[Anmeldelse] Xenoblade Chronicles X

Det er flere år siden det kritikerroste rollespillet til Wii U, Xenoblade Chronicle ble lansert. Spillet ble rost opp til skyene for sin spektakulære historie, men også den enorme verdenen med enormt mye innhold. Xenoblade Chronicles ble senere utgitt til New 3DS som gav spilleren tilgang til å oppleve spillet i 3D. Nå har oppfølgeren kommet med navnet Xenoblade Chronicles X. Er Xenoblade Chronicles X et like godt spill som forgjengeren eller skuffer Monoliths nyeste spill? Det får du vite i denne anmeldelsen.

Xenoblade Chronicles X slipper spilleren ned på planeten Mira hvor du da er en del av Blade-laget som har som sin oppgave å gjenreise New Los Angeles. Når du får kontroll på karakteren din etter du har laget den i en ganske så god karakterskaper og sett gjennom en rekke filmsekvenser åpner alt for spilleren. Her blir du møtt av en annen karakter som vil hjelpe deg med å finne ut hvem du egentlig er da landingen har gitt deg hukommelsestap.

Du får vite lite om hvordan spillet spilles, bare en super liten tutorial som viser deg de mest basiske kontrollene er det du får presentert og ellers må du klare deg selv. Den første timen med spillet gikk mye ut på å få opp spillmenyen for å forstå hvordan jeg skal gjøre de forskjellige tingene. Det føltes ganske gammeldags da i disse dager mange spill har en stor opplæringsmodus tilgjengelig, men ikke i Xenoblade Chronicles X. Minner meg egentlig mye om Souls-spillene (From Software). Du får hjelp med den mest basiske styringen av karakteren og deretter må du finne ut av alt selv.

Mine første kamper i spillet bestod av å bruke rifla til å slåss mot dyrelivet. Det er mange små monstre som ville ta knekken på meg og bare det å ta knekken på en relativt stor muldvarp eller hva det var er en stor kamp om å overleve. Etter rundt 30 minutter befinner jeg meg på en bakketopp og ser over kontinentet Primordia. Xenoblade Chronicles X er et sinnssykt svært spill. Det er aktivitet nesten overalt med både NPCer (datastyrte karakterer) og mange forskjellige monstre luskende rundt overalt.

Kampsystemet i spillet er dypere enn det var i forhold til forgjengeren på Wii og New 3DS. I Xenoblade Chronicles X må jeg også tenke på hvor jeg posisjonerer meg i forhold til fiendene jeg møter for å kjempe mot. Det er ikke en god ide å stå på et sted gjennom hele kampen mot et monster og bare pepre på med rifla. Man kan posisjonerere seg ved å gå rundt monsteret om man klarer og ødelegge vitale og viktige kroppsdeler til monsteret. Det er i tillegg hele 16 klasser jeg kunne velge mellom, så det er mye variasjon.

Det er i likhet med forgjengeren utrolig mange sideoppdrag som for eksempel går ut på å samle et visst antall av et eller annet, snakke med noen eller andre jobber. Historien må du løse ved hjelp av hovedoppdragene, men du er låst til visse deler av spillet inntil du har gjort et visst antall sideoppdrag. Noe jeg mener var ganske dårlig, men på den andre siden så er det ganske mye bedre å være på en høy level når man møter kraftige monstre.

Det finnes også  flere byer i spillet der du kan handle i butikker som klær og våpen, men du kan også investere i butikkene så du tjener penger. Så det er ikke kun å fullføre oppdrag og drepe monstre du må gjøre for å tjene penger, men også å investere i butikkene. Det er enormt mange våpen, klær og tilbehør du kan få kjøpt og skal man på en skikkelig shoppingtur er det stor sannsynlighet for at mye penger bli brukt.

Hele den åpne verden er enorm, uten tvil den største åpne verdenen på dagens konsoller. Du kan løpe, svømme og fly (mechs blant annet) i spillet. Det grafiske er også overraskende vakkert til å være på Wii U. Lydbildet er like bra, spesielt likte jeg mye av musikken som gjorde spillopplevelsen enda bedre.

Xenoblade Chronicles X er ikke et perfekt spill. Det er noen tekniske feil her og der, noen dårlige teksturer i tillegg er historien litt tung å få med seg de første ti timene. Men ellers er Xenoblade Chronicles X en verdig oppfølger til forgjengeren.