungerte så godt fordi det ble spredt over det store bildet, og selv om du kan argumentere for at 4-II fokus på enkeltpersoner er mer engasjerende, det er ikke på langt nær så innbydende til nykommere Med andre ord, om du har spilt forgjengeren vil du skjønne mer av historien i 5-II enn om du ikke har spilt forgjengeren. Ganske åpenbart egentlig da 4-II er en direkte oppfølger der alle karakterene følger med.

Spillets mest originale tilleggs modus kommer i form av en survival-modus, som er litt mer i dybden enn du allerede tror. Modusen fonner sted i et slott som er inneholder utallige etasjer der din oppgave er å rydde så mange av dem som du kan, altså å drepe så ange fiender som mulig. På hvert nivå får du et spesifikt mål og når målet er fullført  åpner du opp døren til neste etasje. Du må kanskje slå ned et visst antall soldater eller du kan bli utfordret av en viss navngitt offiser. I motsetning til de store, relativt åpne slagmarker som finnes i historie modusen er survival-modusen er trange områder.

Survival-modusen kan inneholder ikke de episke historiene eller store kriger, men modusen gav meg såpass mye underholdning at jeg fortsatte å komme tilbake til den. Jo flere etasjer med fiender du dreper jo mer skatter og bonuser vil du åpne opp som gir modusen mye spillbarhet. I tillegg vil du åpne opp nye figurer du kan bruke på tvers av historie-modusen og survival-modusen som jeg likte veldig godt i tillegg til andre våpen. Slik at modusene samarbeider på en måte på tvert av dem.

Konklusjon

Samurai Warriors 4-II er et relativt godt spill, mest på grunn av den underholdende survival-modusen. Spillet kunne trengt en oppussing når det gjelder lyden og det grafiske som er ganske dårlig i tillegg er det en rekke tekniske feil som må fikses. Jeg vil fremdeles kun anbefale spillet til dem som har spilt forgjengeren og da liker forgjengeren da 4-II er et spill som ikke vil falle i smak hos alle.

Karakter: 7/10

Online flerspiller var ikke testst.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s