[Anmeldelse] Dark Souls 3

From Softwares  Soulsborne-serie som inkluderer Demon’s Souls, Dark Souls, Dark Souls 2, Dark Souls 3 og Bloodborne er på noen få år blitt en av mine favorittspillserier. Følelsen av at man ikke blir hjulpet av en “usynlig hånd”, men man må finne ut av så og si alt i spillet selv er det mest fantastiske med spillene. Bloodborne, From Softwares forrige spill som ble utgitt eksklusivt til Playstation 4 i 2015, var 2015s beste spill etter min mening. Nå er derimot Dark Souls 3 ankommet, men hvordan er Dark Souls 3 i forhold til forgjengerne? Det får du vite i denne anmeldelsen.

Soulsborne-serien er en spillserie som alltid har hatt en veldig «skjult og mystisk» historie der man må tenke seg om og virkelig filosofere og følge med på hva som blir sagt i filmsekvensene og av NPCene man møter på. Det er faktisk veldig vanskelig for meg personlig å forstå historien i noen av spillene i Soulsborne-serien, men jeg skjønner heldigvis det mest basiske.

Av det jeg skjønte meg på historien i Dark Souls 3 blir man våknet opp fra grava som en «unkindled ash» for å redde kongedømmet Lothric  fra en gjennoppstandet Lord of Cinder for å gjenskape koblingen til den første flamme. I forhold til forgjengerne i Souls-serien er man ikke teknisk sett en vandød. Dette er vanskelig å forklare, så for å ikke gjøre deg enda mer forvirret skal jeg stoppe her. Men som sagt, jeg anbefaler alle som spiller Dark Souls 3 å følge godt med på alle filmsekvenser og alt NPCer sier i tillegg til å lese alle former for skrifter og notater man kan finne i spillet for å forstå historien bedre.

Dark Souls 3 tar plass i den samme mørke og grufulle verden som forgjengerne, men her inntar du et nytt kongedømme du må utforske, kongedømmet Lothric. Lothric er enormt og det er vannvittig mange forskjellige steder du kan utforske. Jeg er veldig redd for å spolere noe som helst i denne anmeldelsen, men jeg kan i alle fall si at du vil finne koblinger mellom Dark Souls 3 og de tidligere Souls-spillene her.

Som sagt er det enormt mange forskjellige steder du kan utforske. De fleste stedene er obligatoriske som du er nødt til å komme deg gjennom. Noen steder er også helt frivillige og de frivillige stedene er det ikke enkelt å komme seg til, det kreves faktisk noe for å komme seg til disse stedene. Det kan for eksempel  være hemmelige innganger eller bestemte ting du må gjøre for å komme deg til de frivillige stedene, noen er små og ikke særlig mye å utforske i enn å ta knekken på en boss, et annet frivillig sted som jeg likte godt var ganske stort, pent og ikke minst svært lyst og dette stedet hadde også  hele to bosser jeg kunne ta knekken på.

Det er en god del variasjon i miljø og omgivelser. Jeg er usikker på om det var noen snødekte omgivelser, da jeg ikke husker noe slikt da jeg skriver dette, men det er mange forskjellige typer omgivelser og miljøer. Det er borger du kan utforske, sumper du kan utforske så lenge du forsikrer deg at du har har noe som kan fjerne giften i sumpene fra deg, veldig rene palasser, steder som er i skyene og mye mer. Ganske enkelt er omgivelsene og miljøene i Dark Souls 3 svært varierte.

Noe av det beste med omgivelsene i spillet er at From Software tok i bruk Bloodbornes spillmotor som har gjort Dark Soul 3 til det lekreste spillet i Souls-serien.Det er ofte lekkert skitten, lekkert rent og detaljene er utrolige. Å se detaljerte mursteiner, et fuglereir, møkk, dritt, blod, døde kropper som er så detaljerte at det blir ganske enkelt en fryd å se på er fantastisk. Jeg likte spesielt lyden og animasjonene når jeg gikk i sølepyttene, svært deilig.  Ikke bare det, men atmosfæren og stemningen er også mye bedre etter min mening (så klart, dette er min anmeldelse) enn forgjengerne i Souls-serien. Likevel mener jeg at atmosfæren og stemningen er litt bedre i Bloodborne, men kun litt, det kan også ha noe med at Bloodbornes design var noe svært spesielt for min del.

Bossene er det en god del av, men ikke like mange som i forhold til Bloodborne etter mine minner. Jeg ble litt skuffet  over at det var så få frivillige bosser man kunne ta, altså ikke-obligatoriske bosser man måtte lete etter. Til tross for dette var bossene i spillet utrolig grøsserlig designet. Jo lengre jeg kom i spillet, jo vanskeligere ble bossene i tillegg hadde alle bossene helt fantastisk musikk som ble spilt under kampene. Mer vil jeg ikke skrive da bossene er en viktig del av opplevelsen.

Det som alltid har vært det beste med Soulsborne-serien for min del er de enorme stedene som har enormt mye å utforske og dette er ikke et unntak i Dark Souls 3 i det hele tatt. Det er i de aller fleste steder/arenaer flere forskjellige veier å ta. Noen veier fører til samme destinasjons punkt, noen andre veier kan føre meg til en blindvei, men det er alltid noen kule fiender å drepe, noe nytt kult utstyr jeg kan finne  eller noe annet. Det kan også noen ganger være hemmelige innganger som fører til helt andre steder. D er dette som er så fantastisk med Dark Souls 3. Det er så vannvittig mye å utforske og prøve seg på, mye å finne og mye å drepe. En annen svært kul sak er at noen ganger vil du finne forskjellig utstyr i steder du aldri kunne tenkt deg dem ville vært i andre spill.

Et annet eksempel er at det kan være utstyr som ligger på et tak, rett ved ei klippe, eller på en plass der du må hoppe og gå et unaturlig bratt vei for å få tak i. Er det mulig å bruke denne grena  til å hoppe på dette taket for å se om det er noe kult her? Gjør det, det er ofte at det ligger noe spennende på de mest rare og unaturlige stedene man aldri kunne tenkt seg en utvikler ville lagt noe for at jeg skulle hente. Det er det jeg digger med Dark Souls 3, overraskelsene og den sinnssyke utforskningen av steder jeg egentlig ikke trodde var umulig jeg kunne kommet meg til.

I likhet med forgjengerne er Dark Souls 3 et rollespill.  Når du starter på et nytt spill må du bestemme navn, alder (ung, voksen, gammel), designe kroppen (hår, hode, legger, armer,) og det er mye forskjellig du kan spesifisere. Skjegg, hudfarge, blåmerker, bart, muskulatur, høyde og mye mer. Jeg ble faktisk overasket over hvor mye jeg kunne kustomisere karakteren min. Også det viktigste, hvilken klasse jeg skal spille som. Warrior (viking-klasse), Knight (ridder med heftig rustning, sverd og skjold, den jeg likte best og spilte som), Thief, Mercenary, Herald, Assassin, Sorcerer, Pyromancer, Cleric og Deprived. Det er alle klassene man kan velge som og jeg valgte Knight, det jeg alltid gjør i alle rollespill.

Hver klasse har spesielle ferdigheter som du sikkert har skjønt. Warrior og Knight er for eksempel best på nærkamp da dem i tillegg er begge svært sterke og Knight har en kraftig rustning, mens for eksempel Sorcerer er best på langdistanse med magi og trolldom. Alle klassene får fra første sekund forhåndsbestemte våpen og utstyr. Min Knight fikk et relativt bra, men kort sverd, et relativt bra og lekkert skjold i tillegg til noen veldige kraftige og lekre rustninger. Alle klassene har også forhåndsbestemte poeng til bestemte «attributes».

«Attributes» er et system som har vært  i alle Soulsborne-spillene som lar deg oppgradere Vigor (helse), Endurance (stamina), Vitality (hvor mye du kan bære og hvor mye du kan beskytte deg mot gift), Strength (styrke) og noen flere. Hver enkelt av disse kan økes til level 99 som er maksimum. Slik at om du klarer å få Strength til 99 så har du maksimum styrke som bidrar til at du gir mest mulig skade på fiendene. Hver gang du oppgraderer for eksempel Vigor (helse) et poeng (la oss si fra 23 til 24) vil karakteren din øke med et level. Jo mer du oppgradere alle «attributes» til sammen, jo mer vil det koste å oppgradere neste gang uansett hva du velger å oppgradere.

Du oppgraderer ved å gi souls (sjeler) til fire keeperen i Firelink shrine. Souls skaffes ved å drepe fiender, bosser og plukke opp forskjellige typer souls fra fiendene, kister og andre plasser. Alle typer fiender har en forskjellig mengde souls du får når du dreper dem.  Et eksempel er at de letteste drepte fiendene får du minst souls av, kanskje bare 250, men om du dreper gigantiske monstre eller bosser kan du få tusener av souls. Den andre typen mulig får å skaffe deg souls er at du plukker opp forskjellige former for souls som fiender dropper når du dreper dem, de kan også ligge i kister eller bare på bakken sammen med en rotten kropp.

Når det gjelder Firelink Shrine er det hub-en i Dark Souls 3 slik som Hunter’s Dream var i Bloodborne. Her vil du møte NPCer/karakterer som alltid vil være der, som den personen du bruker til å oppgradere karakterer din med, en annen kar med navn Andre vil oppgradere våpnene dine, reparere våpnene dine og klærne dine (dem varer ikke evig, når dem er ødelagt vil du tåle ekstremt mye skade), oppgradere Esus Flasken som er det du drikker når du trenger mer liv. Du har to forskjellige Estus Flasker, men du kan bestemme hvilken du vil fokusere å bruke på. Den ene er ment for nærkamp-klasser, den andre er best egnet for langdistanse-klasser. Når du finner en Estus Shard i omgivelsene (dem er svært sjeldne) og du kan ikke oppgradere mer enn femten ganger sist jeg sjekket. Det som skjer er at når du har tre estus ladninger og du har en estus shard vil du kunne gå til Andre i Firelink Shrine og oppgradere flaska til fire ladninger slik at du kan drikke fire ganger. Når du er tom må du finne en bonfire (et bål). Når du sitter ved målet vil både helsen, staminaen, focus power (for spesialangrep) automatisk fylles ut og du kan reise til en annen bonfire i et annet sted. Dette var ikke i Bloodborne som jeg husker jeg savnet. Slik at du trenger ikke å finne en bonfire, så reise til Firelink Shrine og til slutt reise til et annet sted, men du kan reise til et annet sted i hvilken som helt bonfire.

Det er enormt mange våpen, klær, rustninger og forskjellige verktøy du kan finne og bruke i spillet. Hvert våpen er forskjellig, alle våpnene har forskjellig design og hvert våpen har forskjellig angreps animasjoner og gir forskjellig skade på fiendene. Samme gjelder rustningene og klærne, noen er svakere enn andre, andre er mye sterkere enn enn andre. Når det gjelder verktøy er det massevis. Man har flammebomber, forskjellige ingredienser mot forskjellig type gift, noe som gir våpenet ditt flamme, annet som gir våpenet elektrisitet, flere forskjellige ingredienser som øker enten stamina, helse eller focus point på en eller annen måte, kikkert, forskjellige staver som magi, talismaner, ringer som gir deg noe ekstra når du har dem på, forskjellige typer pil og bue, fakkel, forskjellige typer skjold og mye mer. Dark Souls 3 er stappfulle av forskjellige både brukelige og ubrukelige verktøy og tilbehør.

Også har vi gameplayet. For å ha det sagt  enkelt og greit, Dark Souls 3 er mye mer «fast-paced» enn forgjengerne i Souls-serien, men ikke like raskt og hurtig som gameplayet i Bloodborne. Jeg liker både den trege stilen i Demon’s Souls, Dark Souls og Dark Souls 2, men jeg liker faktisk bedre den raske stilen i Bloodborne. Når det er sagt så er Dark Souls 3 sitt gameplay midt i mellom, men hvor rakst gameplayet er avhenger også hvor mye tungt av våpen og klær/rustninger du bærer. Men generelt er løpingen, hoppingen, gåingen og kampene mye raskere enn i tidligere Souls-spill.

En ny mekanikk er såkalt Battle Arts minner meg mye om Bloodbornes våpen-spesialiteter eller hva  jeg skal kalle det. I Bloodborne kunne man transformere et våpen til en annen stadie, alle våpen hadde to stadier og begge stadiene gav våpenet forskjellige angreps animasjoner. Det er ikke helt slik i Dark Souls 3, her er Battle Art noe du aktiverer ved å holde en bestemt knapp nede slik at du kan utføre to spesialangrep som begge er kraftigere enn de vanlige angrepene. Det er dette Focus Points blir brukt på. Battle Arts er altså kraftigere angrep med samme våpen, men du bruker opp Focus Points. Backstabbing er forresten også med, noe enklere enn før også etter min mening.

Dark Souls 3 er et helt fantastisk spill. Det er lekkert, detalj, atmosfærisk, stort og jeg brukte enormt mange timer på å utforske hver eneste krok i spillet. Jeg elsker det raske og responssive gameplayet, jeg elsker designet og den grufulle verdenen i spillet. Lothric var utrolig grufullt,stilig og jeg lengter tilbake dit når første DLC kommer. Dark Souls 3 er en sterk kandidat til årets spill 2016 for meg. From Software har gjort en knallgod jobb!