[Anmeldelse] Rise of the Tomb Raider

Rise of the Tomb Raider er Lara Crofts neste eventyr etter Lara fikk spill reboot i 2013 med Tomb Raider. Rise of the Tomb Raider var eksklusivt for Xbox One inntil 28. janaur da PC-versjonen som jeg har spilt ble lansert. Playstation 4-versjonen skal visstnok lanseres mot slutten av året. Men hvordan står det til Laras nyeste eventyr i forhold til forgjengeren? Det får du vite i denne anmeldelsen.

I starten av spillet vil du få kontroll over Lara i en rekke minutter mens hun og vennen Jonah prøver å klatre til topps i Sibir for å finne den gjemte mystiske byen Kitezh. Dette går ikke som planlagt da en organisasjon ved navn Trinity lager trøbbel både for Lara og lokalbefolkningen.  Det er ikke akkurat mye histori i Rise of the Tomb Raider (Tomb Raider Rise heretter), men det lille jeg fikk presentert av historie ble mer fyldig etter hvert som jeg spilte.

Noe som gav Lara mye mer personlighet i Tomb Raider Rise i forhold til forgjengeren er at man vil få se en rekke flashbacks fra hun er ung. Hva disse sekvensene innebærer vil jeg ikke spolere da noen av dem er veldig viktige i forhold til spillets historie. Det var veldig spennende å se flashbacksa og om det kommer enda et Tomb Raider-spill håper jeg Crystal Dynamics fortsetter med flashbacksa.

Leirbålene fra forgjengeren er tilbake. Her vil Lara snakke litt for seg selv (for spilleren) for å ramse opp vha som har skjedd til nå. I tillegg vil du kunne oppgradere Lara sine ferdigheter  som for eksempel hennes overlevelses instinkter, kampferdigheter og noe mer. Du vil også kunne oppgradere bua, pistoler, rifla, hagla og is hakka. Du kan oppgradere alt dette slik som i forgjengeren, ved å samle inn skrap du finner i omgivelsene, da spesielt i bokser/kasser.

Så hva nytt bringer Tomb Raider Rise til mølla i forhold til forgjengeren? Veldig lite i form av gameplay. Alt som funket i forgjengeren er på plass i Tomb Raider Rise. Egentlig så føler jeg at Tomb Raider Rise er som forgjengeren bare som en presang der innholdet er for det meste det samme, men papiret er nytt. Dette vil nok virke skuffende for dem som ikke likte forgjengeren, men jeg likte forgjengeren ganske godt (dog ble jeg skuffet over all skytingen og ingen tombs man skulle utforske). Så med andre ord, våpnene er der, bua er der, alt av tidligere gameplay mekaniker er der, klatringen er den samme osv.

Til tross for at det ikke er særlig mye nytt gameplay-messig i Tomb Raider Rise er spillet svært underholdende og spennende. Alt føles større og bedre ut enn i forhold til forgjengeren. De gamle gameplay mekanikkene er blitt bedre implementert i spillet og alt funker ganske enkelt mye bedre sammensatt og implementert,. Slik at på den mtåen er det sikreste kanskje å gjøre det som allerede var ganske bra enda bedre. Likevel, det hadde vært kult med noen nye spennende ting også.

Noe som jeg derimot ikke bare savnet, men var skuffet over ikke var i forgjengeren er tombs/gravkamre. Det er ikke mye av det i Tomb Raider Rise, men det er enkelte svært kule tombs som er implementert i historien og noen andre kan du bestemme valgfritt om du vil utforske. Dessverre er de kuleste og største gravkamrene implementert i historien og det er svært få av dem. De frivillige gravkamrene er svært korte og ikke særlig interessante. Med andre ord, det er flere tombs i Tomb Raider Rise, men det burde ha vært flere.

Drapsmaskinen Lara er skuffende (min mening) fortsatt med. I forgjengeren gikk Lara fra å være uskyldig og sårbar til en drapsmaskin på en-to-tre og dette er det fortsatt i Tomb Raider Rise, men ikke like raskt, det tar heldigvis litt tid her før man begynner å drepe horde etter horde med fiender slik som jeg gjorde i forgjengeren. Våpenfølelsen kunne også vært en del bedre i tillegg kunne våpnene, spesielt rifla og pistolen gjort mer skade på få fiendene.

Når det gjelder grafisk og lyden så er Tomb Raider Rise fantastisk. Lyden er glimrende med fugler som kvitrer og snøen som lager lyd når man går på den og musikken er også veldig god, spesielt i actionfylte sekvenser. Grafisk  er spillet utrolig lekkert og detaljrikt. Det var vanskelig for meg å ikke legge merke til de detaljerte omgivelsene, den flotte snøen og spesielt var det vakkert å finne en topp i spillet og se utover horisonten. Spesielt i begynnelsen av spillet i Sibir var fjellene slående vakre.

Rise of the Tomb Raider er et veldig bra actionspill. Det er større og bedre enn forgjengeren og det som allerede var i forgjengeren er blitt mye bedre. Det som skuffer meg er at det er dessverre for få tombs å oppleve, Lara oppfører seg fortsatt som en drapsmaskin,  det hadde vært flott med litt mer nytt og historien kunne vært bedre. Til tross for de negative aspektene er spillet fortsatt utrolig underholdende, mye mer underholdende enn forgjengeren og det er den underholdende delen av et spill som teller mest for meg.