[Anmeldelse] Arslan: The Warriors of Legend

Jeg hadde aldri hørt om Arslan: Warriors of Legend før jeg ble spurt om å anmelde spillet. Etter det jeg har forstått er Arslan: Warriors of Legend basert på anime og manga-serien The Heroic Legend of Arslan. Dette er derimot ikke første gang utvikler Omega Force har arbeidet på en lisensbasert tittel da dem har utviklet spill som One Piece: Pirate Warriors og Fist of the North Star: Ken’s Rage.

Som de fleste av de andre samarbeid som Omega Force har gjort før, gjør presentasjonen av spillet Arslan-merkevaren rettferdighet. Det grafiske er overraskende vakkert og stilfullt og er en fryd for øyet som ser. Alle fargene i spillet er veldig flotte og karakterene er veldig bra designet.I tillegg er animasjonene veldig smoothe som gjør spillet til en fryd å spille. Lyden er også ganske bra, spesielt musikken i åpningsscenen er veldig intens og episk å høre på.

Historien var litt vanskelig å få med seg, spesielt når jeg ikke har sett anime/manga-serien. Men så vidt jeg forstå følger spillets historie serien. Arslan starter med å forstå hvordan han må styre voer et helt kongedømme. Alle fraksjonene var slaver og de vil bekjempe de andre fraksjonene for å få mer land. Spillet startet med at Arslan kjemper i sine første store kamp, men det er faren til Arslan, Kong Andoras III som er konge. For å ikke avsløre så altfor mye av historien så går ikke kampen noe særlig bra.

Historiemessig ble jeg overrasket over hvor interessant den var og jeg ville svært ofte spille mer for å få vite hva som skjer neste gang. Det er også lite forutsigbarhet i spillet, som jeg likte veldig godt. Noe av det verste jeg vet i spill er når historien blir forusitgbar, da mister jeg interesse for å fortsette å spille. Det tok meg nesten 14 timer å kjøre gjennom historien (kommer mye an på hvilken vanskelighetsgrad du spiller på).

Gjennom historien vil du møte på flere interessante karakterer som spiller en stor rolle i historie og mange av disse kan du få som partnere på veien. Du vil også få en følge av en gjeng soldater som hjelper deg på veien, men det er karakterene som du selv prater med som hjelper deg mest. Du vil også få lov til å kontrollere de andre karakterene Arslan møter, spesielt en karakter ved navn Daryun vil du nok spille mye som.

Gameplay-messig er Arslan veldig mye som et Dynasty Warriors-spill der du kjemper mot store horder av fiender. Det var faktisk ikke så mye som skilte seg ut gameplay-messig fra Dynasty Warriors annet enn Mardan Rush. Maran Rush vil dukke opp på så å si alle kampene på slagmarken. Det vil dukke opp en blå sirkel som ser ut som en tornado. Det er flere typer Mardah Rush, men alle gir Arslan en type kul angrep mot fiendene. Det er nesten som boosters du finner.

Spillets største negative side er at det er få moduser. Det er kun historien og free mode og deretter online-versjonen av disse. Dynasty Warriors-spillene har alle utorlig mange moduser, så det var svært skuffende få moduser i Arslan, noe som tok livet av gjennomspillbarheten for min del. Når du har fullført historien er det free mode edu kan bryne deg på, men her er det kun slik at du kan gjrøe oppdrag på nytt igjen, med litt mer frihet og noen ekstra sideoppdrag. Altfor lite innhold etter min mening.

Arslan: Warriors of Legend er i kjernen et bra spill og en overraskende god PC-port i forhold til Koei Tecmos tidligere PC-versjoner. Arslan: Warriors of Legend er et godt spill for dem som liker anime/manga-serien, men folk som aldri har sett serien vil få problemer, spesielt med historien. Innholdsmessig er også Arslan: Warriors of Legend skuffende med altfor få moduser.