[Anmeldelse] Need for Speed

Det siste Need for Speed-spillet til konsoll og PC kom i 2013 med navnet Need for Speed: Rivals. Det har da gått to år siden Ghost Games siste Need for Speed så da tenkte nok EA at det ville vært en god ide å lansere et nytt spill i serien til konsoll to år senere. Da gjenstår spørsmålet, var det en god ide eller er det nye Need for Speed fra Ghost Games en skuffelse? Det får du vite i denne anmeldelsen.

For første gang på over et ti år var ikke et Need for Speed-spill lansert i fjor da det bruker å være en årlig utgivelse. Dette skulle tillate utviklerstudioet Ghost Games å få ekstra tid til å lage en omstart av hele serien da de seneste spillene ikke har vært særlig gode. Spillet er utviklet utelukkende med de nåværende konsollene i tankene. Jeg trodde aller først at det nye Need for Speed skulle bli en oppfølger til det fantastiske Underground 2 som jeg brukte mangfoldige timer på min Playstation 2. Dette skjedde ikke, i-stedet får jeg et lunkent, tregt og kjedelig Need for Speed-spill.

En av de store problemene med nye Need for Speed er byen spiller foregår i med navnet Bentura Bay. De fleste av de seneste spillene i serien har allerede prøvd en åpen verden i en relativt stor by. Så dette er ikke noe nytt farvann for serien. Problemet med det nye Need for Speed er at Ventura Bay er en dørgende ensformig by uten aktivitet. Det er lite aktivitet generelt sett, ingen kule snarveier, ingen hopp, ingen billboards som kan kan prøve å knuse osv. Byen er ganske enkelt skuffende middelmådig.

Et av de største problemene med spillet er det som kalles “rubber banding” det vil si at du eller rivalene dine plutselig kan teleportere seg til et sted på banen om ting ikke går som det skal. Om du er langt framover og rivalene dine er lengre bak kan rivalene teleportere lengre mot deg. Dette irriterte meg ekstremt mye og det gjorde spillet veldig urettferdig. Det skjedde heldigvis ikke hele tiden, men når det skjedde hadde jeg interesse for å bare avslutte spillet.

Dårlig håndtering av bilen og en uforståelig mangel på tilpasningsmuligheter til bilen gjør Need for Speed svært ensformig, som om jeg ikke ville spille spillet lengre etter noen timer. Det er likevel veldig moro å få politiet på jakt etter deg om du kjrasjer altfor mye. Politiet prøver å lage sperringer, setter opp bomstasjoner og det er alltid en intenst jakt på deg når du blir jaktet på av politiet.

Need for Speed skal også ha et stort fokus på online, men den fikk jeg ikke testet da jeg alltid, i en eller annen grunn hadde problemer med å koble meg til vennelista eller hva det enn var. Så var det det ja, spillet krever at du er online for å spille noe som er helt idiotisk. Ingen spill skal kreve online om spillet ikke trenger det og jeg ser ingen god grunn for at Need for Speed må kreve online.

Need for Speed er et middelmådig racing spill, ganske enkelt. Jeg gleder meg veldig til spillet i håp om at denne omstarten skulle bli en ny start på serien, men det skjedde ikke. Den ensformige byen, få tilpasningsmuligheter og alltid online ødela for spillopplevelsen. Nå håper jeg bare på at det neste spillet i serien blir et skikkelig Underground 3.

Karakter: 6/10