[Anmeldelse] Bravely Second: End Layer

Det tok sin tid, men oppfølgeren til rollespillet til Nintendo 3DS Bravely Default har endelig ankommet markedet. Til tross for at spillet virker relativt komplisert og det var mye å ta inn over deg likte jeg Bravely Default ganske godt. Nå er oppfølgeren med navnet Bravely Second: End Layer ute til Nintendo 3DS. Men hvordan er spillet? Det får du vite i denne anmeldelsen.

Jeg tenker meg at et av de første spørsmålene som vil bli stilt om Bravely Second er om man trenger å ha spilt forgjengeren. Svaret er at det er noe du må bestemme selv. Når man starter opp spille tvil man få presentert historien fra start til slutt fra det første spillet, så på det viset trenger man ikke spille igjennom det første spillet. På annen side så er det nok likevel ikke dumt å oppleve forgjengerens historie for seg selv. Det er med andre ord altså ikke nødvendig å ha spilt forgjengeren, men det ville vært en grei bonus å ha med seg når man går i gang med Bravely Second.

Historien i spillet ar for seg Luxendarc litt over to år etter de siste hendelsene i forgjengeren. Jeg fant det som overraskende hvor mye fred det var i spillet. Folk var snille og greie mot hverandre og spillets største religion, Krystallortodoksien har skaffet seg en fredelig avtalte mellom kongedømmet Eternia, som begge var rivaler i forrige spill. Jeg ble også positivt overrasket da jeg fikk vite at Agnes Oblige, en av hovedpersonene i forgjengeren er i Bravely Second lederen av religionen.

Men slik som i alle andre RPGer varer ikke freden lenge. Plutselig dukker det opp en flyvende slott som kidnapper Agnes og utsletter hele rikets arme. Noen av de svært få overlevende fra armeen tar fatt i motet sitt og bestemmer seg for å hjelpe å redde Agnes fra det onde flyvende slottet og soldaten står ikke alene da flere karakterer fra forgjengeren allierer seg med soldaten for å redde Agnes og det er her eventyret begynner.

Om du har spilt forgjengeren vil Bravely Second mest sannsynlig ikke føles særlig nytt eller innovativ. Det meste av spillet føles veldig kjent, noe som ikke trenger å være en negativ sak om forgjengeren bar bra, noe jeg mener den var. Likevel skulle jeg ønske det var mer nytt i Bravely Second, men det at forgjengerens gameplay faktisk funket veldig bra føler jeg at det svært lite nye som er spillet ikke blir særlig negativt.

De første timene i Bravely Second følte jeg var rimelige ensformige, mest begrunnet for at lite progressivt skjedde og det var enormt mye tekst og historie å få med seg, historie som også var ganske unødvendig da den ikke forandret på noe. Blant annet er Bravely Second spillmekanisk likt forgjengeren. Kampene er turbasert, et klassesystem ved navn Jobs og et roguelike-lignende tilfeldighetsmekanikk for å treffe monstre (monstrene du møter er sjeldent de samme, noe jeg likte godt, elsker roguelike-spill).

Når det gjelder klassesystemet Jobs så er den slik at om man blir flinkere i en bestemt type jobb vil man øke ferdighetene til denne typen jobb. Som jeg skrev angående roguelike-elementet vil det si at spillet tilfeldig genererer monstre du angriper. Det nye her er at mekanikken har en egen hyppighetsrank som gjør at du kan bestemme hvor mye tilfeldighet du vil ha i monster-generingen, det har jeg så vidt jeg kan huske aldri sett i et spill med roguelike-elementer før. Veldig stilig.

Når det gjelder kampsystemet er selvfølgelig fortsatt den klassiske Brave and Default-systemet på plass. For å si det kort og enkelt, for hver runde har du en Brave Point. Med denne kan du velge å forsvare deg, angripe eller spare poenget som gjør at du kan bruke to poenger neste runde. Dette øker det strategiske og taktiske delen av spillet betraktelig og ofte, spesielt mot kraftige monstre, måtte jeg tenke meg nøye om jeg burde spare opp flere poeng eller ikke.

Bravely Second: End Layer er ikke RPG-spill fulle av nye og innovative ideer fra forgjengeren, men det er et RPG som bygger på det beste forgjengeren hadde på plass og gjorde alle elementene enda bedre og smidigere. Historien er spennende og lang, karakterene jeg møtte på var veldig interessante og kampsystemet var svært vanedannende. Spesielt likte jeg som skrevet tidligere hyppighetsranken for å bestemme hvor tilfeldig genererte monstrene skulle være. Alt i alt er Bravely Second: End Layer et flott og spennende nytt RPG-spil til Nitnendo 3DS som jeg vil absolutt anbefale til tross for en treg start og få innovative og nye ideer.