[Tek-Anmeldelse] ROCCAT RYOS MK FX, SPEEDLINK KUDOZ Z-9 og Speedlink Medusa Street XE

Jeg har brukt den samme datamusa, det samme tastaturet og det samme headsettet i svært lang tid. Jeg har planlagt at jeg skal oppgradere PC-en i år og da jeg ble tilbudt å skrive mine inntrykk av et flott nytt tastatur, datamus og headsett takket jeg ja. Alle produktene i denne artikkelen har jeg fått til sendt av selskapet for å teste dem og skrive mine tanker om dem.

Roccat RYOS MK FX

Å gå over fra det gamle Microsoft-tastaturet jeg fikk med PC-en da jeg kjørte den for noen år siden til RYOS MK FX var enormt overveldende. Jeg har aldri før hatt et såpass avansert tastatur som RYOS MK FX. Saken er ganske enkelt av teknologien er såpass avansert at det er flere ting man kan gjøre med RYOS MK FX enn jeg kunne med det forrige Microsoft-tastaturet.

For det første så er tastaturet ganske svært. Jeg var litt redd for at tykkelsen og bredden skulle være for stor for kontor-pulten, men det gikk heldigvis. Det forrige tastaturet koblet jeg i Pcen bare ved en liten USB-kabel, RYOS MK FX hadde 2 USB-kabler og en rød og grønn kabel, som alle fire kunne kobles inn. Grunnen for at jeg skriver “kunne” er fordi tastaturet virket bare ved å bruke den ene USB-kabalen, så hva den andre USB-kabelen og den røde og grønne kablene gjør vet jeg ikke.

Det fulgte også med to ekstra knapper til henholdsvis bokstavene “ø” og “æ” i tillegg til en instruksjonsbok som viste de nye spesielle teknologiene. Laster man ned programvaren til tastaturet på Roccats hjemmesider vil man kunne gjøre en god del kustomisering i tastaturet. Den ene teknologien heter “Easy-Shift” som er satt til CapsLock-knappen. Holder du inne Caps Lock vil du kunne sette inn selv hvilke knapper som skal gjøre hva, ganske enkelt “remapping”. Problemet jeg hadde med dette var at da denne teknologien var satt i Caps Lock-knappen hadde jeg store problemer med å finne ut hvordan jeg skulle deaktivere Caps Lock. Jeg ente med å deaktivere Easy Shift for å gjøre Caps Lock-knappen til en vanlig knapp i programvaren Roccat Swarm som programvaren heter. Jeg kunne også sette easy shift teknologien til en annen knapp, slå Caps Lock av helt og sette teknologien Roccat Talk på den. Så jeg hadde altså noen forvirrende problemer med Easy Shift-teknologien i starten, men jeg fikk løst alle problemene med programvaren Roccat Swarm.

Ikke bare det, man kan også deaktivere funksjonaliteten til FN-knappen, sette FN-knappen til å bli den høyre Windows-knappen eller deaktivere FN-knappen helt. Man kan ogsdå deaktivere andre knapper på tastaturet som TAB, høyre Windows, venstre Windows og mer, ganske kult. Tastaturet vil også lyse med LED farger når man styrer volumet eller lager macros, dette er da også valgfritt i tillegg  til om man vil at tastaturet skal lyse når man ikke har brukt det på en stund. Når det gjelder såkalt “key assignment” er tastaturet proppfullt av valgmuligheter takket være Roccat Swarm. Du kan endre på det meste og lage egne knappe-systemer for spill og andre programmer på PC-en.

En annen stilig funksjon er lysene tastaturet har. DU kan velge om hele tastaturet skal være fullt utlyst, blinking i forskjellige farger, breathing-form, heartbeat-form, bølgeform og mer. Det flotte er at i nesten alle disse modusene så vil det være en masse forskjellige farger som lyser opp tastaturet. Jeg har sett slike tastaturer før, men har aldri hatt et slikt tastatur selv.

Det eneste negative jeg har å si om RYOS MK FX er at knappene er store og det lager litt for mye lyd når jeg skriver. Ellers er Roccat RYOS MK FX et fantastisk tastatur som vil for min del kun være en vanesak å komme inn i.

Ellers er tastaturet knallbra for meg personlig. Det har enormt mange tilpasningsmuligheter, jeg elsker lys mekanikken, det føles ut som at det er et skikkelig kvalitetsfullt tastatur også er det veldig bra for gaming. Blant annet takket være Roccat Swarm som lot meg endre knapper til bestemte dataspill slik at M1-5 knappene til venstre for tastaturet kan gjøre bestemte ting i spillet.

Karakter: 8.5/10

Speedlink Kudos Z-9

Min tidligere datamus fra Logitech anser jeg som den beste datamusa jeg noensinne har eid. Derfor var det enormt mange forventninger Kudos Z-9 måtte oppfylle for å bli godt mottatt av meg. Datamusa kom dermed i en ganske liten eske som var heldigvis veldig enkel å få opp. Her lå det en instruksjons manual til datamusas programvare som ikke var nødvendig for meg.

Kudos Z-9 er rød på toppen med en svart linje horisontalt med svart farge på begge siden, ganske enkelt og grei. Datamusa har et svært så modernistisk og kult design. Datamusa føles veldig tykk og hard, men på samme tid også veldig myk. Kudos Z-9 føles god å holde i og den har inntil videre ikke gjort noe vondt.

Det tok bare sånn cirka to-tre timer til å bli vandt med datamusa. Den var veldig stabil og god i hånden i tillegg var den nok enda mer presis enn min forrige. Jeg likte også at museknapp 3 (hjulet) hadde bumper/hakker eller hva enn jeg skal kalle det når jeg scrollet. Det motsatte er at hjulet glir altfor lett uten noe form for motstand når jeg bruker hjulet, noe som er helt forferdelig for meg personlig når jeg skal spille et spill der jeg jeg scrolle gjennom et eller annet i spillet. Å ha motstand mens jeg scroller ved hjelp av hjulet på datamusa er fantastisk.

Den har ni knapper som jeg kan ta i bruk og ved hjelp av programvaren kunne jeg lege selv til hvilken knapp som skal gjøre hva, noe som jeg personlig ikke trenger inntil videre, men jeg ser absolutt bruksområdet. Det er også LED lys på toppen av datamusa. Det er fire lys som kan lyse, hvilken som lyser avhenger av hvilken av de fire profilene du har laget i programvaren du bruker, om jeg forstod det riktig.

Under datamusa er det en skarp rød sensor som gjør datamusa veldig presis i tillegg er det to både lys på toppen av datamusa som blinker, hva disse lysene symboliserer vet jeg inntil videre ikke. Dem blinker både når datamusa ikke er i bruk og når den er i bruk. Kan hende det bare er pent lysdesign, lyset var uansett veldig pent. Det hjelper mye om rommet datamusa er i er mørkt slik at jeg ser hvordan den er.

Ellers var Speedlink Kudos Z-9 en fantastisk datamus. Jeg digger designet, mange tilpasningsmuligheter takket være rpogramvaren, mange knapper for store muligheter, fine lys og ikke minst et hjul som gir motstand når jeg scroller. Anbefales!

Karakter: 9/10

Speedlink Medusa Street XE

Medusa Street XE er et Speedlink-heasett for har fått svært mye ros. Derfor ble jeg veldig glad da headsettet ankom i postkassa for at jeg skulle få teste det ut. For å si det med en gang, headsettet er like bra som det sies det er.

Headsettet er stort, det har grå gummi på toppen for at hodet ikke skal ha det vondt i tillegg til at sidene er gråe som man kan forlenge et lite stykke. Plassene for ørene er svære slik at det dekket hele ørene mine sammen med grå gummi for at årene ikke skulle ha det vondt når jeg hadde på meg headsettet. Gummien som skal dekke ørene var litt løs de første to dagene, da den tredje dagen kom datt gummien og jeg tipper at en av grunnene er fordi at jeg rev headsettet av meg ganske raskt. Heldigvis var verken den grå gummien eller headsettet noe form for skadet, så jeg satt gummien super raskt og enkel på. Det har gått over en uke siden dette hendte og den har enda ikke falt av.

Jeg har svært lite kunnskap når det gjelder musikk- og lydkvalitet, men jeg føler at headsettet gav meg en veldig presis og skarp lyd. Spesielt likte jeg bassen som jeg følte var veldig god. På ledningen har headsettet volum og mikrofon-innstillinger. Problemet er at det var ingen egen mikrofon som gikk ut fra headsettet, så hvor MIC-en er vet jeg fortsatt ikke.

Headsettet var knakende god å ha på, den gjorde godt for ørene, jeg hørte lydene i spillene og musikken på Spotify og YouTube sterkt og tydelig og jeg fikk heller aldri vondt på hodet av å ha på headsettet. Eneste negative var at gummien som dekker ørene datt av som jeg skrev tidligere i tillegg, om jeg rister på hodet faller headsettet av meg veldig raskt.

Jeg har aldri vært særlig kunnskapsrik når det gjelder lyd og headsetts, men jeg kan i alle fall si at jeg likte Medusa Street XE veldig godt. Det var godt og mjukt for ørene og hodet, skarp og presis lyd og herlig til gaming.

Karakter: 8/10

Legg igjen en kommentar

