[Anmeldelse] Dragon Quest Heroes

Jeg har aldri spilt et spill i den berømte Dragon Quest-serien, dog har jeg hørt og lest mye bra om spillene. Når Dragon Quest Heroes ble lansert på PC måtte jeg bare prøve meg. Jeg kan med andre ord ikke sammenligne Dragon Quest Heroes med de andre spillene i serien, derfor vil denne anmeldelsen være min mening totalt uavhengig dem.

Etter å ha spilt meg gjennom en altfor lang introduksjon og en god del grinding følte jeg at Dragon Quest Heroes ble et overraskende spill. Det er et polert og et svært responsivt spill. Spillet har visstnok også tatt og lånet en rekke elementer fra Dynasty Warriors-serien som blant annet massakreringen av enorme mengder fiender på brettet.

Dette er et actionrollespill som vil at du skal gå på lag med opptil tre andre karakterer som du kan skifte mellom når tid som helst (nesten) slik at du og de andre karakterene kan slakte dere gjennom enorme mengder fiender i ren hack & slash-stil på hvert enkelt brett. Du kan for eksempel slå fiendene så mye som mulig uten å selv bli truffet, klarer du dette en rekke ganger vil et meter bygge seg opp på skjermen som lar deg utføre et super-angrep. Heroes er et veldig lag fokusert spill der du må både forsvare dine egne karakterer, innkalle støtteangrep, forsvare ditt område, helbrede dine karakterer og mer. Høres nesten ut som et tower defense-spill, men det er det ikke.

Det grafiske er veldig pent med rene teksturer og mange forskjellige farger. Heroes er nettopp nøyaktig det motsatte av et grått, mørkt og trist spill. Spillets teksturer, stemning og «lyse» design får meg til å smile. I Dynasty Warriors-spillene er monstrene grufulle og enkelte nifse, i Heroes er de fleste av monstrene fulle av farger, noe som på en måte var litt rart da i de fleste hack & slash spillene jeg har spilt er fiendene grufulle og mørke udyr uten farge.

Historiemessig er spillet helt sinnssykt. Hele historien gir regelrett ingen mening og det som gir mening skulle jeg ønske ikke gav mening. Spillet tilbyr på ingen måte en historie med mening og dybde. Det popper opp svært ofte filmsekvenser mens man spiller så om du ikke bryr deg om historien (slik som meg) er det bare å hoppe rett over filmsekvensene. Om du derimot liker meningsløse og sinnssyke historier vil du derimot like historien i Heroes.

Ellers skulle jeg ønske at at spiller var mer utfordrende og taktisk. Det har lite å si hvilken type karakter du velger å spille som eller hvilke monstre som kommer og angriper deg. Det eneste jeg gjorde når jeg spilte var å hamre løs på angreps-knappen og det er det. Altså, Heroes er et hack & slash-spill, men je hadde ønsket mer dybde og taktikk likevel. Mangel på taktik, utfordring og dybde er spillets store problem som gjrode at jeg sluttet å spille ganske tidlig.

Dragon Quest Heroes på PC er et underholdende spill som dessverre mangler dybde, utfordring og taktikk. Jeg synes spillet var underholdende i en rekke timer, men på grunn av mangelen på dybde, taktikk og utfordring ble spillet svært ensformig og repeterende. En bedre og mindre sinnssyk og meningfull historie hadde også hjulpet mye.