[Anmeldelse] Just Cause 3

Er du klar for enda flere eksplosjoner og mer underholdning? Det håper jeg du er. Oppfølgeren til det eksplosive Just Cause 2 har endelig funnet veien til Plastation 4 (testet), Xbox One og PC. Forventningene var relativt store da jeg fikk svært mye underholdning av forgjengeren. Så hvordan er Just Cause 3 egentlig? Det får du vite i denne anmeldelsen.

I Just Cause 3 spiller du som agenten Rico Rodriguez som har fått i oppgave å frigi den fiktive øygruppa Medici fra diktatorens hender.  Du vil møte på flere nye karakterer gjennom historien (om du da bestemmer deg for å spille gjennom historien selvfølgelig). Det er ingen tvil at utviklerne har prøvd seg på å få inn mye humor inn i spillet. Noen vitser fikk meg til å trekke meg på smilebåndet, men mye var også bare trist og flaut humor.

Å fullføre historien tok en rekke timer og jeg fikk mye underholdning til tross for den flaue og triste humoren og det middelmådige stemmeskuespillet. Stemmeskuespillet gav meg et klart signal på at Just Cause 3 ikke er et seriøst spill i det hele tatt. Generelt sett er historien i Just Cause 3 totalt useriøst som hemmet min motivasjon til å fullføre historieoppdragene. Likevel var det dog aldri historien i verken Just Cause 2 eller 3 som gjorde at jeg fullførte historieoppdragene, men heller underholdningen oppgavene gav meg.

Det jeg likte best med spillet var å suse gjennom landskapene med grapple hook, wingsuit og fallskjerm mens man gjør fiendens baser om til et badekar av eksplosjoner og flammer. Just Cause 3 er et like underholdende spill som forgjengeren og den nye wingsuiten gjør opplevelsen enda bedre. Det var også ganske morsomt å kaste granater i hytt og pine i en base for å se hvor mye ødeleggelser jeg kunne lage.

Skytingen er like dårlig og ekkel som i forgjengeren så det var en stor skuffende sak. Det er vanskelig å sikte seg inn på fienden i tillegg fikk jeg ingen følelse av skytingen. Det var ganske enkelt ensformig å skyte i spillet, noe som er ganske dumt da skytingen er en av spillets viktigste deler. Kjøringen er likeså, det er tungt og ikke pålitelig. Det hendte ofte at jeg krasjet og i  verste tilfelle, kjørte utfor en klippe kun fordi at bilen ikke tok meg der jeg ville. Når sant skal sies brukte jeg kun bil når oppdragene krevde det. Det gir raskere, enklere og det var mer moro å bruke grapple hook og fallskjerm enn å kjøre bil.

Det er også en rekke sideoppdrag du kan spille. Disse varierer fra kappløp med båt, bil, forårsake så mye ødeleggelse med et bestemt våpen på en bestemt tid og flere. Når du da fullfører sideoppdrag åpner du opp noe som kalles Gear Mods, dette lar deg oppgradere forskjellige ting i spillet. Dette er absolutt ikke nødvendig, men om du vil ha enda mer underholdning etter historieoppdragene kan du gjøre disse. Jeg likte spesielt granat-oppgraderingene som gjorde at når du kaster granatene eksploderer granatene med en gang den treffer noe.

Det er friheten i spillet jeg likte best. Å kunne gjøre nesten hva jeg vill når tid jeg ville var en fantastisk følelse som skapte mye kreativitet. Det å bare suse rundt i landskapene og tulle rundt med det jeg fikk øye på var veldig underholdende. Har du interesse av å prøve å se hva som skjer om du fester grappling hook på en bil og ei ku på samme tid? Prøv det. Just Cause 3 er like underholdende som forgjengeren takket være mange av de nye tingene, men det er det og det er det som skuffet meg mest.

Just Cause 3 føles kun som en relativ stor utvidelsespakke til forgjengeren, noe ala Just Cause 2.5. Det var mer av det gamle enn mer av det nye og det gjorde at rett etter å ha fullført historien fullførte jeg bare to-tre sideoppdrag og det var det. Jeg hadde ønsket meg et større innovativt sprang mellom spillene. Jeg håper det skjer med det neste spillet i serien når enn det blir.

Just Cause 3 er ikke et dårlig spill. Jeg fikk svært mye underholdning av å tulle rundt i spillet og fullføre historieoppdragene, men spillet skuffet når det gjelder det innovative. Om du dog bare vil ha mer Just Cause 2, men med flere duppedingser du kan bruke og litt nytt her og der så er Just Cause 3 et godt kjøp.