[Anmeldelse] Resident Evil Zero HD Remaster

Etter den formidable suksessen CapCom hadde med Resident Evil HD Remaster ble det bare et spørsmål om tid før fansen fikk vite hva det neste spillet i serien CapCom skulle oppusse. Svaret ble Resident Evil Zero, et spill som fikk mye blandet mottagelse fra fansen da spillet ble lansert til GameCube i 2002. Er Resident Evil Zero HD Remastered verdt å få med seg elelr kan man bare hoppe over spillet? Det får du vite i denne anmeldelsen.

Resident Evil Zero er forløperen til det første spillet i den sagnomsuste zombie-serien. I Zero får du vite og oppleve det som skjedde før Resident Evil.  Fansen ble ikke akkurat glad for dette da dem visstnok ikke ville at historien skulle bli så veldig bred. I Zero følger du karakterene Rebecca Chambers som er medlem av STARS-troppen og den dødsdømte fangen Billy Coen som var en smule creepy i begynnelsen etter min mening

Zero starter om bord på et tog og mens du jobber deg videre mot slutten vil du besøke flere både originale og uoriginale steder og omgivelser. Det jeg mener med ordet “uoriginale” er at du vil ofte befinne deg i et stort laboratorium som er maskert som et enormt herskapshus. Dette er en ide det første Resident Evil også tok i bruk som er grunnen for at jeg mener at det er en uoriginal ide.

I motsetning til Resident Evil vil du kunne spille som både Rebecca og Billy gjennom spillet. Du kan lett velge mellom hvilken av karakterene du vil spille som, men du kan ikke spille i coop, noe som skuffet meg ganske mye. Å spille Zero i coop ville vært ganske fett tenker jeg, så coop er noe som gjerne kunne vært med i spillet.

Når du da bytter karakter vil spillet ta selv over styringen over den karakteren du ikke kontrollerer. Du kan også fremdeles kommandere karakteren du ikke kontrollerer til å følge deg eller stå stille. Hver av karakterene har også egne egenskaper som den andre  ikke har for å skape mer variasjon i gameplayet. Rebecca kan blande kjemikalier som man kan plukke opp i omgivelsene i tillegg til å ta  ibruk planter og Billy kan løfte opp store objekter.

Det visuelle i Zero HD Remaster er så og si helt lik en i Resident Evil HD Remaster. Dessverre likte jeg ikke kameraet som ofte gav meg noen grusomme kameravinkler. Dette skapte problemer som at synsvinkelen ikke var bred nok til at jeg fikk se zombier på avstand slik at zombiene ofte overrasket meg betraktelig. Så kameravinklene burde virkelig vært en god del bedre, derav gitt et mye bedre synsfelt.

Ellers er spillet like oppusset som Resident Evil HD. Teskturene og bakgrunnene ser bedre ut enn i originalen og man kan spille i 16:9. CapCom har i tillegg implementerten rekke nye kostymer til karakterene og en egen “Wesker”-modus som lar spilleren spille som skurken Wesker i-stedet for Billy som bringer noen nye gameplay-elementer.

Selve gameplayet har endret seg lite fra det første spillet. Manøvreringen og animasjonene føles fortsatt veldig stive, jeg har fortsatt problemer med å se hvor jeg skyter og mekanikken som gjør at karakterene må stanse for å holde våpenet opp og skyte er fremdeles implementert (hadde ingen anelse at den skulle fjernes).

Jeg ble svært skuffet da jeg forstod at det ikke var kister i Zero HD som det var i Resident Evil HD. Kistene gjorde at man kunne lagre objekter man hadde i ryggsekken, dette kan man ikke i Zero HD. Hva betydde dette når ryggsekken til både Rebecca og Billy var fulle? Jo, da måtte jeg dessverre bare kaste tingene fra meg en eller annen plass, til tross for at jeg sikkert ville få god bruk for tingene jeg kastet fra meg i fremtiden. Dette var trist og skuffende og ikke noe jeg hadde forventet.

Selve spillet Resident Evil Zero er ikke et like godt spill som Resident Evil, men det er likevel veldig underholdende og spennende, spesielt på grunn av historien. Irriterende kameravinkler og manglende kiste-funksjon ødelegger for opplevelsen. Likevel, om du er begeistret for Resident Evil-serien og oppussede teksturer og bakgrunner funker for deg er Resident Evil Zero HD Remaster et godt spill.